Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Skicka Ubuntu-skivor till riksdagen

Inlägg av Daniel Nylander »

Kan vi inte köra det via föreningens konto?
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Kan vi inte köra det via föreningens konto?
. . . å det är något jag vill instämma i, med uträtat frågetecken, förstås  ;)

Little John och jag har varit runt lite i Huddinge för att få till stånd ett post- o bankgirokonto. Hitintills har de haft måttligt dolt intresse för att sluta oss till sina respektive barmar. Fattar inte riktigt varför. Registrering och godkännande från skatteverket är ju klart.

Vi hoppas och tror, att det ändå bara rör sig om dagar nu, innan det är avslutat och kontot finns till handa.

När det är klart med konton, kan medlemsregistreringarna mynna ut i medlemsinbetalningar, enskilda kan lämna suppportgåvor, annonsörer kan betala in sina annonsersättningar. Bokföring och redovisning sköts efter alla krav som kan ställas och redogörelse på vad medlen har gått till, kommer att redovisas inne i föreningen till styrelse och medlemmar och säkerligen även härinne, på forumet.

Så föreningen bör vara den mest lämpliga platsen att lämna sitt bidrag till.

Men för dagen har vi inget konto att ta emot pengar på. Håll ut, Johan. . . .  ;D
Jag noterar dig i en liten svart bok, så länge . . .  ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Aj, aj, fler skulder...  ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Ja a a , .... kanske,

men gör dem icke större än vad du enkelt mäktar med. . .

Det är inte de då och då, stora gåvorna, som räknas först, utan de små, men regelbundet, säkert,
lämnade gåvorna, som är de gåvor man vågar förlita sig på och bygga efter,

de största, men ovisst lämnade gåvorna, de blir endast ett extra bonus, en färg- och smakkryddad omtumlande, men extra bonus likafullt . . . ,,

Föreningen har numera ett postgirokonto    30  99  88 - 4

organisationsnumret för föreningen är:      80  24  37  -  87  40
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D  ;D  ;D

Omstart . . . .

nu, när vi vill agera och göra något påtagligt, vi har både förslag, tankar och idéer,

hjälp mig,

hur skall vi börja, hur skall vi göra, så att
ingen tappas bort,
ingen blir förminskad,
alla som vill, skall kunna få vara med

Ingen nämnd, ingen glömd . . . .

Snälla ni, alla här inne på forumet -se.org, hjälp nu till att styra upp vad ni vill ha ekonomisk hjälp med till att förverkliga, nu när föreningen sannolikt kommer att kunna bli en hjälpande hand till vissa aktiviteter.

Föreningen behöver era tankar, råd, förslag och handgripliga förslag till agerande. Vad föreningen därefter beslutar sig för, blir föreningens egen sak, men så långt det låter sig göras, kommer föreningens mål att vara, att hjälpa det svenska LoCot fram till bästa möjliga resultat.

Glöm nu inte bort, att föreningen är öppen för var och en, som med 120 kronor / per år är beredd att stödja föreningen.

See you, brother Tuck
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det här är jättebra!

Kanske en delegation dessutom skulle kunna överlämna gåvan till riksdagens talman i pressens närvaro...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Det här är jättebra!

Kanske en delegation dessutom skulle kunna överlämna gåvan till riksdagens talman i pressens närvaro...
En delegation med Urban och/eller Bossie i spetsen.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Urban Anjar skrev: Det här är jättebra!

Detta är en del av pressen som inte bör glömmas bort: <a class="postlink" href="http://www.dagenssamhalle.se">http://www.dagenssamhalle.se</a>. Läses av massor av tjänstemän och politiker inom kommuner och landsting. Chanserna att de ska skriva ökar om de får ett bra och lättläst faktaunderlag.
viggedi

Inlägg av viggedi »

Trots att jag är relativt ny med Ubuntu så kan jag säkerligen också tänka mig att bli medlem och bidra ekonomiskt. ;-)
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Ska vi dra igång ett projekt runt detta? Vem gör vad? Dags att styra upp lite
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Det som behövs är följande:

- 349 cd-skivor (á 11 kr/st enligt tidigare uppgift)
- omslag till skivorna, vi lär väl få designa själva..
- 349 informationsblad, gärna i färg.
- 349 personliga brev.

Initiala kostnader: minst 3839:- (inräknat bara skivorna)

Kan vi få till donationer för att täcka dessa kostnader i dagsläget?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev: Det som behövs är följande:

- 349 cd-skivor (á 11 kr/st enligt tidigare uppgift)
- omslag till skivorna, vi lär väl få designa själva..
- 349 informationsblad, gärna i färg.
- 349 personliga brev.

Initiala kostnader: minst 3839:- (inräknat bara skivorna)

Kan vi få till donationer för att täcka dessa kostnader i dagsläget?
Föreningen är mitt uppe i diskussioner med framtida sponsorer och den jag snackar med är väldigt pigg på mer materiella bidrag istället för direkt finansiella insatser :)

Om vi kunde hålla oss till 8.10 så har föreningen en chans att komma igång och på allvar stödja t.ex. detta, men även boundlingsupproret!

Den kreativa biten får vi ju stå för själva, men det är väl knappast någon som vill anlita en reklambyrå ändå? ;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Som i CryingFreemans tråd om Software Freedom Day, verkar det vara mycket snack och lite verkstad när det gäller marknadsföring.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev: Som i CryingFreemans tråd om Software Freedom Day, verkar det vara mycket snack och lite verkstad när det gäller marknadsföring.
Tja, det är väl samma nätta skara på 10-20 pers som gör typ allt? :P

Nåja, jag är inte bitter över det. Allt sker på ideell basis, är man inte intresserad av marknadsföring så är man inte, men man måste ju få heja på utan att bli tagen i kragen för det ;)

För min del är det här något väldigt häftigt att vara med om, bildandet av LoCo-rådet och föreningen vittnar om den drivkraft som faktiskt finns här i forumet! Då är det mindre relevant vilka som gör vad, de som faktiskt gör något gör det ju inte på någon annans uppmaning och kan därför inte förvänta sig att andra med automatik hjälper till.

Sedan är det inte säkert att alla som delar ut några skivor, eller visar Ubuntu med en live-cd berättar om det här heller. Jag är ju här inne helt sjukt mycket, men det är ju för att jag älskar den sociala biten, vilken marknadsföringen är en del av.

De flesta kommer ju såklart hit enbart för support, bli inte sur för det :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

HakanS skrev: Som i CryingFreemans tråd om Software Freedom Day, verkar det vara mycket snack och lite verkstad när det gäller marknadsföring.
Som tysk vill jag gärna ha lite snack och mycket verkstad. Men det funkar
inte när man blir nerdiskuterat för diskussionens skull varje gång det gäller
att göra något. Detta fenomenet är tyvärr ganska vanlig här.
OBS! Detta är ingen angrep på någon utan bara ett konstaterande.
LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev:
LJ
Men så är du faktiskt en gubbe! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

upnorth skrev:
Little John skrev:
LJ
Men så är du faktiskt en gubbe! 8)
Och bakom flötet, kanske....
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Okej, det verkar vara svårt att få något konkret utifrån denna diskussionen. :)

Jag föreslår att vi lämnar Föreningen Ubuntu Sverige för den här gången och bildar en arbetsgrupp för just det här projektet.

Som student som blåst sina sista besparingar på en Kenyaresa är jag oförmögen att lägga så mycket pengar, men jag har å andra sidan ganska gott om arbetstid att avvara. Vem vill ingå i arbetsgruppen?

Daniel Nylander är väl självskriven, jag kan tänka mig att utforma dokument och trycksaker. Är det någon mer som vill vara involverad?

Daniel skrev att han vill bidra med 1000 spänn, är det någon mer som kan tänka sig att bidra med de resterande 3000 som krävs? Om 30 pers lägger 100 spänn var är vi där. En hundring kan jag lägga. :)

När ska vi säga att projektet ska vara i hamn? (Som en person som jobbar bäst under press är det ett plus för mig att ha ett slutdatum att jobba mot)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev: Okej, det verkar vara svårt att få något konkret utifrån denna diskussionen. :)

Jag föreslår att vi lämnar Föreningen Ubuntu Sverige för den här gången och bildar en arbetsgrupp för just det här projektet.

Som student som blåst sina sista besparingar på en Kenyaresa är jag oförmögen att lägga så mycket pengar, men jag har å andra sidan ganska gott om arbetstid att avvara. Vem vill ingå i arbetsgruppen?

Daniel Nylander är väl självskriven, jag kan tänka mig att utforma dokument och trycksaker. Är det någon mer som vill vara involverad?

Daniel skrev att han vill bidra med 1000 spänn, är det någon mer som kan tänka sig att bidra med de resterande 3000 som krävs? Om 30 pers lägger 100 spänn var är vi där. En hundring kan jag lägga. :)

När ska vi säga att projektet ska vara i hamn? (Som en person som jobbar bäst under press är det ett plus för mig att ha ett slutdatum att jobba mot)
Varför har ni så bråttom? ::)
Saker händer ju, föreningen är mitt uppe i de första sponsorförhandlingarna, vi har precis, och då menar jag precis, börjat sälja lite klistermärken!

Kan vi inte börja med att ta fram informationen, skriva brev etc. och annat som inte kostar medan föreningen hinner komma igång? :P Vi kommer att hjälpa till på alla möjliga sätt, men om dessa projekt stressas igenom för att det är viktigare att genomföra dem så fort som möjligt och inte att de får så bra genomslag som möjligt vet jag inte hur det ska gå till...

Föreningens hela syfte är ju att hjälpa till att finansiera och genomföra dessa typer av projekt, så visst kan vi skapa en grupp för detta :) Nu har ju det här varit på gång ett bra tag, men återigen så har föreningen precis bildats!

Tålamod vänner, så ska ni se att det här blir en väldigt intressant händelse :)
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

trixon skrev: Det där låter som en riktigt bra idé, och jag tror att det räcker med en skiva. Nu kan vi lägga ned att sprida skivor själva. Om vi skickar in en kan alla begära en kopia av den då det är en allmän handling om jag inte misstar mig.
*lol* xD

Det är ju faktiskt så ja... Fast hur är det med föreningen, går det inte att söka t.ex. EU-bidrag & crap för att t.ex. kunna leverera ut sånt här? (skivor, info o.s.v.)

Fast skrattet fastnade lite i halsen när jag tänkte på sickona som krävde ut barnporr-material p.g.a. samma regler...  :-[
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"