Fyller Tv-ut inställningen i mediaspelaren någon funktion?

Åsa-Nisse

Fyller Tv-ut inställningen i mediaspelaren någon funktion?

Inlägg av Åsa-Nisse »

Ok, nu har jag fått ork igen med att ytterligare en gång försöka få till en vettig tv-ut som man kan använda för att se på film.

Jag vill alltså kunna starta en film på datorn som då automatiskt spelas upp i fullskärm på TV'n i rummet bredvid.

Jag har ett nvidia kort och har inga som helst problem med att via nv settings få en klonad bild av mitt skrivbord på tv'n. Men då kan jag inte använda datorn att surfa/skriva/planeraterrordåd med samtidigt som någon vill se en film eftersom TV'n visar samma bild som på skärmen.

Jag kan alltså inte se TV'n från datorn då de inte är i samma rum, alltså vill jag att när jag spelar upp filmen så skall den automatiskt visas i fullskärm på tv'n.

I mediaspelaren totem t.ex. så finns det under redigera/inställningar ett par inställningsalternativ som heter TV-ut i helskärm. Det ser ut att vara precis vad jag vill åt men tyvärr är de alternativen överskuggade och går inte att välja. >:(

Någon som har lyckats med det här? Och om någon klistrar in sin xorg.conf här, förklara också vad den gör så att jag vet att ni inte har missförstått vad jag vill åstadkomma.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Hooloovoo

SV: Fyller Tv-ut inställningen i mediaspelaren någon funktion?

Inlägg av Hooloovoo »

Jag har ju inte ett nVidia kort för tillfället, men kan du inte välja i nvsettings att du vill ha nåt som kanske heter "dual view"? Det kan heta något annat liknande också. Då ska du få två olika skrivbord, ett på varje skärm/tv. Då kan du enkelt dra över fönstret med filmen till tv rutan och trycka upp den i fullskärm där.
Compiz Fusion är fint.
Åsa-Nisse

SV: Fyller Tv-ut inställningen i mediaspelaren någon funktion?

Inlägg av Åsa-Nisse »

Hooloovoo skrev: Jag har ju inte ett nVidia kort för tillfället, men kan du inte välja i nvsettings att du vill ha nåt som kanske heter "dual view"? Det kan heta något annat liknande också. Då ska du få två olika skrivbord, ett på varje skärm/tv. Då kan du enkelt dra över fönstret med filmen till tv rutan och trycka upp den i fullskärm där.
Ok, det kan vara nått. Men det blir inte att få två olika skrivbord för mig. TV'n blir bara som en förlängning av datorns skrivbord, så när jag trycker upp den för fullskärm så syns halva filmen på tv'n och resten på dataskärmen. Om jag skall se film på tv genom ubuntu så har jag hittills fått klona tv'n med dataskärmen samt ändra så de har samma upplösning.

Sedan undrar man ju om den där inställningen i mediaspelaren, som inte går att ställa in, bara är där för att reta folk? ::)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"