Strul

Borodin

Strul

Inlägg av Borodin »

Hej Moderator!

Ett trist fenomen har uppstått på sistone. Ubuntu feisty har blivit instabil. Flera botningar misslyckas och ev, en fjärde botning startar upp Ubuntu. Vad beror detta på? Virus? Något vajs på botsektorn? Är det flera som råkat ut för ett trilskande Ubuntu?
Vore tacksam för hjälp i frågan.

M.v.H. Borodin
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Strul

Inlägg av Hund »

När uppstarten inte fungerar, vad händer då? Får du några felmeddelanden? Hur långt kommer du?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej igen Moderator!

Uppbotning av Ubuntu lyckas var fjärde gång.
En radda av felmeddelanden uppräder sedan kommer ett meddelande i en helt förvräng färgrik bild som försvinner snabbt.
Därefter felmedelanden en rad i taget som fortsätter i all oändlighet. Jag unrar varför uppbotning lyckas ibland? Har XP:n inlagd i botlistan, kan detta påverka? Skall kolla lite nogrannare nästa gång vad som hände när felet uppträder. Kan det vara Wine som spökar? Finns någon reparationsfunktion inlagd i systemet någonstans? Eller borde man kanske ge ut en skiva med möjlighet att reparera en trilskande Ubuntu. Många frågor men vore synd att behöva lämna trevliga Ubuntu p.g.a. detta trassel.

M.V.h. Borodin
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Att Windows finns med ska inte kunna påverka, likaså WINE.

Om du har möjligt att kunna återge delar av meddelandena så vore det ypperligt då det underlättar ganska mycket. :)
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej igen moderator!

Följande meddelanden har jag skrivit ner:

dvd-usb:recv bulk message failed

Misslyckades med att starta X-servern troligen inte korrekt inställd.

Efter detta oändlig radda felmeddelanden bulk messages failed vilket synes vara en loop.

Hälsningar!

Borodin
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du råkar inte ha en CD/DVD-enhet inkopplad via USB? Om du har det kan du pröva att koppla ur den när du startar datorn. Kanske kan vara det?
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej1

Har en external HD och en läspenna som bara funkar i XP. Skall koppla ur dessa enheter så får jag se.

Tack för Dina svar!

Borodin
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej!

Har en teori beträffande botproblemen. Om det finns en tidigare trasig Ubuntu ersatt med en ny så kan uppbotningen ta miste och bota den dåliga versionen. Jag raderade partionen med den dåliga och nu botar Ubuntu normalt. Tyvärr så försvinner inte botalternativet på den gamla vid uppstart utan man får dras med textrader på skärmen som är helt onödiga. Har väl att göra med att den gamla ligger kvar på botsektorn. Finns någon möjlighet att redigera botsektorn?

Hälsningar Borodin
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Öppna din GRUB-fil:
gedit boot/grub/menu.lst
och posta sedan den där. :)
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej!

Kopierade in "gedit boot/grub/menu.lst" i Terminalen men fick en blank sida "filen kunde ej hittas"
Vad säger detta? Hur som, botningen funkar i alla fall varje gång.

H-r Borodin
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Borodin skrev: Hej!

Kopierade in "gedit boot/grub/menu.lst" i Terminalen men fick en blank sida "filen kunde ej hittas"

H-r Borodin
det saknas ett / först, det ska vara: gedit /boot/grub/menu.lst
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Borodin skrev: Hej!

H-r Borodin
det saknas ett / först, det ska vara: gedit /boot/grub/menu.lst
Ursäkta en stilla undran . . . jag vill inte verka besserviktig på något sätt, men har vi inte TVÅ fel i denna kommunikation?

Fel ett:  det saknas ett / först

Fel två:  det saknas ett gksudo allra först i kommandot gedit /boot/grub/menu.lst?

Dvs  gksudo gedit /boot/grub/menu.list skulle det kanske (?) ha    varit... 

Det som Borodin frågar efter här: men fick en blank sida "filen kunde ej hittas"
Vad säger detta?
brukar förekomma när man har glömt sudo-behörigheten, som vid grafisk representation ( i detta fall - gedit- )bör vara gksudo . . .

Munken simmar förtvivlat ute på femton famnars djupt vatten och har en enveten grön Göling hackandes på den kala huvudsvålen . . . .

;) 8) ::)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

gksudo behövs inte för att läsa filen och sedan posta den här...

som bevis medföljer: ls -Al /boot/grub/menu.lst
-rw-r--r-- 1 root root 4621 2007-09-22 18:38 /boot/grub/menu.lst

som alla kan se så är rättigheterna för samtliga r (även om root tillåts skriva på den oxå).

Dessutom så ser man att jag nyligen ominstallerat min server :D
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

oj, oj, oj .......
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)

Många, väldigt ömma tår, var det . . . .

synbarligen . . .

frågan är,

om det var jag som trampade på dem och orsakade reaktionen,

eller om det var Mekaniserad Apelsin själv, som kände sig trampad på,

Med tanke på senaste inlägget här före, så tycker jag nog att det får bli Mekaniserad Apelsin
som fattar avgörandet. Det är ju, trots allt hennes/hans reaktion som jag gärna vill ha förklarad . . .

Det finns kanske anledning för mig att be om ursäkt, vilket jag inte har någon som helst avsikt att undanhålla mig från, men jag vill väldigt gärna lyssna till reaktionen från den mekaniserade apelsinen först
som bevis medföljer: ls -Al /boot/grub/menu.lst
-rw-r--r-- 1 root root 4621 2007-09-22 18:38 /boot/grub/menu.lst

som alla kan se så är rättigheterna för samtliga r (även om root tillåts skriva på den oxå).

Dessutom så ser man att jag nyligen ominstallerat min serve

är det jag, eller någon annan som har missuppfattat vad den mekaniserade apelsinen kan ha avsett. Har jag trampat henne/honom på tårna, eller va? 

Tucken erkänner, varför blev det ett sådant knäppt svar på borodins fråga? Det fattar jag inte alls.
Nu får baske mig apelsinen förklara sig, tack . . . . .

Jag tycker nog att jag har rätt att få avkräva henne/honom ett rakt svar på varför denna reaktion på mitt tidigare svar på borodins fråga .. . . .  Mekaniserad apelsin, välkommen med någon form av förklaring, eller kra v på ursäkt, eller vad tusan du nu kan vilja ha, för att ge en förklaring till ditt konstiga svar på mitt inlägg . . . . .
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej alla!

Oj rabalder? Ja för egen del så skriver jag nu via XP:n. Ubuntu är borta ur datorn, kanske lägger in den senare.
Det är rätt så knepigt att få bort linuxpartioner från hårddisken. Körde Powerquest image 2002 via xp:n och raderade där linuxpartionerna. Vid ombotning kom meddelandet att grub saknades och sen var det obörnhörligt stopp.
Som tur var har jag formatterat hårddiskarnai fat-32 och kunde ta mej in via en botdiskett. Där skriver man då fdisk/mbr och botsektorn raderas.
Botsektorn har som det verkar tagit ubuntu som första alternativ och omöjliggör val till XP:n vid en krasch. Skulle ju vara bra om någon kunde konstruera om det hela botsekvensen så att det verkligen går att få en restore till ett defaultläge via systemskivan och framför allt att göra det alternativa operativsystemet intakt. Vad som är ytterligare irriterande är att om en ominstallation görs så har man två ubuntu på både hårddisken och botskärmen. Varför lägger sig inte nyinstallationen sig automatiskt över den gamla? I så fall vore det ju jämföra med en restore fast det tar lite längre tid.
Förstår ju att det är mycke att hålla reda på för en programmerare. Ubuntu har ju ändå nåt otroligt långt i användarvänlighet och är ju hela tiden under utveckling.

Med vänlig hälsning!

Borodin
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Broder Tuck skrev: ;)

Många, väldigt ömma tår, var det . . . .
Nja, jag ber om ursäkt på om du tyckte jag var ond och elak, jag ville bara klargöra att man inte behövde vara root för att läsa den filen (den första "/" var dock viktig), och så tyckte jag det var bra att visa varför. Och det var ungefär allt. 

Anledningen till att borodin fick en tom sida var helt enkelt att denne försökte öppna /home/borodin/boot/grub/menu.list, en fil som inte fanns.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 25 gånger.
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej!

Skulle aldrig tycka att någon varit elak, jag uppskattar alla Ubuntumedlemmar å det högsta!
Kör nu Gutsy som ytterligare närmar sig den totala användarvänligheten. Snart kan Microsoft räkna med svår konkurrens!

M.V.H.

Borodin
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Eftersom den här tråden har dykt upp igen så vill jag bara klargöra att vad jag ville säga var att det går alldeles utmärkt att läsa en stor del av filerna utan att inneha rooträttigheter och sen ville jag med ls-kommandot påvisa detta. Det var inte mer än ett klargörande och det kanske var kort och lätt att misstolka, men jag lovar att jag inte var i något "aktivt känslomässigt läge" när jag gjorde inlägget, snarare lite tankspridd.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"