Problem med fjärrstyrning av Windows Vista (rdesktop)

Palpie

Problem med fjärrstyrning av Windows Vista (rdesktop)

Inlägg av Palpie »

Jag har nyligen installerat Ubuntu och blev väldigt glad när jag såg att det fanns möjlighet att ansluta till Windows-skrivbordet på min andra dator. Men nu när jag kört det ett tag är det två huvudsakliga problem som uppstår.

Det värsta är att det hela tiden stannar upp när jag kör. Sitter jag lokalt hemma händer det inte lika ofta som när jag kör över internet från jobbet. När jag sitter på jobbet händer det i stort sett hela tiden och jag hinner inte vara ansluten mer än 10-20 sekunder innan det stannar upp. Har testat att vänta för att se om något händer, men det brukar det inte göra. Jag brukar vara tvungen att ansluta igen. Jag har sökt runt efter en lösning till detta men har bara hittat förslag på att uppgradera till version 1.0 av rdesktop. Men jag kör 1.5 så jag har inte hittat något förslag jag kunnat testa.

Det andra felet är inte lika jobbigt men rätt irriterande. Att fjärrstyra brukar gå bra (speciellt hemma när det inte stannar upp lika ofta). Kan köra alla program utan problem. Förutom Office-programmen. Startar jag något Office-program (har testat med Word, Excel, Visio och Outlook) så kraschar datorn jag fjärrstyr och jag får glatt sitta och vänta på att den ska starta om.

Planen är nu att köra VNC istället om det inte går att lösa detta. Men jag skulle gärna vilja veta någon lösning till detta eller åtminstone sprida ut att dessa fel finns så att inte andra känner sig lika ensamma som jag gör just nu :)

Versioner:
Ubuntu 7.04
rdesktop 1.5.0.1-ubuntu
RDPv5
Windows Vista Business
Office 2007
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Problem med fjärrstyrning av Windows Vista (rdesktop)

Inlägg av upnorth »

Hej och välkommen till forumet!

Nu måste jag göra dig besviken, för jag kan ingenting om sådant här.
Jag vill bara tipsa dig om vår fadderverksamhet, klicka på länken i min signatur :)

Genom dessa faddrar har du möjlighet att få individuell hjälp utöver den du såklart får i forumet!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

upnorth skrev: Genom dessa faddrar har du möjlighet att få individuell hjälp utöver den du såklart får i forumet!
Och dessutom så blir de svar du får inte publika, vilket leder till att ingen efteråt kan söka och få reda på att du hade problemet och hur man löste det...

∓quot;Palpie"\ skrev: [...]
prova att använda rdesktops swithcar "-a 8 -x m -z"

Första drar ner färdjupet lägst, den andra stänger av extragrafiska inställningar och den tredje aktiverar kompression. Kan hjälpa både problem 1&2.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Palpie

Inlägg av Palpie »

Det verkar ha stoppat krascherna i Office-programmen. Ska testa lite till, men jag skulle gissa på att det som kan ha hjälpt är flaggan "-x m". Men oavsett så borde det fungera utan att man stänger av allt grafiskt lull-lull. Fjärrstyr jag från Windows XP på samma dator också till Vista-datorn så fungerar allt utan att jag behöver stänga av någonting. Men det är i alla fall en bra tillfällig lösning!

Men det verkar bara ha hjälpt mot krascherna i Office-programmen. Fjärrstyrningen stannar fortfarande upp lite då och då.
Palpie

Inlägg av Palpie »

Nej, krascherna är kvar också märkte jag just.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"