Problem med genväg
Problem med genväg
När jag ska starta LinuxDC++ gör jag det genom att antingen skriva ldcpp i terminal eller bara dubbelklicka på filen "linuxdcpp" som är av typ: "körbar fil" och ligger i linuxdcpp:s mapp. Nu tycker jag det skulle vara enklare att bara göra en genväg till den filen så man kan starta programmet på ett enkelt sätt. Sagt och gjort, jag skapar en programstartare som ska öppna min fil, lägger till en snygg ikon, klickar på den och väntar på att det ska starta. Men icket, när jag klickar på min genväg så händer inget. Helt dött. Fastän sökvägen är riktig. Och om jag väljer att köra startaren i terminal så ser jag att programmet börjar starta upp men sen kommer en massa text och sen stängs terminalen. Konstigt.
Problem med genväg
Kan ju vara bra att skriva vad du skrivit i din startare/genväg.
Problem med genväg
Så här gick jag tillväga för att skapa min genväg:
Högerklickar i panel, väljer "lägg till i panel", skapar en anpassad programstartare och i kommandorad skriver jag in sökvägen till filen jag vill ska starta.
Högerklickar i panel, väljer "lägg till i panel", skapar en anpassad programstartare och i kommandorad skriver jag in sökvägen till filen jag vill ska starta.
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Problem med genväg
Jag tror att du måste klistra in "sökvägen" du har använt till genvägen.
Borde det inte räcka att använda följande i genvägen?
Borde det inte räcka att använda följande i genvägen?
Kod: Markera allt
linuxdcpp &
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Problem med genväg
Aaah, härligt nu funkar det. "ldcpp &" gjorde tricket
Men jag förstår inte varför det inte funkar som jag gjorde först, tycker det är konstigt.

- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Problem med genväg
Enklaste vägen är oftast den rätta... 

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Problem med genväg
Om man startar ex.vis conky från en terminal och sedan stänger terminalen så stängs också conky.
Det spelar ingen roll om man startar med 'conky' eller med 'conky &'.
conky får ingen egen initprocess utan lever på bash's.
Skriver man däremot 'setsid conky </dev>&/dev/null &' så startas conky med sin egen initprocess och terminalen går att stänga utan att även conky slocknar.
Detta kan inträffa med programstartare från skrivbordet också. Om programstartaren pekar på ett script som ska starta en process och scriptet sedan hamnar i exit så dör childprocessen tillsammans med det.
Det spelar ingen roll om man startar med 'conky' eller med 'conky &'.
conky får ingen egen initprocess utan lever på bash's.
Skriver man däremot 'setsid conky </dev>&/dev/null &' så startas conky med sin egen initprocess och terminalen går att stänga utan att även conky slocknar.
Detta kan inträffa med programstartare från skrivbordet också. Om programstartaren pekar på ett script som ska starta en process och scriptet sedan hamnar i exit så dör childprocessen tillsammans med det.