Angående skärm/tv till eventuell mediadator.

NybergKent

Angående skärm/tv till eventuell mediadator.

Inlägg av NybergKent »

Tjena på er,
Jag funderar smått på att köpa mig en så kallad mediadator. Tanken är att det ska vara en estetiskt tilltalande dator som ska stå i vardagsrummet för att spela spel, musik och kolla på tv/film.  Jag har sett en hel del fina chassin etc så den biten är jag någorlunda klar över. Det jag inte begriper mig på är hur jag ska lösa skärm-biten.  Vad jag undrar över är om det är lämpligt att koppla datorn till en modern lcd-skärm - eller om det kommer flimra för mycket?  Tanken är att kunna köra lite irc/msn etc vid datorn också,  givetvis med vetskap om att en större lcd-tv inte är samma sak som min 19" CRT.  Det finns annars platta datorskärmar i storleksordningen 22-24" som inte är jättedyra men samtidigt heller inte billiga - men jag misstänker att en så liten skärm inte är behaglig att kolla på film/tv på? Film/TV har högre prioritet än att msn/irc/surf ska se bra ut.  Hur har ni som satt ihop en mediadator löst detta med skärm/tv?  Det skulle sitta fint att kunna visa upp en bra och snygg lösning.  :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Angående skärm/tv till eventuell mediadator.

Inlägg av webaake »

JAg har en Ubuntudator jämte TV'n och kopplat den via S-VHS. Själva dator bilden är sisådär, filmer är OK. MEn då har jag ett simpelt Nvidia 420 64MB kort.

Men har man ett bättre kort med HDMI/DVI skall väl datorbilden vli bättre. Många TV har ju också VGA-kontakt, vilket verkar intressant.

JAg har fått göra allt stort - stora typsnitt osv - i Ubuntu för att det skall bli någorlunda läsbart på TV-n, en 32" tjocktv. Bilden flimrar också något.

Men fördelarna uppväger nackdelarna; bekvämt med trådlöst tangentbord/mus i TV-soffan och tillgång till 800 GB filmer!

Meddela gärna hur det går för dig!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
NybergKent

Inlägg av NybergKent »

En TjockTV har väl lägre upplösning och därmed direkt sämre bildkvalité för att visa själva skrivbordet  för vanligt användande typ, msn/irc/firefox?  Vad jag ev. ville veta är hur det blir på de LCD-skärmar som har stöd för högre upplösning.
Jag kikade på denna exempelvis: https://www.datorbutiken.com/se/Navigat ... LE37M86BDX
Den verkade till en början ha fin upplösning men vid specs: står ju max upplösning likväl som 1360 x 768 och inte 1920x1080 som det ges intryck av.  Sådana skärmar vore det intressant att veta hurpass bilden blir med en dator tillkopplad. Någon som provat?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Precis vad jag också undrar, och om de kör HDMI, DVI eller VGA på TV-n?

Få jag lite positiv input på detta köper jag ny TV och nytt grafikkort direkt eftersom Ubuntu/mediamaskinen funkar så bra!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Man ska ha en LCD, inte bildrör eller plasma. HDMI eller DVI är ju att föredra. Hur bra bilden blir beror helt på kvalitén på TV'n, och lite tycke och smak förmodar jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"