Konstigt ljud vid uppspelning av AVI

jackuess

Inlägg av jackuess »

Har äntligen fixat Ubuntu och det mesta har funkat bra hittils. Fick dock en obehaglig överaskning när jag skulle spela upp en AVI-fil igår. Ljud är helskumt. Låter som någon robot från Star Wars. Alla AVIer jag har testat är kodade med XVID och MP3. Har inte samma problem när jag spelar vanliga MP3-låtar, och vissa AVI filmer funkar. Har även film i MP4 format som funkar fint.
Har installerat ofria codecs med Automatix. Ljudkortet är det inbyggda på mitt ASRock 939Dual-VSTA moderkort. Tycker det är riktigt skumt. Moderkortet är hyffsat populärt, även i Linuxkretsar och jag kan inte hitta någon med samma problem när jag söker på Internet. Finner inte heller någon logik i själva problemet; som sagt MP3-avkodning fungerar ju uppenbarligen. Vore väldigt tacksam för hjälp, för jag klarar mig inte utan vare sig Linux eller mina AVIer ;).
jojonn
Kontakt:

Inlägg av jojonn »

vilket program använder du?
jackuess

Inlägg av jackuess »

Alla ;-). Nä men har testat med VLC, MPlayer, Totem m.fl.
jackuess

Inlägg av jackuess »

Har nu upptäckt att alla små AVIer jag har (< 10 MB) funkar. Har lite musikvideos komprimerade för min mp3-spelare (som kan spela AVIer) och de fungara allihopa klockrent. Har ingen aning om vad detta kan betyda. Är möjligt att det inte har med storleken på filerna att göra, kan vara någon annan skillnad, men det är det enda samband jag har hittat hittils.
jackuess

Inlägg av jackuess »

Glöm mitt förra inlägg, är nästan säker på att jag har har hittat vad som orsakar felet. Hittade en snubbe på Internet som vagt beskrev liknande problem med mitt moderkort. Han trodde att det var drivrutinerna som bara accepterade ljud med en samplingsfrekvens på 44100 Hz. Kollade mina filer, och mycket riktigt; alla MP3er som funkade hade 44100 Hz, och alla AVIer som inte funkade var i 48000 Hz! Testade att konvertera en fungerande MP3 till 48000 Hz, och samma ljud distortion uppstod.

Vet alltså vad problemet är, men nu undrar jag givetvis hur jag konfigurerar ALSA så att allt ljud blir i 44100 Hz. Är inte så haj på ALSA konfiguration så jag skulle uppskatta hjälp.
jackuess

Inlägg av jackuess »

Har gjort ännu ett litet framsteg! Har försökt lära mig hur man kofigurerar ALSA och det rendrerade i den här .asoundrc filen:

Kod: Markera allt

pcm.!default {
    type dmix
    ipc_key 1234
    slave {
        pcm "hw:0,0" #for ICE1724's analog output
        #pcm "hw:0,1" # for ICE1724's digital output
        #format S32_LE # needed only for ICE1724's digital output.
        period_size 1024
        buffer_size 4096
        rate 44100
    }
}
Den ska alltså ändra samplingsfrekvensen till 44100 Hz. Detta fungerar också i mplayer (inte i gtk-versionen, gmplayer dock) men inte i någon annan spelare jag testat (VLC och totem). Vad beror detta på? Hur får jag de andra spelarna att rätta in sig i ledet?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"