ZX Spectrum skrev:
Har en liten fråga. Om nu odt är standard för textdokument, vad är då standardformatet för självaste texten man skriver med?
Exempelvis så har jag använt mig av Times New Roman.
Hm... funderar på varför man skulle utse en standard för teckensnitt, men varför inte..? Om inte annat kanske man kunde standardisera teckensnittens namn och kanske slå ihop ett antal teckensnitt till ett enda. Är det exempelvis någon väsentlig skillnad på Helvetica och Arial?
Men när man skriver beror det nog på vad man skriver, när man ska välja sitt teckensnitt. Ska man skriva en blaha-rapport för företaget X antar jag att man bör använda samma teckensnitt som alla andra blaha-rapporter det företaget producerat... I övrigt är det nog mest en fråga om tycke och smak. Det bör ju helst vara lättläst i alla fall, om man vill att andra ska orka läsa det man skrivit. En del anser att Times New Roman är mer lättläst än exempelvis Helvetica, men min smak, exempelvis, säger mig att jag hellre använder Helvetica, eftersom det saknar allt vad krusiduller heter. Ett snittsigt teckensnitt kan nog vara kul de första 3 minuterna, men man tröttnar snabbt. Comic Sans var exempelvis kul i några dagar, men sedan tröttnade man och gick tillbaka till Helvetica igen. Eller Arial. Jag tror att man bör eftersträva en viss enhetlighet. Skriver man dokument som har med varandra att göra, kan nog vissa störa sig lite om de är skrivna med olika teckensnitt och teckenstorlekar.
Man bör inte heller blanda teckensnitt allt för mycket i ett och samma dokument. Ett teckensnitt för rubriker och ett annat för brödtext är säkert okej, dock.
Vad sägs om sunt förnuft?
Man kan också göra sina egna teckensnitt. Hittade ett verktyg för det i Ubuntuförrådet som jag testade lite. Man kan utgå från ett teckensitt och rita om bokstäverna, eller exempelvis kopiera bokstäver. Om man exempelvis hittat ett läckert teckensitt på nätet som man gillar, men som saknar åäö, kan man lätt ändra på detta. Kopiera bara a till platsen där å och ä skulle varit och lägg till det som saknas i form av fyllda och ofyllda cirklar, exempelvis. Har man ambitionen att göra teckensittet helt komplett med alla vedertagna UTF-8-tecken så har man kanske lite jobb framför sig, i och för sig.
Och när du skickar ditt dokument till någon som inte har ditt fantastiska teckensnitt kommer dokumentet inte heller att se ut som du tänkt i mottagarens dator.
Mycket att tänka på...
Johnny Rosenberg