skärmsläckare kraschar xubuntu 7.04

HumusSmurf

skärmsläckare kraschar xubuntu 7.04

Inlägg av HumusSmurf »

När skärmsläckaren aktiveras, antingen av sig själv eller om jag försöker öppna inställningarna, så kraschar Xubuntu 7.04. Kraschen gör att jag måste logga in igen, datorn bootar inte om. Jag har uppdaterat OS. Xubuntu körs från hårddisken, dualboot med Win98, och körs med 128 Mb RAM.

Testade att installera gnome-power-management, för att där ställa in vad som ska ske när skärmsläckaren går igång. Men jag måste medge att jag ha så rudimentära kunskaper inom Linux att jag inte ens kan hitta programmet eller starta det efter installationen.

Någon som kan hjälpa mig med detta så vore jag mycket tacksam.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: skärmsläckare kraschar xubuntu 7.04

Inlägg av DeepThought »

Jag antar att det bara är så att skärmsläckaren (xscreensaver) försöker använda OpenGL, och att dina grafikkortsdrivrutiner inte är installerade ordentligt, alternativt inte har tillräckligt stöd. Ett alternativ är isåfall att stänga av skärmsläckaren genom att gå in i Applications -> Inställningar -> Screensaver settings (ursäkta språkblandningen, men det ser ut så här ;)) och stänga av skärmsläckaren, alternativt ställa den till någon enkel (icke-3D) skärmsläckare eller blank skärm.

Vad har du för grafikkort? Hur har du installerat drivrutinerna (om du har installerat dem)?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
HumusSmurf

Inlägg av HumusSmurf »

Så fort jag försöker starta/komma åt skärmsläckaren så kraschar datorn, så jag kan inte ändra där. Men jag har inte installerat några drivrutiner till grafikkortet, ska kolla upp vad det är för något. OpenGl låter troligt. Återkommer.

Hur kommer jag åt gnome-power-mangement?
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

gnome-powew-manager fås  då man från terminalen skriver
gconf-editor
apps, gnome-power-manager tillåter ändring av en hel del batterifunktioner.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"