Sådärja, nu har alliansen tagit död på personalköp av hem-pc.

Nyheter i datorvärlden.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Sådärja, nu har alliansen tagit död på personalköp av hem-pc.

Inlägg av Kattskrället »

Men det var väl inget annat att vänta från pajsarna i regeringen.  :P

http://www.idg.se/2.1085/1.121860
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Sådärja, nu har alliansen tagit död på personalköp av hem-pc.

Inlägg av Barre »

jag tycker det är bra :)

Hem-PC har varit en extremt bra boost för svenska IT-utvecklingen, men jag anser att programmet har gjort sitt.
Lobo

Inlägg av Lobo »

Barre skrev: jag tycker det är bra :)

Hem-PC har varit en extremt bra boost för svenska IT-utvecklingen, men jag anser att programmet har gjort sitt.
Och när alla datorer blir för gammla och sluta fungera och man nu inte har råd att köpa nytt?

//Lobo
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Hem-PC-programmet tog död på många små datafirmor runt om i Sverige, bl a min brors. De kunde inte hänga med på finansieringen/leasingen. Endast de stora kunde och då leverade de relativt innehållslösa burkar med det mesta innehållet utanför. 16-CD skivor och annat lull-lull som de flesta inte behövde.

Så, äntligen! Tack!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Lobo skrev:
Barre skrev: jag tycker det är bra :)

Och när alla datorer blir för gammla och sluta fungera och man nu inte har råd att köpa nytt?

//Lobo
nu för tiden kostar inte en dator så väldigt mycket pengar, du får en "surf-dator" för några tusenlappar nypris.
Sen finns också begagnatmarknaden, så att ett hushåll inte har råd med dator anser jag vara rent skitsnack.
Om man nu mot förmodan inte har råd att köpa sin dator finns ett stort antal datorer utplacerade på våra bibliotek samt att man för en billig peng kan gå till ett Internet Café när behovet av dator uppstår.

Jag förstår inte hur man kan tycka det är OK att idag finansiera ungdomar med "värstingdatorer" för att spela BioChock och World of Warcraft med hjälp av skattepengar.

när Hem-PC kom var datorer mycket dyrare och mindre utbrett, tyvärr så slogs många mindre spelare ut (som webaake påpekar) men ur ett samhällsperspektiv tror jag ändå att programmet var en bra sak. Nu anser jag dock att det inte behövs i lika stor utsträckning.

Sen går det alltid att installera något annat operativsystem än Windows på alla dessa gamla Hem-PC maskiner om man inte har råd att köra nytt.
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Det enda raka blir väl att ersätta pc:n som spelmaskin med en spelkonsol istället...typ PS3 eller xbox360.

Billigare så och betydligt mer prisvärt. Går ju inte att hänga med i utvecklingen på pc sidan vad det gäller spel.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Tack, det var inte en dag för tidigt! Hem-pc:n har spelat ut sin roll, nu är det dags att låta dator-industrin stå på egna ben, vilket jag är helt övertygad om att den kan. Som andra har påpekat så är billiga datorer lätta att komma över ändå.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nu kanske min far äntligen kan få snurr på sin stackars firma...  ::)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kattskrället skrev: Men det var väl inget annat att vänta från pajsarna i regeringen.  :P

http://www.idg.se/2.1085/1.121860
Äntligen, borde gjorts tidigare, datorerna har gjort sitt "intrång" i svenska hem och industrin behöver inte skattepengar för att hållas under armarna.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

För några år sedan räknade jag på en Hem-PC för en kompis; de skulle då ha ca 16.000:- för nåt paket. Om du köpte samma eller bättre och byggde själv skulle du hamna på 10.000:-. Och då slapp du 16 värdelösa CD-skivor, värdelöst antivirus samt värdelös support.

Skattereduktionen hamnade alltså i storföretagens händer!

Givetvis var fördelarna att köparens plånbok belastades mindre. En fördel för dem som inte kunde lägga ut minst 10.000:- (då).

Men både då och nu gäller att vi gärna köper en TV för 5-10.000:- utan skattereduktion. Då kan vi väl också köpa en dator?

Då skulle vi bl a få fler mindre databutiker runt om i sverige, och man kunde gå och köpa sig en reservdel när som helst.  Där jag bor, ca 60.000 invånare, har 3 databutiker lagt ner de sista 2 åren. Och det vet ju alla att man inte kan köpa datorkomponenter på On-Off/Siba!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

webaake skrev: För några år sedan räknade jag på en Hem-PC för en kompis; de skulle då ha ca 16.000:- för nåt paket. Om du köpte samma eller bättre och byggde själv skulle du hamna på 10.000:-. Och då slapp du 16 värdelösa CD-skivor, värdelöst antivirus samt värdelös support.

Skattereduktionen hamnade alltså i storföretagens händer!

Givetvis var fördelarna att köparens plånbok belastades mindre. En fördel för dem som inte kunde lägga ut minst 10.000:- (då).

Men både då och nu gäller att vi gärna köper en TV för 5-10.000:- utan skattereduktion. Då kan vi väl också köpa en dator?

Då skulle vi bl a få fler mindre databutiker runt om i sverige, och man kunde gå och köpa sig en reservdel när som helst.  Där jag bor, ca 60.000 invånare, har 3 databutiker lagt ner de sista 2 åren. Och det vet ju alla att man inte kan köpa datorkomponenter på On-Off/Siba!
Internetbutikerna har ju spelat en väldigt stor roll i det här också.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Sant. Men en bra datorbutik i kvarteret är värt en extra peng ibland.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

[IRONI] Hur ska nu min vän som jobbar som maskinreparatör på fabriken kunna klara av jobbet om han inte får köpa billiga datorer via jobbet? [/IRONI]

;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Jag har alltid handlat från komplett eller datorbutiken.com, butiken runt hörnet är för dyr.

Jag tror att datorförsäljningen kommer att rasa kraftigt. Men det är nog en naturlig konsekvens då en överväldigande majoritet köpt på sig betydligt dyrare datorer med utrustning gentemot vad de egentligen skulle gjort om de skulle köpt osubventionerat.

Däremot så tror jag att konsolerna kommer öka kraftigt i sålda enheter framöver.
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Alla HemPc jag har mött har haft Windows (eller möjligen Mac) förinstallerat.
Ska vi sörja över att det går i graven??
Det borde väl uppstå ett visst behov av datorer med rimligt pris och ett fritt OS, eller?  ;D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Två saker för personalköp/hemlån:

1. det fick folk att börja använda sig och intressera sig för dator ( bäddade också för att köpa själv på sikt)
2. även de som inte hade "råd" ( för snåla eller för små marginaler) att kunna skaffa sig dator.

detta gällde framförallt 8-10 år sen

I dagens läge köper man ju ( eller bygger) dator själv det är så sant. Det jag vänder mig mot alliansens förslag är att man retroaktivt straffar de som hyrde 2005 ( som jag  :o) med detta. Det är så nära organiserad stöld som det är möjligt!
Men om det vore det enda onda som alliansen gjorde... >:(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Skadar inte med maktskifte då och då. Om samma gubbs sitter vid makten hela tiden så blir dom försjälvbelåtna och tappar kontakten med verkligheten. Skadar inte med konkurrens även i politiken.  ;)

Jag tycker också att personalköpsPC var väldigt bra när det kom, men nu känns det överspelat. Lite dumt att dom med redan ingångna avtal drabbas dock.
Ur ett open source-perspektiv är det knappast någon nackdel att subventionerna försvinner, dom konserverade väl snarast MS OEM-licenser för windows och office. Jag är fö inte heller pigg på att subventionera dyra spelmaskiner och ofri programvara i hemdatorer via skattsedeln.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

vulfgar skrev: Skadar inte med maktskifte då och då. Om samma gubbs sitter vid makten hela tiden så blir dom försjälvbelåtna och tappar kontakten med verkligheten. Skadar inte med konkurrens även i politiken.  ;)

Jag tycker också att personalköpsPC var väldigt bra när det kom, men nu känns det överspelat. Lite dumt att dom med redan ingångna avtal drabbas dock.
Ur ett open source-perspektiv är det knappast någon nackdel att subventionerna försvinner, dom konserverade väl snarast MS OEM-licenser för windows och office. Jag är fö inte heller pigg på att subventionera dyra spelmaskiner och ofri programvara i hemdatorer via skattsedeln.
Jag gillade inte alls maktskiftet, men håller med om det andra :) Jag tycker inte de i min familj fått speciellt bra datorer via det där, men bra att de kunde skaffa överhuvudtaget.
/ Mattias från designbilder.se
diravi

Re: SV: Sådärja, nu har alliansen tagit död på personalköp av he

Inlägg av diravi »

Ulsak skrev:Två saker för personalköp/hemlån:

1. det fick folk att börja använda sig och intressera sig för dator ( bäddade också för att köpa själv på sikt)
2. även de som inte hade "råd" ( för snåla eller för små marginaler) att kunna skaffa sig dator.

Tvåan pådin lista var väl mycket i teorin.

Tittar man i verkligheten såser man att de som skaffat/erbjudits personalPC oftas var de som haft råd att köpa dem endå, medans de som inte haft råd, exempelvis de arbetslösa eller med olika typer av osäkrare annställningar, altså de som skulle behövt stödet bäst, inte fått något erbjudande om personalPC.

--Heldre en bil som krånglar ibland än en som altid är ful.
tweeek

Re: Sådärja, nu har alliansen tagit död på personalköp av hem-pc

Inlägg av tweeek »

Nu när en pc är så pass billig så ser jag ingen anledning att ha kvar Hem-PC.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"