http://www.idg.se/2.1085/1.121860
Och när alla datorer blir för gammla och sluta fungera och man nu inte har råd att köpa nytt?Barre skrev: jag tycker det är bra
Hem-PC har varit en extremt bra boost för svenska IT-utvecklingen, men jag anser att programmet har gjort sitt.
nu för tiden kostar inte en dator så väldigt mycket pengar, du får en "surf-dator" för några tusenlappar nypris.Lobo skrev:Och när alla datorer blir för gammla och sluta fungera och man nu inte har råd att köpa nytt?Barre skrev: jag tycker det är bra
Hem-PC har varit en extremt bra boost för svenska IT-utvecklingen, men jag anser att programmet har gjort sitt.
//Lobo
Äntligen, borde gjorts tidigare, datorerna har gjort sitt "intrång" i svenska hem och industrin behöver inte skattepengar för att hållas under armarna.Kattskrället skrev: Men det var väl inget annat att vänta från pajsarna i regeringen.
http://www.idg.se/2.1085/1.121860
Internetbutikerna har ju spelat en väldigt stor roll i det här också.webaake skrev: För några år sedan räknade jag på en Hem-PC för en kompis; de skulle då ha ca 16.000:- för nåt paket. Om du köpte samma eller bättre och byggde själv skulle du hamna på 10.000:-. Och då slapp du 16 värdelösa CD-skivor, värdelöst antivirus samt värdelös support.
Skattereduktionen hamnade alltså i storföretagens händer!
Givetvis var fördelarna att köparens plånbok belastades mindre. En fördel för dem som inte kunde lägga ut minst 10.000:- (då).
Men både då och nu gäller att vi gärna köper en TV för 5-10.000:- utan skattereduktion. Då kan vi väl också köpa en dator?
Då skulle vi bl a få fler mindre databutiker runt om i sverige, och man kunde gå och köpa sig en reservdel när som helst. Där jag bor, ca 60.000 invånare, har 3 databutiker lagt ner de sista 2 åren. Och det vet ju alla att man inte kan köpa datorkomponenter på On-Off/Siba!
Jag gillade inte alls maktskiftet, men håller med om det andravulfgar skrev: Skadar inte med maktskifte då och då. Om samma gubbs sitter vid makten hela tiden så blir dom försjälvbelåtna och tappar kontakten med verkligheten. Skadar inte med konkurrens även i politiken.
Jag tycker också att personalköpsPC var väldigt bra när det kom, men nu känns det överspelat. Lite dumt att dom med redan ingångna avtal drabbas dock.
Ur ett open source-perspektiv är det knappast någon nackdel att subventionerna försvinner, dom konserverade väl snarast MS OEM-licenser för windows och office. Jag är fö inte heller pigg på att subventionera dyra spelmaskiner och ofri programvara i hemdatorer via skattsedeln.
Ulsak skrev:Två saker för personalköp/hemlån:
1. det fick folk att börja använda sig och intressera sig för dator ( bäddade också för att köpa själv på sikt)
2. även de som inte hade "råd" ( för snåla eller för små marginaler) att kunna skaffa sig dator.