Tja!
Jag lyckas inte spela upp en vanlig musikskiva i Xubuntu.
Jag har Xubuntu 7.04 och när jag klickar på cd- ikonen som dyker upp på skrivordet efter att jag stoppat i skivan så står det "kunde inte montera audiocd".
Jag försökte att komma åt skivan genom Xmms också men det gick inte heller.
Någon som har ett svar på problemet?
Spela upp musik cd i Xubuntu?
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Spela upp musik cd i Xubuntu?
Jag hade nyss ett liknande probem. Men jag satte i skivan i DVD släden istf CDn. Och då hade den skam nog att fungera. 
Jag misstänker någon form av antipirat sak. Den var ju från Sony.

Jag misstänker någon form av antipirat sak. Den var ju från Sony.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 17 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Hmm, synd att jag inte har någon dvd-spelare i det här gamla skrället. :-(
Men jag vet att jag har spelat musikskivor i xubuntu förut, fast det var nog under 6.10 tiden...
Men jag vet att jag har spelat musikskivor i xubuntu förut, fast det var nog under 6.10 tiden...
- Faie
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej.. vet inte hur jag kan ha missat din post.. anyway kan vara så att du har/hade samma trubble som jag hade tidigare (som ibland av ngn underlig anledning hoppar tillbaks.. ngn som vet varför? kan det bero på efter updateringar etc?)
Nåväl här är en länk till en tråd där jag fråga http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5084.0.html
just angående ljud i xmms med vanliga ljud cd. Där förklarar t ex DT att 'ljud filer' på en vanlig cd inte är precis som ljud filer i datorn.. samt hur han gjorde för att få ljud ur xmms med vanliga cd, jag provade hans tips och det funkar..
om du öppnar xmms sedan går till alternativ > inställningar > markerar ljud-cd-spelare i första flicken och trycker på konfigurera.
kolla sedan i /media och se vad din cd heter, och i xmms så ändrar du katalog till /media/cdrom0 (alt /media/cdrom (detta beroende på vad som sägs i /media))
lycka till
//ADrop
Nåväl här är en länk till en tråd där jag fråga http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5084.0.html
just angående ljud i xmms med vanliga ljud cd. Där förklarar t ex DT att 'ljud filer' på en vanlig cd inte är precis som ljud filer i datorn.. samt hur han gjorde för att få ljud ur xmms med vanliga cd, jag provade hans tips och det funkar..
om du öppnar xmms sedan går till alternativ > inställningar > markerar ljud-cd-spelare i första flicken och trycker på konfigurera.
kolla sedan i /media och se vad din cd heter, och i xmms så ändrar du katalog till /media/cdrom0 (alt /media/cdrom (detta beroende på vad som sägs i /media))
lycka till
//ADrop