Desktop effects: skapar fönsterhanteringsproblem!

.gurkburk

Desktop effects: skapar fönsterhanteringsproblem!

Inlägg av .gurkburk »

Försöker få igång kubsystemet för workspace's, vilket jag iochförsig har lyckats med.
Men, när jag aktiverar desktop effects (inte wobble-effekterna), så blir fönsterhanteringen helt konstig. Själva "listen" längst upp försvinner, och allt blir maximerat.
Resultat: man kan inte ta ut program ur maximerat läge (eftersom det inte finns någon list att klicka på), terminaler och dylikt är bara stora vita rutor, samt att man inte kan stänga, minimera osv osv.

Kan det tänkas att det går att ordna på något vis?
Jag kan ju inaktivera desktop effects, så kommer jag tillbaka och kan återigen hantera program, förminska dom osv, men varje gång jag aktiverar desktop effects med kuber, så uppstår problemet på nytt. Det är likadant i alla workspaces.

Hjälp!  ;)

Edit:
Senaste versionen av ubuntu från hemsidan, installerat via liveCDn, Nvidia 7900GTO, aktiverat drivrutiner via Restricted Drivers Manager.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Desktop effects: skapar fönsterhanteringsproblem!

Inlägg av Hund »

Kod: Markera allt

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
Starta sedan om X: Ctrl + Alt + Backsteg.

Borde hjälpa?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Tack för tipset, dock har jag redan lärt mig det flashiga sättet att starta om X ;)
Det gör ingen skillnad faktiskt, när man kommer in i X igen så är det likadant, desktop effects är aktiverat, kub-flippandet fungerar, fast alla program tex mozilla mm, är maximerade utan 'aktivitetslist' / programlisten, vilket gör det knepigt.
Och små fönster som av default inte är maximerade, dom blir bara en vit ruta som man inte kan göra något med...
Problemet försvinner så fort jag stänger av desktop effects dock, då blir allt som vanligt.

Finns det någon speciel fil för desktopeffects jag kanske kan posta ut, om det kan vara något galet i den?
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

hade samma problem. Har nvidia fx5200. Detta läste mitt problem:

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... r+depth+32
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Tackar!
Skall testas så fort jag kommer hem, vilket blir apsent ikväll. "¤#/% sena kväller.
Men det verkar vara identiskt problem som det jag har, vi får se hur det går :)
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Funkade det?
.gurkburk

Inlägg av .gurkburk »

Det inte bara fungerade, det fungerade helt klockrent!
Har inte hunnit med att testa det föränn idag faktiskt, pillade med det för någon timme sedan och startade om X nu precis, nu har jag fått ordning på 'beryl kuben', även om jag är osäker på vad det egentligen är för modul desktop-effects aktiverar, verkar ju som att beryl är föråldrat och det heter compiz nu, inte riktigt fått ordning på dom begreppen ;)

Nästa steg är att fixa lite inställningar med själva kuben osv, men det tar jag så småningom, en sak itaget :)

Tack för riktigt bra tips Hixx.
Senast redigerad av 1 .gurkburk, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

.gurkburk skrev: verkar ju som att beryl är föråldrat och det heter compiz nu, inte riktigt fått ordning på dom begreppen ;)
Beryl är ett dött projekt. Folket bakom Beryl har slagit ihop sina kloka huvuden med Compiz och jobbar nu tillsammans med ett projekt som heter Compuz Fusion. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"