Ny med Ubuntu och behöver lite hjälp.

Bl!xt

Ny med Ubuntu och behöver lite hjälp.

Inlägg av Bl!xt »

Hejsan alla goda o glada..! har precis installerat Ubuntu och känner att detta är nog det rätta OS för mig..

Har tyvärr inte någon erfarenhet av verkan Ubuntu eller Linux, men är mer än villig att komma all kunskap som finns =). Läste även att man kunde få en sk. "fadder", låter som att jag kanske skulle behöva en? Börjar med att fråga om hur man kommer in i "root"? Jag ska nämligen försöka få upp en Counter-strike server på datorn och dem vill att man ska in "root@jwm [/root]". Jag har sökt lite på forumet men har knappast hittat någon hjälp. Jag är väl inte helt ute o cyklar när jag följer guider om hur man installerar det till Linux, för så man gör i Linux gör man väl i Ubuntu med?

Jag undrar även över om man ska något antivirusprogramm till Ubuntu? Eller är det en idiotisk fråga..?

Har även problem med att lägga in mappar i /usr/local/bin/ .

Kommer nog att komma upp fler frågor framöver från mig, men man lär sig väl med tiden =)!
Senast redigerad av 1 Bl!xt, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Ny med Ubuntu och behöver lite hjälp.

Inlägg av Smygis »

Ubuntu använder inte root-användaren på samma sätt som de flesta andra Linux-distributioner. Utan Ubuntu använder kommandot sudo följt av det du vill utföra som administratör.

Nej, Du behöver inte något antivirus. Endast om du ska ha en filserver eller mailserver är det aktuellt med antivirus. För de antivirus som finns till Linux kan endast hitta windows-virus.

/usr/local/bin/ ska du helst undvika att pilla i själv. Men om du absolut måste så måste du göra det som administratör (root). För endast admin kan ändra i systemet. Använd sudo.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 19 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Välkommen hit! :)

Jag tänkte bara bekräfta att visst har vi en fadderverksamhet, klicka på länken i min signatur för en presentation av de som finns tillgängliga!
Bl!xt

Inlägg av Bl!xt »

Tack så mycket Smygis :), nu är jag ivrigt att fortsätta mecka. Och jag håller mig borta från /usr/local/bin/ då hehe.

@upnorth: Okej, ska in och läsa där :).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"