Jag får känslan att det är olika .bashrc-filer på något sätt.
Kod: Markera allt
>grepp "rm -v" /root/.bashrc
alias rm="rm -v"
>sudo rm foobar.baz
Password:
>touch foobar.baz
>rm foobar.baz
removed `foobar.baz'
/Per
>grepp "rm -v" /root/.bashrc
alias rm="rm -v"
>sudo rm foobar.baz
Password:
>touch foobar.baz
>rm foobar.baz
removed `foobar.baz'
Du menar det första ordet i ett enkelt kommando.Lars skrev: Alias fungerar bara om det är det första ordet på raden.
bash$ alias date
bash: alias: date: not found
bash$ date
Tue Sep 18 19:27:04 CEST 2007
bash$ TZ=Antarctica/South_Pole date
Wed Sep 19 05:27:13 NZST 2007
bash$ alias date="echo bummer"
bash$ TZ=Antarctica/South_Pole date
bummer
sudo -i läser bara in ~root/.bash_profile för mig.Lars skrev: För att läsa in roots ~/.bashrc måste du köra sudo -i.
per9000 skrev: Jag vill ha "rm -v" istället för rm när jag kör sudo, så jag lade in ett alias för det. Men det verkar inte slå igenom när jag kör sudo
bash$ sudo touch /junk
Password:
bash$ ls -l /junk
-rw-r--r-- 1 root root 0 Sep 18 19:31 /junk
bash$ alias sudo="sudo "
bash$ alias rm="rm -v"
bash$ sudo rm /junk
Password:
removed `/junk'
Detta lilla trick i min .bashrc gjorde så att jag fick det jag ville - lite flummigt, men känns ganska bra. Jag antar att jag med detta kan köra alla mina alias utan att behöva ge dem till root också?DrKonservburk skrev:Kod: Markera allt
[...] bash$ alias sudo="sudo " [...]
>grepp "sudo" .bashrc
#magic alias for getting sudo rm -r and so on
alias sudo="sudo "
Det där gör att bash använder alias även för ordet efter sudo.per9000 skrev: Detta lilla trick i min .bashrc gjorde så att jag fick det jag ville - lite flummigt, men känns ganska bra. Jag antar att jag med detta kan köra alla mina alias utan att behöva ge dem till root också?
>grepp "sudo" .bashrc #magic alias for getting sudo rm -r and so on alias sudo="sudo "
man bash skrev: If the last character of the alias value is a blank (space or tab),
then the next command word following the alias is also checked
for alias expansion.