öppnar på fel plats med ssh

jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

öppnar på fel plats med ssh

Inlägg av jansson »

Jag kan via ssh logga in på min högskolas unix-server och se mina filer osv precis via ssh secure shell client i windows.

Jag upptäkte att ubuntu har det  inbygt. Platser => anslut till server.
Där väljer jag ssh och fyller i de uppgifter jag behöver fylla i => http://www.hig.se/it/student/sftp.html

Det fungerar bra att ansluta (förutom att drt går segt, men det tror ajg inte har med ubuntu att göra snarare skolan), men jag hamnar inte i min hemkattalog som jag gör med ssh secure shell client i windows, utan på motsvaransde till Platser => dator => filsystem.

Någon som har lust/kan hjälpa till. Jag vet inte hur jag hittar min hemkattalag/kommer direkt till den. Jag hittade en mapp som heter samma som en del av mitt användarnamn men jag fick inte se innehållet i den.
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 19 gånger.
Emil.s
Kontakt:

SV: öppnar på fel plats med ssh

Inlägg av Emil.s »

Testa att skriva "cd ~". Vet dock inte hur du gör det permanent. Varför inte köra SSH via terminalen "som vanligt"?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jansson

Inlägg av jansson »

Det fungerade inte.

Jag testade att skriva det i rutan för "mapp" när jag skriver in den information som klienten behöver och efter sökvägen i sökfältet.

Ja det kan man ju göra. Men det är betydligt smidigare att bläddra i ett GUI. Specielt när jag har så pass många mappar som jag har för alla olika kurser och del moment på kurserna osv.

Men jag kunda ställa mig i ~via terminalen, så nu vet jag sökvägen till min hemma-mapp. Tack för idén. Jag vet inte om det fungerar för det går så segt att bläddra mellan mapparna via Nautilus, den står bara å tuggar. Någon som vet vad det kan bero på? Gick hur fort som hälst via terminalen.
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Normalt sett brukar man komma till hemmappen om man bara skriver cd och trycker på enter.

Fast det är om du ansluter med ssh (alltså inte med "anslut till server" som ansluter via ssh för att komma åt filsystemet).

För att "anslut till server" ska komma direkt till din hemmapp "måste" du göra följande steg:

1. Anslut via ssh direkt i terminalen

Kod: Markera allt

ssh -l <användarnamn> <server>
(ta bort '<' och '>' och byt mot de värden som stämmer överens med skolans uppgifter)

2. när du har anslutit, skriv pwd, då får du reda på vilken katalog din hemmapp är, det kan vara /home/<användarnamn> eller (som för min ena skola) /afs/nada.kth.se/home/<siffra>/<användarnamn>

3. Använd "anslut till" och i "folder" skriv i det som stod från pwd. Annars likadant som tidigare.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
jansson

Inlägg av jansson »

Nu har jag fixat det. Tack för hjälpen  ;D
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Robin of Loxley skrev: 2. när du har anslutit, skriv pwd, då får du reda på vilken katalog din hemmapp är, det kan vara /home/<användarnamn> eller (som för min ena skola) /afs/nada.kth.se/home/<siffra>/<användarnamn>
OT-varning: AFS är ett kul system, med det så ligger i princip hela världens AFS-system under /afs och sedan är det bara att logga in med kerberos för att komma åt sina filer. Jag körde AFS på Redhat för många år sedan, men det var över ett väldigt långsamt modem och jag vill minnas att KTH spärrade tillgången av någon anledning.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"