Streama iso samt img filer i nätverket

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
blixtgordon

Streama iso samt img filer i nätverket

Inlägg av blixtgordon »

Jag har en sk. HTPC i mitt tv rum. I denna kör jag XP, pga. att jag har hårdvara som inte stöds av Linux.
Nu vill jag streama iso och img filer till min Ubuntu 7.04 burk i mitt sovrum så att jag kan titta där.
Trodde i min enfald att VLC, fixade detta men inte. Har testat diverse andra mediaspelare, att mounta med Acetone osv men det funkar bara inte. Alla andra filer kan jag streama från min XP burk till min Ubuntu burk men inte iso eller img.

Detta borde inte vara några problem då detta fungerar perfekt med VLC i windowsmiljö.

/Blixtgordon
guvvan

SV: Streama iso samt img filer i nätverket

Inlägg av guvvan »

Jag letar efter lite liknande. har en server står som jag lägger över alla minna saker på.. försöker streama med VLC genom en webbserver men den vägrar visa *.img filer :(
blixtgordon

Inlägg av blixtgordon »

Hej !

Detta måste ju vara Linux/Unix relaterat. En annan konstig sak är att det bara går att montera lokala .IMG och .ISO filer.

Efter att Vista gjorde sitt "intrång" så tröttnade jag på allt krångel med mina datorer och jag hade en gammal burk som jag redan körde musik på, med en Ubuntuinstalation. Beslöt därför att "ut med Win, in med Ubuntu 7.04

Jag fick min första dator (en begagnad från min pappas jobb), redan när dos var på tapeten, när den enda finessen var att man kunde byta teckenfärg på skärmen mellan gult och grönt. Sedan har jag kört alla Win versioner som tänkas kan så jag anser mig själv som halvskaplig på detta.

Jag kommer att lösa detta problem men jag arbetar oregelbundna tider (bygger maskiner), har 5 barn, ett gammal renoveringsobjekt till hus osv. så min "quality time" dvs. den tid då jag kan köra Linux är begränsad.

Det enda jag vill är att kunna bläddra i nätverket (bestående av en Mac os X, 3 win burkar med Xp (Barnens) OCH min HTPC där jag har min musik, filmer osv. och spela upp denna.

Varför går det inte att leta upp de ISO eller IMG fil på nätverket, tex. en film och sedan spela upp den i VLC. Hur svårt kan det vara........ Alla andra filer funkar detta med förutom dessa filer. Jag vill inte mappa upp nätverksenheter, något som jag vet funkar..... bara leta, spela.

/Blixtgordon
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kan inte Samba vara nått då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
guvvan

Inlägg av guvvan »

hm. Min server kör Ubuntu men på laptopen kör jag xp.. jag kan streama filmer i iso format från VLC med img format visas inte ens på webbservern. Undrar ifall man kan göra så det serut som en nätverksdisk? Gör man det med samba då eller?
blixtgordon

Inlägg av blixtgordon »

Ska testa Samba men det verkar som om det blir från fel håll. Kolla på http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Samba.

Testar i helgen och postar hur det har gått efter det. Ett hopp tändes............. Tack.

/Blixtgordon
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

blixtgordon skrev: Ska testa Samba men det verkar som om det blir från fel håll. Kolla på http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Samba.

Testar i helgen och postar hur det har gått efter det. Ett hopp tändes............. Tack.

/Blixtgordon
Samba är ett "samlingspaket" för att komma åt windowsfildelning. Så om du delar ut filen i xp med den normala fildelningen där så kan du komma åt de enheterna med "anslut till..." på platser menyn, eller med terminalkommandot smbmount och en hel del andra lösningar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
blixtgordon

Inlägg av blixtgordon »

Hej igen!

Idag köpte jag en laptop till min fru. Naturligtvis var vista premium installerat, vilket hon gillade.
Laddade ner Vlc och anslöt till min HTPC, spelade sedan upp både .img samt .iso filer..............

Jag gör uppenbarligen något fel i Ubuntu men jag vet inte vad sjutton jag skall testa längre. Jag har samba installerat och ja, jag har monterat varenda enhet på min HTPC så att när Ubuntu startar så finns dom där.

Varför kommer man inte åt nätverket i Vlc/Linuxmiljö...... kan någon svara på detta ???
Jag kan omöjligen vara den enda som har detta problem. Till och med min mac G4 fixar detta galant.......

/Blixtgordon
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

När du säger monterat, menar du då att de ligger på skrivbordet och att du anslutit till dem med "anslut till server", eller att de verkligen dyker upp om du skriver "mount" i en terminal?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"