Nytt utseende/struktur för ubuntu-se.org är på väg. Ã…sikter?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Det står ju Ubuntu Sverige överallt och dessutom är allt på svenska...
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det som inte framkommit är att Server-rutan inte kan peka till något idag, eftersom vi inte har någon information om det, och att båda de punkterna som ligger under support ligger under community i menyn (eftersom det är community), och därför bryter mot sidnavigeringen. Server-rutan måste bort, och support bör tas bort och/eller bytas namn på. Följdaktligen är rutan korkad att ha där om man inte tar bort innehållet i den, vilket gör den ännu mer korkad.

Absolut inte, är min åsikt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Absolut inte, är min åsikt.[/quote]
Instämmer. Framför allt av följande två skäl:

1.
Ubuntu Sveriges sajt måste skilja sig från ubuntu.com estetiskt för att känslan på den svenska inte får vara densamma som den engelska. Dessa två är olika sajter med till stora delar olika innehåll. Det handlar om identitet och en extrameny är något personligt för en sajt och behöver vi en bör vi göra en egen utifrån de behov vi har med det innehåll och den struktur vi har.

2. Ubuntu.com har en betydligt mer komplex sajt än vår och det är på en sådan en extrameny fyller sin funktion. Om det ser bra ut eller inte är inte betydande innan en funktion visar sig fylla en funktion och bidra till en bra helhet. En extrameny ger sidan två menyer vilket gör den mer komplex och en extrameny ska bara finnas om bidraget till att göra sidan mer komplex ger direkta fördelar i navigationen som väger upp mot dessa. Utifrån hur jag ser det är det med vårat innehåll och våran struktur inte ens något att ta ställning till.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="ozamosi"]Det som inte framkommit är att Server-rutan inte kan peka till något idag, eftersom vi inte har någon information om det, och att båda de punkterna som ligger under support ligger under community i menyn (eftersom det är community), och därför bryter mot sidnavigeringen. Server-rutan måste bort, och support bör tas bort och/eller bytas namn på. Följdaktligen är rutan korkad att ha där om man inte tar bort innehållet i den, vilket gör den ännu mer korkad.

Absolut inte, är min åsikt.[/quote]
Följande skrev jag i vårt dolda forum:
[quote="Retardedpope"][quote="sebastean"]Jadu. Extramenyn är ju till för att förenkla navigeringen och ge en del direkta vägar in på viktiga saker. Och Ubuntu Sveriges sida är inte lika komplex som ubuntu.com så vad jag känner så bör och behöver vi inte ha med fyra kategorier i extramenyn.[/quote]
Då måste jag säga att jag inte håller med. Tre anledningar:

Nummer ett så tycker jag att det är viktigt att det ser enhetligt ut. Om vi nu ska härma ubuntu.com så mycket som det nya förslaget innebär, så känns det fel att ta bort de två kategorierna, eftersom att de förändrar intrycket av första sidan väldigt mycket.

Nummer två så tycker jag att ubuntu sverige stödjer både desktop- och server-versionen och vi sysslar med både community och support, även om all vår support är community support i dagsläget.

Nummer tre så är det väldigt logiskt vad vi ska ha under de olika "kategorierna". Under desktop och server ska vi ha precis samma som ubuntu.com har, fast på svenska. Alltså en introduktion/information samt en nedladdningssida. Så långt inga problem. Vad som ska vara under community och support går ihop lite mer och blir lite luddigare. Under community är det relativt lätt. Vi har redan en "gemenskaps"-sida och dit bör det länkas. Sen anser jag att de tre resterande länkarna kan vara direktlänkar till forum och wiki t ex.

För att komma med en synpunkt i "gemenskapsnamngivningsdiskussionen" så är mitt förslag att vi kallar det community...[/quote]
Kanske ska tilläggas att "Användarföreningsfliken" tidigare kallades gemenskap (översättning av community).

Således håller jag inte med om att "Server-rutan måste bort, och support bör tas bort och/eller bytas namn på." Jag har ju redan vad som ska finnas under alla kategorier, alltså vet både jag och ozamosi vad som ska finnas under server-kategorin. Direktlänkarna under support, som ger sidan snabbare navigering, tycker jag är en tillgång: en klickning istället för två är dubbelt så bra. "Rutan" är fin och tillför funktionalitet och gör oss likare ubuntu.com. dessutom finns det ett starkare stöd för att ha rutan än för att inte ha den.

[quote="ozamosi"]Följdaktligen är rutan korkad att ha där om man inte tar bort innehållet i den, vilket gör den ännu mer korkad.[/quote]
Om du idiotförklarar rutan, idiotförklarar du alla som förespråkar rutan, vilka är de flesta som har uttalat sig i frågan.
marwal

Inlägg av marwal »

[quote="Retardedpope"]Om du idiotförklarar rutan, idiotförklarar du alla som förespråkar rutan, vilka är de flesta som har uttalat sig i frågan.[/quote]
He-he... sån logik är rolig ;)
Användarvisningsbild
XeroXer
Kontakt:

Inlägg av XeroXer »

Jag tycker det skulle se riktigt nice ut med denna förändring.

Och jag förespråkar med rutan.
Tycker att den fyller ut ett utrymme som annars ser väldigt tomt och tråkigt ut.
Samt att den faktiskt har nödvändiga länkar.
That was like watching Bruce Lee break his hand karate-chop a twinkie.
//Questionable Content
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="marwal"][quote="Retardedpope"]Om du idiotförklarar rutan, idiotförklarar du alla som förespråkar rutan, vilka är de flesta som har uttalat sig i frågan.[/quote]
He-he... sån logik är rolig ;)[/quote]
Rolig och rolig, men likväl är det sant. Att säga att rutan är korkad tycker jag är en olycklig formulering, eftersom att ett sådant uttalande kränker andra människors omdömme. I säg behöver inte det betyda att folk känner sig kränkta, det är väldigt olika från person till person, men man bör akta sig för att göra uttalanden som riskerar att upfattas som kränkande.
Användarvisningsbild
Cnuut
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Cnuut »

Rutan tycker jag ska vara där, fast då ska det stå på svenska "Linux för vanliga människor" ;)
Registered Ubuntu User # 8744   
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

NelD: I så fall "Linux för människor"
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag är av den åsikten att en sak som en extrameny bör beslutas av en eller flera som har erfarenhet av att bygga en webbplats och inte av användarna av sajten. En webbyrå hade inte inte låtit användarna avgöra detta. Detta för att det viktiga här inte är upplevelsen av själva menyn utan dess praktiska innebörd sett ur hela sajtens perspektiv. Däremot vilka delar en webbplats ska innehålla såsom ett galleri eller en karta, ser jag i högsta grad bör baseras på användarnas önskemål.

Det jag ser att vi kan ta från ubuntu.com är webbplatsens färger och skelett. Med skelett tänker jag mej menyn, förslag till avdelningar och sidornas övre och undre del. Hit hör inte extramenyn.

Vad gäller bilderna kommer givitvis allt att vara på svenska och jag ser helst att vi byter ut bilderna mot eget tagna bilder samt förutom att skippa menyn ändra om en del i framsidans struktur.

Retardedpope: Jag ber dej att läsa igenom det jag skrivit tidigare ytterligare en gång:
[quote="sebastean"]
1.
Ubuntu Sveriges sajt måste skilja sig från ubuntu.com estetiskt för att känslan på den svenska inte får vara densamma som den engelska. Dessa två är olika sajter med till stora delar olika innehåll. Det handlar om identitet och en extrameny är något personligt för en sajt och behöver vi en bör vi göra en egen utifrån de behov vi har med det innehåll och den struktur vi har.

2. Ubuntu.com har en betydligt mer komplex sajt än vår och det är på en sådan en extrameny fyller sin funktion. Om det ser bra ut eller inte är inte betydande innan en funktion visar sig fylla en funktion och bidra till en bra helhet. En extrameny ger sidan två menyer vilket gör den mer komplex och en extrameny ska bara finnas om bidraget till att göra sidan mer komplex ger direkta fördelar i navigationen som väger upp mot dessa. Utifrån hur jag ser det är det med vårat innehåll och våran struktur inte ens något att ta ställning till.[/quote]
Vi kan komma att behöva en extrameny i framtiden om sidan skulle bli mer komplex, men inte nu, och inte samma meny som ubuntu.com..
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"]NelD: I så fall "Linux för människor"[/quote]
Jag tar mej friheten att posta ett mail ur en konversation mellan mej och Daniel Nylander (Gnome översättare):

[quote="Daniel Nylander"]Johan skrev:
> > Ja det låter bra :)
> >
> > Vill gärna höra med dej om två saker till.
> >
> > Vi vill ha en flik liknande community-fliken som finns på ubuntu.com på
> > vår svenska sida men jag kan inte komma på någon lämplig översättning.
> > Fliken kommer att innehålla allt som byggs upp av meddlemmarna som
> > galleri, forum mm. Du får gärna komma med förslag.
> >
> > Och sen är slogan för Ubuntu på engelska /Linux for human beings/. Jag
> > har tänkt på /Linux för männskor/ (utan "i") på svenska. Linux behöver
> > nödvändigtvis inte vara med. Har du något annat förslag.

Tjena

Jag använder ofta "Gemenskap" för community.. det är inte det samma men
rätt nära.

Slogan är svårare.. "Linux för vanliga människor" .. "Linux för oss
andra" .. "Linux för alla andra"

Det måste ju inte vara en ordagran översättning

Danne[/quote]
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="sebastean"]Jag är av den åsikten att en sak som en extrameny bör beslutas av en eller flera som har erfarenhet av att bygga en webbplats och inte av användarna av sajten.[/quote]
Jag har MVG i webbdesign, så vart vill du komma? Dessutom är det användarna som ska använda sajten och inte webbutvecklarna.
[quote="sebastean"]En webbyrå hade inte inte låtit användarna avgöra detta.[/quote]
Jo, självklart. Det läggs ner massor med resurser på marknadsundersökningar och det de flesta tycker rättar sig webbyrån efter. Är inte kunden (användarna) nöjd, så byter kunden webbyrå. Webbyrån måste hela tiden rätta sig efter kundens behov och önskemål, vilket (i de flesta fall) är det samma som användarnas behov och önskemål. Vad de inte ska rätta sig efter är något "högre vetande" om vad som är bäst för användaren.
[quote="sebastean"]Detta för att det viktiga här inte är upplevelsen av själva menyn utan dess praktiska innebörd sett ur hela sajtens perspektiv.[/quote]
Vet inte ens om jag vill kommentera det. Menar du att jag och de flesta andra här är för trångsynta för att se saken "ur hela sajtens perspektiv"?
[quote="sebastean"]Däremot vilka delar en webbplats ska innehålla såsom ett galleri eller en karta, ser jag i högsta grad bör baseras på användarnas önskemål.[/quote]
Spelar det någon roll egentligen? Tycker inte jag att ubuntu sverige ska ha ett galleri så skiter jag väl i att använda galleriet och låter de som vill ha galleriet använda galleriet. Ska det läggas till någon del, så handlar det mest om vi har tid och komepetes att lägga till delen. Om jag inte har fel så har ozamosi i de flesta fallen lagt till de olika delarna på sidan därför att han själv ville det och inte för att det var efterfrågat av besökarna.
[quote="sebastean"]Det jag ser att vi kan ta från ubuntu.com är webbplatsens färger och skelett. Med skelett tänker jag mej menyn, förslag till avdelningar och sidornas övre och undre del.[/quote]
Visst, det tycker jag med.
[quote="sebastean"]Hit hör inte extramenyn.[/quote]
Varför inte?
[quote="sebastean"]Vad gäller bilderna kommer givitvis allt att vara på svenska och jag ser helst att vi byter ut bilderna mot eget tagna bilder samt förutom att skippa menyn ändra om en del i framsidans struktur.[/quote]
Vilka bilder syftar du på? De enda bilder jag ser i förslaget är officiella ubuntubilder och de förstår jag verklilgen inte varför vi ska byta ut. Ok, om vi översätter texterna (i bilderna) till svenska, men ska vi ta en egen motsvarighet till t ex denna bilden?
Bild
I så fall måste du förklara varför. För det verkar bara dumt och onödigt.
[quote="sebastean"]Retardedpope: Jag ber dej att läsa igenom det jag skrivit tidigare ytterligare en gång:
[quote="sebastean"]
1.

2. Ubuntu.com har en betydligt mer komplex sajt än vår och det är på en sådan en extrameny fyller sin funktion. Om det ser bra ut eller inte är inte betydande innan en funktion visar sig fylla en funktion och bidra till en bra helhet. En extrameny ger sidan två menyer vilket gör den mer komplex och en extrameny ska bara finnas om bidraget till att göra sidan mer komplex ger direkta fördelar i navigationen som väger upp mot dessa. Utifrån hur jag ser det är det med vårat innehåll och våran struktur inte ens något att ta ställning till.[/quote]
[/quote]
Har redan läst det.
[quote="sebastean"]Vi kan komma att behöva en extrameny i framtiden om sidan skulle bli mer komplex, men inte nu, och inte samma meny som ubuntu.com..[/quote]
ubuntu.com's sida är inte så mycket mer komplex än vad våran är. Det vi inte har som ubuntu.com har är kommersiell support och partners. I övrigt är det inte så mycket som skiljer. Det finns vissa saker som de har som inte vi har, och det finns vissa saker som vi har som inte de har. Dock ska jag väl erkänna att de saker som de har, som inte vi har är något fler än de saker som vi har, som inte de har.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="sebastean"][quote="Retardedpope"]NelD: I så fall "Linux för människor"[/quote]
Jag tar mej friheten att posta ett mail ur en konversation mellan mej och Daniel Nylander (Gnome översättare):

[quote="Daniel Nylander"]Johan skrev:
> > Ja det låter bra :)
> >
> > Vill gärna höra med dej om två saker till.
> >
> > Vi vill ha en flik liknande community-fliken som finns på ubuntu.com på
> > vår svenska sida men jag kan inte komma på någon lämplig översättning.
> > Fliken kommer att innehålla allt som byggs upp av meddlemmarna som
> > galleri, forum mm. Du får gärna komma med förslag.
> >
> > Och sen är slogan för Ubuntu på engelska /Linux for human beings/. Jag
> > har tänkt på /Linux för männskor/ (utan "i") på svenska. Linux behöver
> > nödvändigtvis inte vara med. Har du något annat förslag.

Tjena

Jag använder ofta "Gemenskap" för community.. det är inte det samma men
rätt nära.

Slogan är svårare.. "Linux för vanliga människor" .. "Linux för oss
andra" .. "Linux för alla andra"

Det måste ju inte vara en ordagran översättning

Danne[/quote]
[/quote]
Tycker ändå att det ska vara "Linux för människor".
marwal

Inlägg av marwal »

Apropå det där med "Linux for Human Beings", hör jag nog till dom som tycker att det är rätt fånigt. Det är ungefär som "Folkpartiet - för ett mänskligare Sverige". Vem är egentligen för ett omänskligare Sverige? Vart är motståndet liksom?
- Well, we have Linux for Vegetables, Linux for Minerals and... well here it is : Linux for Human Beings!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Retardedpope: Jag går hellre med på det du tycker när det gäller extrameny än att diskutera detta i flera vändor till och skulle tro att du känner detsamma, så vad säger du, vi lägger väl ner.. ;)

Allt väl menat :)
pheex

Inlägg av pheex »

Helt klart sidan med rutan, jag tycker den ger ett seriösare intryck och dessutom blir det lätt att navigera till de olika delarna! Att ha en enhetlig layout med ubuntu.com är också enligt mig att föredra, bland annat för att jag tror att nya användare får större förtroende om man ser att det finns en tydligt samklang mellan svenska utuntusidan och internationella.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="marwal"]Apropå det där med "Linux for Human Beings", hör jag nog till dom som tycker att det är rätt fånigt. Det är ungefär som "Folkpartiet - för ett mänskligare Sverige". Vem är egentligen för ett omänskligare Sverige? Vart är motståndet liksom?
- Well, we have Linux for Vegetables, Linux for Minerals and... well here it is : Linux for Human Beings![/quote]
Eller som kungens För Sverige i tiden.. Var annars skulle vi vara..? :)

Fast Ubuntu lägger ner mycket på gemenskap vilket går att läsa sig till på ubuntu.com och är tydligt på det fokus användarföreningar som Ubuntu Sverige får. Skulle kunna ge några till exempel där jag ser fokuset på människan visar sig. Så vare sig man gillar Linux for Human Beings eller inte så ser jag att den avgränsar Ubuntu en del från många av de andra Linuxutgåvorna..
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Man skulle väl kunna kalla väldigt många andra linuxdistributioner för "Linux för nördar" (inget nedlåtande i ordet "nördar"). Även Ubuntu funkar väldigt bra för nördar (syftar på dator/linux-nördar), men skillnaden är att ubuntu ska fungera lika bra för folk med väldigt begränsade datorkunskaper (vanliga människor med andra ord).
Okänd

Inlägg av Okänd »

ja marwal kanske har något mer intressant att säga om vår engelska slogan..

Sen kanske vi kan starta en ny tråd för förslag på översättningar och till sist ta upp det på ett möte så vi kan få oss vår egen slogan på svenska :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"