OpenOffice.org 2.3.0

Användarvisningsbild
upnorth

OpenOffice.org 2.3.0

Inlägg av upnorth »

http://techworld.idg.se/2.2524/1.120925
Nya OpenOffice.org har anlänt - tidigare än väntat

Av Robert Ilijason |

Många nya funktioner och en allmän finputsning av produkten. Det är vad gänget bakom den fria programsviten OpenOffice.org erbjuder i nysläppta 2.3.0. Linux-, Solaris- och Windowsanvändare kan hämta hem paketet direkt.
OpenOffice.org
Ladda ner
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: OpenOffice.org 2.3.0

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag såg att OpenOffice inte fanns till Macen. Antar att det inte är några bekymmer att hitta alternativa program som läser .odt-formatet?
Eller måste man ladda ner något speciellt för att kunna läsa dessa filer?
Har ingen Mac själv, men är ändå intresserad av att även Mac-användare kan få tillgång till mina dokument.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

ZX Spectrum skrev: Jag såg att OpenOffice inte fanns till Macen. Antar att det inte är några bekymmer att hitta alternativa program som läser .odt-formatet?
Eller måste man ladda ner något speciellt för att kunna läsa dessa filer?
Har ingen Mac själv, men är ändå intresserad av att även Mac-användare kan få tillgång till mina dokument.
Jodå, det finns. Bara lite undangömd... :P
Men de flesta med Mac använder nog som jag "NeoOffice":
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

Så slipper man även använda OS X X11...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tanken är nämligen att jag ska lämna ut c:a 2500 dokument skrivna i Word och OpenOffice.
Ska konvertera dessa till odt-formatet så jag tvingar dom att antingen installera OpenOffice eller fixar drivrutin (eller vad det nu är) för att kunna köra dom.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

ZX Spectrum skrev: Tanken är nämligen att jag ska lämna ut c:a 2500 dokument skrivna i Word och OpenOffice.
Ska konvertera dessa till odt-formatet så jag tvingar dom att antingen installera OpenOffice eller fixar drivrutin (eller vad det nu är) för att kunna köra dom.
Från Wikipedia:
The OpenDocument format (ODF, ISO/IEC 26300, full name: OASIS Open Document Format for Office Applications)
Självklart ska man följa de standarder som finns. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kanonbra att dom har centrerat pappret i den nya versionen. Har visserligen vant mig vid att ha den vänsterställd, men mer logiskt att ha den i mitten.
Bild
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

gött är det..men ska det inte uppdateras via uppdateringstjänsten i vårt OS? ( feisty, gutsy...)?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ulsak skrev: gött är det..men ska det inte uppdateras via uppdateringstjänsten i vårt OS? ( feisty, gutsy...)?
Det kommer väl en uppdatering i Ubuntu när den senaste versionen kommer på svenska.
Tänkte jag skulle testa versionen när jag ändå var inne i Windows.
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

i gutsy är det ver 2.3
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har en liten fråga. Om nu odt är standard för textdokument, vad är då standardformatet för självaste texten man skriver med?
Exempelvis så har jag använt mig av Times New Roman.
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ZX Spectrum skrev: Har en liten fråga. Om nu odt är standard för textdokument, vad är då standardformatet för självaste texten man skriver med?
Exempelvis så har jag använt mig av Times New Roman.
Hm... funderar på varför man skulle utse en standard för teckensnitt, men varför inte..? Om inte annat kanske man kunde standardisera teckensnittens namn och kanske slå ihop ett antal teckensnitt till ett enda. Är det exempelvis någon väsentlig skillnad på Helvetica och Arial?

Men när man skriver beror det nog på vad man skriver, när man ska välja sitt teckensnitt. Ska man skriva en blaha-rapport för företaget X antar jag att man bör använda samma teckensnitt som alla andra blaha-rapporter det företaget producerat... I övrigt är det nog mest en fråga om tycke och smak. Det bör ju helst vara lättläst i alla fall, om man vill att andra ska orka läsa det man skrivit. En del anser att Times New Roman är mer lättläst än exempelvis Helvetica, men min smak, exempelvis, säger mig att jag hellre använder Helvetica, eftersom det saknar allt vad krusiduller heter. Ett snittsigt teckensnitt kan nog vara kul de första 3 minuterna, men man tröttnar snabbt. Comic Sans var exempelvis kul i några dagar, men sedan tröttnade man och gick tillbaka till Helvetica igen. Eller Arial. Jag tror att man bör eftersträva en viss enhetlighet. Skriver man dokument som har med varandra att göra, kan nog vissa störa sig lite om de är skrivna med olika teckensnitt och teckenstorlekar.

Man bör inte heller blanda teckensnitt allt för mycket i ett och samma dokument. Ett teckensnitt för rubriker och ett annat för brödtext är säkert okej, dock.

Vad sägs om sunt förnuft?

Man kan också göra sina egna teckensnitt. Hittade ett verktyg för det i Ubuntuförrådet som jag testade lite. Man kan utgå från ett teckensitt och rita om bokstäverna, eller exempelvis kopiera bokstäver. Om man exempelvis hittat ett läckert teckensitt på nätet som man gillar, men som saknar åäö, kan man lätt ändra på detta. Kopiera bara a till platsen där å och ä skulle varit och lägg till det som saknas i form av fyllda och ofyllda cirklar, exempelvis. Har man ambitionen att göra teckensittet helt komplett med alla vedertagna UTF-8-tecken så har man kanske lite jobb framför sig, i och för sig.

Och när du skickar ditt dokument till någon som inte har ditt fantastiska teckensnitt kommer dokumentet inte heller att se ut som du tänkt i mottagarens dator.

Mycket att tänka på...

Johnny Rosenberg
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

När det gäller teckensnitt så brukar man säga att brödtext bör ha serifer ("krusiduller") som tex Times, det är mest lättläst. Detta gäller tryckt text. På skärm ser ofta ett teckensnitt med serifer grötigt och suddigt ut i brödtext och då är det bättre att använda ett utan, tex Helvetica, Arial mfl.
I rubriker spelar det ju mindre roll, men man bör inte blanda för många olika teckensnitt. Ofta blir det bra med ett till brödtext och ett till rubriker och då kan man ha ett av dessa med serifer och ett utan om man vill.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tänkte mer på en stil som är genomgående i alla ordbehandlingsprogram. Courier är möjligtvis bra för programmering, men ser inte så vackert ut.
Times New Roman finns inte som default i OpenOffice.
Kommer dokumenten man har stå sig i 50 år framåt så det inte är teckensnitten som behöver oroa en?

Varför kan inte teckensnitt ha en typ av iso-standard?
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"