Ett litet backup-tips bara...

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ett litet backup-tips bara...

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Okej, efter kvällens bravader kommer här ett tips för er som funderar på vad som är bäst när det gäller lagring av säkerhetskopior, eller snarare på vad som är sämst.

Gjorde för en tid sedan backup på en hårddisk och dessutom på fyra DVD+RW. Nu råkade jag klanta mig och radera backuphårddisken helt (missuppfattade vad "etikett" innebär i GParted varpå hela disken raderades och jag orkar inte leta upp något datarecoveryprogram för att få tillbaka skiten igen). Det var nu det hela skulle rättas genom att DVD-kopiorna plockades fram. Dessa har nu en dryg månad (nej, inte sekel, MÅNAD) på nacken och allt såg ut att gå bra, til ungefär halva första skivan. Då var det det en fil den inte kunde kopiera. Lite senare en till. Och en till. Och så vidare. Nu är jag på andra skivan och kanske hundra filer som inte går att få tillbaka någonsin. Snacka om skit! Jag trodde skiva ett var ett måndagsexemplar, men skiva två visade sig vara ännu sämre! Vågar inte tänka på hur dåliga skiva tre och fyra kan vara...

Det är TUR att jag kopierar i Linux och inte i Windows, för när Windows Explorer hittar en fil som inte kan läsas kan man bara avbryta hela proceduren. I Nautilus finns i alla fall en hoppa över-knapp så att den fortsätter med nästa fil (som givetvis inte heller den går att läsa) och så vidare. Skulle önska mig en "hoppa över alla filer som inte går att läsa på den här värdelösa skivan"-knapp.

DVD-skivor kostar inte så mycket jämfört med en hårddisk, men de är definitivt inte värda det lilla de kostar. Nästa gång man kan sammankoppla mig med DVD-RW och pengar är när jag får betalt för att ta emot dem och kassera skiten.

Sammanfattning:
Av mig utläses förkortningen DVD i fortsättningen som Den Värsta Dyngan och följande varning utfärdas: Gör ALDRIG ALDRIG ALDRIG säkerhetskopior på DVD! Eller CD.

Undantag:
Vad jag hittills sett, KAN det, om man har TUR, gå att använda DVD, OM endast ca halva skivan används. Det verkar vara på slutet det skiter sig. Likadant med CD. Det har varit likadant med samtliga brännare jag och alla jag känner haft. Vågade ändå göra backup eftersom denna laptop är ganska ny, så jag tänkte väl lite lamt att "det går säkert bra med en ny och mer modern brännare", men icke...

Synd att minneskorten fortfarande är relativt små. Det blir ju lite dyrt att kopiera 20 GB till sådana kort...

Sådär, nu var det sagt. Nu ska jag återgå till att klicka på "Hoppa över"-knappen igen. Och igen. Och igen...........
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Ett litet backup-tips bara...

Inlägg av alatariel »

du kanske bränner i för hög hastighet?
filer jag absolut vill ha kvar brukar jag bränna i typ 4x ...
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 16 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Beror helt på vad man har för skivor. Köper man såna där på spindel, 100st för 150kr så är kvalitén given.

Bara för att jag vart nyfiken så tog jag nu fram några riktigt gamla backuper, från tiden innan man började backuppa till hårdisk.
Och jodå, de funkar utmärkt efter nästan 2 år. :)

Lite att tänka på:
1. Inga billiga skit skivor!
2. Bränn sakta
3. Rengör brännaren/läsaren ibland
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag ska inte spamma tråden efter redan bra råd. Men gällande val av märke på skivor rekomenderar jag Verbatim.
Dom är dyrare än andra märken men du får som sagt vad du betalar för.

På <a class="postlink" href="http://www.WeSellCD.com">http://www.WeSellCD.com</a> säljs en kaka med 50 DVD-R skivor för 180 kr (3.60 kr/st).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev: Jag ska inte spamma tråden efter redan bra råd. Men gällande val av märke på skivor rekomenderar jag Verbatim.

På <a class="postlink" href="http://www.WeSellCD.com">http://www.WeSellCD.com</a> säljs en kaka med 50 DVD-R skivor för 180 kr (3.60 kr/st).
Det missade jag... Med bra skivor så menar jag:
Verbatim, TDK och Maxell.

Finns säkert någon mer, men dessa är väl kända.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Mitt backup tips kommer här:

1.  Jag har en extern hårddisk. Till den för jag över alla filer av värde på min hempartition. Inte regelbundet, men lite då och då, när andan faller på.  ;D
Kopierar dem, helt enkelt. Det tar tid, visst, men man kan göra annat under tiden.

2.  Därtill använder jag s-backup (finns i Synaptics förråd).

Jag har den förkonfigurerad så att den automatiskt kör en daglig backup på en tid där jag alltid är hemma, trots skiftarbete och mest sannolikt har datorn påslagen. Varje vecka gör jag en fullständig backup (var sjunde dag enligt konfigurationen).

Jag har systemfilerna på en partition och hemkatalogen på ytterligare en. Därför har jag också ändrat i backupprogrammets konfiguration så, att målet för alla backuper ligger i en mapp i hemkatalogen.

Efter många ominstallationer, uppgraderingar, nyinstallationer och annat som **** sig, har jag anammat erfarenheter via den hårda vägen ( även från M$-winandlose-tiden  :'( ).

Detta lirar suveränt, såvitt jag kan se. Jag har testat med recovery för att se om det funkar och så här långt är det bara tummen UPP.

Ni som ännu inte har installerat backup på era datorer, ge det ett försök. På försöket finns inget att förlora, men väl på att inte ha gjort försöket. . . .

Gott slut på helgen!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hund skrev: Jag ska inte spamma tråden efter redan bra råd. Men gällande val av märke på skivor rekomenderar jag Verbatim.

Det är ingen garanti. Jag har dålig erfarenhet av WeSellCD.
Min bror köpte Verbatim som man kan skriva text på via en skrivare, om man nu har. Dessa var med Jewelcase. Visade sig att dom var värdelösa. I slutet på filmerna man brände så hackade det och sen la filmen av.
Till råga på allt så blev drivrutinen till dvd-brännaren konstig så inte andra skivor fungerade heller. Hjälpte genom att jag gick in i kontrollpanelen i Windows och installerade om drivrutinen.
Detta gällde både min bror och hos mig.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Broder Tuck skrev: ;D

Mitt backup tips kommer här:

1.  Jag har en extern hårddisk. Till den för jag över alla filer av värde på min hempartition. Inte regelbundet, men lite då och då, när andan faller på.  ;D
Kopierar dem, helt enkelt. Det tar tid, visst, men man kan göra annat under tiden.
Om du kopierar via terminal så kan du ju alltid lägga till följande flagga, så går det lite fortare:
        -u, --update
              copy only when the SOURCE file is  newer  than  the  destination
              file or when the destination file is missing

Själv tänkte jag göra på enklaste sätt som jag kan komma på i terminal, nämligen lägga till ett eller flera Alias i ungefär följande stil:

cp -ru /home/guraknugen/ /media/disk/

Har inte testat, men det borde fungera, om min externa USB-disk heter disk.

Sen även motsvarande för /usr och /var och vad mer jag tror jag behöver göra backup på.
Broder Tuck skrev: 2.  Därtill använder jag s-backup (finns i Synaptics förråd).

Jag har den förkonfigurerad så att den automatiskt kör en daglig backup på en tid där jag alltid är hemma, trots skiftarbete och mest sannolikt har datorn påslagen. Varje vecka gör jag en fullständig backup (var sjunde dag enligt konfigurationen).
Själv körde jag Cobian Backup för ett tag sedan innan jag installerat Ubuntu. Funkar ju bara in Windows. Känns dock inte så nödvändigt när man har en rejält tilltagen extern hårddisk att använda en massa filterfunktioner. Bara att kopiera hela skiten. Tar lång tid första gången men sedan snabbare eftersom den som sagt inte kopierar mer än det som ändrats sedan senast.
Broder Tuck skrev: Jag har systemfilerna på en partition och hemkatalogen på ytterligare en. Därför har jag också ändrat i backupprogrammets konfiguration så, att målet för alla backuper ligger i en mapp i hemkatalogen.

Efter många ominstallationer, uppgraderingar, nyinstallationer och annat som **** sig, har jag anammat erfarenheter via den hårda vägen ( även från M$-winandlose-tiden  :'( ).

Detta lirar suveränt, såvitt jag kan se. Jag har testat med recovery för att se om det funkar och så här långt är det bara tummen UPP.

Ni som ännu inte har installerat backup på era datorer, ge det ett försök. På försöket finns inget att förlora, men väl på att inte ha gjort försöket. . . .

Gott slut på helgen!
Själv har jag just idag installerat om hela Ubuntu från "scratch". Gjorde först backup på USB-disken, så klart. Installerade om Windows till fabriksstatus, minskade sedan dess partition till ca 15 GB och använde resten av 160 GB-disken (det är en laptop, därav att hårddisken inte är större) till linux med följande partitionsuppdelning:

swap, ca 2 GB
/, ca 20 GB
/home, ca 80 GB
/boot, ca 0,1 GB
/usr, ca 10 GB
/var, ca 1 GB

Sedan tidigare fanns, som delvis sagts:
Windows recoverpartition, ca 8 GB
Windows XP-partition, ca 15 GB

Dessutom lämnade jag resten, ca 15 GB, för att testa andra Linuxdistributioner på, i framtiden.

På min externa 320 GB-disk har jag bara en enda ext3-partition. På den skiljer jag bara på grejerna genom mappar. En mapp som heter "usr" kommer givetvis att användas för backup av /usr-partitionen och så vidare.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 16 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Guider"