"8-bitars musik" heter?
"8-bitars musik" heter?
Finns det något riktigt namn på det som kallas 8-bitars musik, alltså sådan musik som fanns på nintendo 8-bit, jag utgår att det är grafiken som är 8-bitar och inte musiken...
Och om man vill göra sådan musik själv, hur ska man då gå tillväga?
MVH
MVH
- DeepThought
SV: "8-bitars musik" heter?
"Chipmusik", kanske?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chipmusik
Klassiskt är ju att göra musik på Amiga med ProTracker och liknande program. Det finns en tracker i förråden som heter Cheesetracker, men jag har inte använt den. Finns säkert fler.
Finns Goat-tracker också
och ett helt gäng andra, men jag kan inte avgöra vilken som är bra. Jag har i ärlighetens namn inte så bra koll, men det finns iallafall en tråd med musik-länkar:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,7013.0.html
En idé är väl att du plockar upp en gammal Amiga och skaffar ProTracker
Jag är själv väldigt sugen på en Amiga 600 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chipmusik
Klassiskt är ju att göra musik på Amiga med ProTracker och liknande program. Det finns en tracker i förråden som heter Cheesetracker, men jag har inte använt den. Finns säkert fler.
Finns Goat-tracker också

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,7013.0.html
En idé är väl att du plockar upp en gammal Amiga och skaffar ProTracker

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Bitpop?Chippen skrev: Finns det något riktigt namn på det som kallas 8-bitars musik, alltså sådan musik som fanns på nintendo 8-bit, jag utgår att det är grafiken som är 8-bitar och inte musiken...
MVH
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitpop
Jag skulle också kalla det bitpop. Du kan kolla upp band som Slagsmålsklubben och Pluxus om du vill lyssna lite (om du inte redan gjort det)Sid skrev:Bitpop?Chippen skrev: Finns det något riktigt namn på det som kallas 8-bitars musik, alltså sådan musik som fanns på nintendo 8-bit, jag utgår att det är grafiken som är 8-bitar och inte musiken...
MVH
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitpop
//Lobo
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Amiga nämndes ovan. Det är en 16-bitars-dator så om man tar med Amiga kan man knappast kalla det 8-bitars musik.
Tack så mycket 
jag provade cheesetracker, och det verkar mysigt...men jag fattar inte så mycket av hur det funkar

jag provade cheesetracker, och det verkar mysigt...men jag fattar inte så mycket av hur det funkar

http://en.wikipedia.org/wiki/Tracker
Man har ett antal spår (tracks) i vertikalt led och ett antal samplingar. Med dessa samplingar gör man något rytmiskt försvarbart och melodiöst. I början fanns det bara 4-kanalstrackers men nu tror jag att det är i det närmaste begränsningslöst. I trackerfönstret ställer man in vilken ton på skalan som ska spelas av samplingen, t ex C-3, och vilka effekter som ska läggas på spåret. Det finns Vibrato, Offset (börja spela samplingen "mitt i" t ex), Tremolo, Volym, Chorus etc.
Ett typiskt entry kan se ut såhär i moderna trackers [NOT][Volym][Effekt - Värde]:
C-3 A0 93A
Där 9 är effekten och 3A värdet på effekten. Beroende på vilken effekt som väljs har 3A olika betydelse, det kan betyda vilken del av samplingen som börjar spelas, vilket ackord den spelas i, vilket tempo och amplitud på vibratot som används osv.
Sen har man ett antal "patterns" till sitt förfogande. Dessa var i originalutförande 64 rader långa och kunde kombineras fram och tillbaka. Om man har ett långt techno-intro eller så där upprepningarna är ständiga, kan man lägga samma pattern 3 ggr i rad och "bryta av" med ett annat den fjärde, för att sedan köra det första patternet 3 ggr igen osv..
Man har ett antal spår (tracks) i vertikalt led och ett antal samplingar. Med dessa samplingar gör man något rytmiskt försvarbart och melodiöst. I början fanns det bara 4-kanalstrackers men nu tror jag att det är i det närmaste begränsningslöst. I trackerfönstret ställer man in vilken ton på skalan som ska spelas av samplingen, t ex C-3, och vilka effekter som ska läggas på spåret. Det finns Vibrato, Offset (börja spela samplingen "mitt i" t ex), Tremolo, Volym, Chorus etc.
Ett typiskt entry kan se ut såhär i moderna trackers [NOT][Volym][Effekt - Värde]:
C-3 A0 93A
Där 9 är effekten och 3A värdet på effekten. Beroende på vilken effekt som väljs har 3A olika betydelse, det kan betyda vilken del av samplingen som börjar spelas, vilket ackord den spelas i, vilket tempo och amplitud på vibratot som används osv.
Sen har man ett antal "patterns" till sitt förfogande. Dessa var i originalutförande 64 rader långa och kunde kombineras fram och tillbaka. Om man har ett långt techno-intro eller så där upprepningarna är ständiga, kan man lägga samma pattern 3 ggr i rad och "bryta av" med ett annat den fjärde, för att sedan köra det första patternet 3 ggr igen osv..
tufft
Tack för förklaringen, vi får se om jag förstår när jag är tillräckligt vaken för att prova
Tack för förklaringen, vi får se om jag förstår när jag är tillräckligt vaken för att prova

Alltså ba. LJUDDELEN i en amiga är 8bitar.Christian Johansson skrev: Amiga nämndes ovan. Det är en 16-bitars-dator så om man tar med Amiga kan man knappast kalla det 8-bitars musik.
Fyfan vad jag saknar amigatiden. För nu, med linux så känns som man är ens in närheten av samma kvarter i datorvärlden.
Var inte processorn 32bitar internt och 16bitar externt? Eller är jag ute och reser alldeles nu? 8bitarljudet är jag dock HELT säker på.
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
NES *.nsf
och C64 *.sid
och C64 *.sid
-
Musiken till finns att tanka i nsf format. Så ifall det är just Nintendo 8-bitars du ska. Så sök på NSF files eller något på google så lär du hitta vad du vill ha. Sedan ifall du vill göra själv så går det nog att hitta någon NSF editor ifall du googlar på det.Chippen skrev: Finns det något riktigt namn på det som kallas 8-bitars musik, alltså sådan musik som fanns på nintendo 8-bit, jag utgår att det är grafiken som är 8-bitar och inte musiken...
MVH
Software can become hardware!
Man kan väl även kalla det Chipmods. 
Jag ska inte säga säkert, men jag har hört folk använda den termen för att förklara genren när man jobbar med exempelvis en SID etc.

Jag ska inte säga säkert, men jag har hört folk använda den termen för att förklara genren när man jobbar med exempelvis en SID etc.