Nätverket nedkopplat???
Nätverket nedkopplat???
Jag kör Ubuntu 7.04 med samba. Av och till blir nätverket på denna dator nedkopplat/avbrutet. Den kan då inte nås från mina windows klienter inte heller via ping. Den aktuella datorn kan inte heller hitta windows nätverket. Har någn en ide´ om vad detta kan bero på eller hur man felsöker??? Hag använder netgear som router med DHCP. Loggen på denna visar inga tecken på att något konstigt har hänt så felet borde ligga hos Linux datorn???
Tacksam ideer, Max
Tacksam ideer, Max
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Nätverket nedkopplat???
Har jag fattat dig rätt?
* Nätverket funkar för det mesta.
* Nätverket slutar funka trots att datorn med Ubuntu fortfarande är på.
Inte så att du ska ge Ubuntudatorn en fast IP?
* Nätverket funkar för det mesta.
* Nätverket slutar funka trots att datorn med Ubuntu fortfarande är på.
Inte så att du ska ge Ubuntudatorn en fast IP?
Ja datorn är på hela tiden.
Jag kör backup från en dator med windows XP med Norton ghost 12 till ubuntu maskinen. Backupen tar flera timmar. jag har försökt vid tre tillfällen men varje gång har backupen misslyckats efter någon timme med felmeddelandet att servern är otillgänlig eller behörighet saknas.
Jag har kollat ip tabellen på routern och ip adressen där är samma hela tiden. Ingen dubbelutdelning av ip adresser har förekommit.
Jag kör backup från en dator med windows XP med Norton ghost 12 till ubuntu maskinen. Backupen tar flera timmar. jag har försökt vid tre tillfällen men varje gång har backupen misslyckats efter någon timme med felmeddelandet att servern är otillgänlig eller behörighet saknas.
Jag har kollat ip tabellen på routern och ip adressen där är samma hela tiden. Ingen dubbelutdelning av ip adresser har förekommit.
- maths57
Kan du se om det har förts över några filer alls efter alla dessa timmar? Det känns ju lite märkligt att Norton skulle stå och tugga i flera timmar innan det ger ett felmeddelande.
Jo det har överförts mellan 2-6 Gigabyte vid varje tillfälle
- maths57
Låter ju mer som om servern blir otillgänglig och slutar ta emot data. Kan det vara något med Norton?
Har letat på nortons sidor men står inget om detta. Man skriver inte heller egentligen om programmet kan användas mot en linux server.
- maths57
Jag har inte någon koll på det här området alls, men har nu googlat lite. Hittar inte just ditt problem. Men jag har hittat två alternativ till din kommerciella Norton. Du kanske ska pröva ett fritt alternativ. Det kostar ju inget.
- Partimage www.partimage.org
- Ghost for Linux sourceforge.net/projects/g4l
- maths57
Eller funkar det kanske med Backuppc. Det kan man installera med apt eller Synaptic.
sudo apt-get install backuppc
sudo apt-get install backuppc
Har provat lite olika inställningar och det verkar som norton fungerar om man kör det på lägre kompression än högsta. På högsta kompression tar det en väldig tid och det kan kanske tänkas att det blir någon form av time out fel. Backup pc verkar ju intressant, ska undersöka det tipset också. Tack för hjälpen.
Hälsn Max
Hälsn Max
Tyckte nog att det var konstigt att det inte fungerade riktigt. Misstänkte drivrutinen till nätverkskortet. Mär jag bytt denna från sky2 till sk98lin (uppdaterad i augusti -07) har allt fungerat utmärkt även med hög komprimering, hastigheten är också märkbart bättre.