När Microsoft är borta, vad händer då?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
När Microsoft är borta, vad händer då?
Nu när M$ går i kris, och Vienna är osäkert om det kommer... Hur blir det då efter deras död?
Någon kommer ju ta över... är det Apple's andra era eller är det Linux eran? Eller kommer det nåt nytt, som tex: Terrahard?
Någon kommer ju ta över... är det Apple's andra era eller är det Linux eran? Eller kommer det nåt nytt, som tex: Terrahard?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
SV: När Microsoft är borta, vad händer då?
MS kommet inte gå i graven på många många år.. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Får verkligen hoppas på att MS får leva kvar i många århundranden till (jag vill inte bli arbetslös)När Microsoft är borta, vad händer då?Hund
MS kommet inte gå i graven på många många år..![]()

MVH/Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Varför skulle vi vilja ha bort Microsoft specifikt (mer än typ Apple).
Jag har inget emot Microsoft/Windows per se. Det jag har emot dem är att deras produkter är proprietära. Vad är det för nytta i att M$ försvinner om det följs av att Apple tar dess plats, eller att någon utvecklar ett proprietärt unix-likt operativsystem som blir lika poppis (eller om Torvalds går över till att utveckla linuxkärnan under en ofri licens).
Vad är det som är så fantastisk med det? Nä, låt oss istället hoppas på att M$ licensierar Windows under GPL!!
Jag har inget emot Microsoft/Windows per se. Det jag har emot dem är att deras produkter är proprietära. Vad är det för nytta i att M$ försvinner om det följs av att Apple tar dess plats, eller att någon utvecklar ett proprietärt unix-likt operativsystem som blir lika poppis (eller om Torvalds går över till att utveckla linuxkärnan under en ofri licens).
Vad är det som är så fantastisk med det? Nä, låt oss istället hoppas på att M$ licensierar Windows under GPL!!

they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Apple och Linux-baserade system kommer på ett väldigt kort period att bli populärare än någonsin. Skulle scenariot hända att M$ sätter skidorna i vädret, så gäller det att vi privatpersoner engagerar oss mer än någonsin förrut, för att hindra att Apple blir nästa stor-företag. Vad vi kan göra är att köpa hem 50 CD-skivor(eller fler
) var och bränna, och sedan dela ut.
Apple kommer att ha ett underläge från start. Deras produkter är dyra och där är ännu mindre program än på Linux-baserade system.

Apple kommer att ha ett underläge från start. Deras produkter är dyra och där är ännu mindre program än på Linux-baserade system.
-
- Kontakt:
Och dessutom bygger ju Mac OSX på att man har en iMac/MacBook/Mac Pro ell. annan Mac...
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Stämmer bra. Det kommer alltid finnas nån där istället för Microsoft. Varför inte Mark Shuttleworth.lokpest skrev: Varför skulle vi vilja ha bort Microsoft specifikt (mer än typ Apple).
Vad är det som är så fantastisk med det? Nä, låt oss istället hoppas på att M$ licensierar Windows under GPL!!![]()
- Okey grabbar! nu har vi monopol, då tar vi betalt för Ubuntu, sen höjer vi priserna på program varje månad eftersom vi inte har någon konkurrens. [img width=16 height=16]http://parrallax.diinoweb.com/files/Smi ... ongue3.gif[/img]
Vad gör vi då?
Vi går med Bill Gates kamp för öppen källkod och fria program

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Aningen problematiskt då nästintill allt är gpl. MEN det är alltså därför shuttleworth EGENTLIGEN har den inställningen till proprietära lösningar... Han tänker låsa in ossDimensionX skrev: Stämmer bra. Det kommer alltid finnas nån där istället för Microsoft. Varför inte Mark Shuttleworth.
- Okey grabbar! nu har vi monopol, då tar vi betalt för Ubuntu, sen höjer vi priserna på program varje månad eftersom vi inte har någon konkurrens. [img width=16 height=16]http://parrallax.diinoweb.com/files/Smi ... ongue3.gif[/img]
Vad gör vi då?
Vi går med Bill Gates kamp för öppen källkod och fria program![]()

More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Kontakt:
Ubuntu löftet.. det gör det omöjligt att ta betalt för Ubuntu
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
För Ubuntu ja.......SakJur skrev: Ubuntu löftet.. det gör det omöjligt att ta betalt för Ubuntu
Läs vidare!
Jag tänkte mest på det ironiska med situationen. [img width=15 height=15]http://parrallax.diinoweb.com/files/Smi ... winkle.gif[/img]
Men, det kommer alltid att finnas nån där istället för Microsoft, varför? Ekonomiska dragkrafter och intressen. Företag vill tjäna pengar, och så länge vi har systemet pengar så kommer det finnas ett kommersiellt alternativ. Åker Microsoft så tar Apple över, åker Apple så tar nåt annat företag över, förslagsvis Sony.
Förresten, om vi antar att Mark Shuttleworth plötsligt skulle vilja tjäna pengar på operativsystemet. Vet hur han skulle kunna göra då, utan att bryta ett enda löfte? Skrota Ubuntu, presentera ett nytt (nästan identiskt) kommersiellt alternativ, under annat namn givetvis.
Det är så det oftast funkar, tyvärr.
Detta var givetvis bara för att klargöra en möjlig lösning OM man skulle vilja göra nåt sånt, därmed inte sagt att han någonsin skulle göra nåt sånt, givetvis.

Snarare all heder till Mark som har utvecklat ett bra och fritt operativsystem som ger Microsoft nåt att tänka på.

Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 24 gånger.
-
- Kontakt:
Jag vet, men du skrev bokstavligen Ubuntu...DimensionX skrev:För Ubuntu ja.......SakJur skrev: Ubuntu löftet.. det gör det omöjligt att ta betalt för Ubuntu
Läs vidare!
Jag tänkte mest på det ironiska med situationen. [img width=15 height=15]http://parrallax.diinoweb.com/files/Smi ... winkle.gif[/img]
Men, det kommer alltid att finnas nån där istället för Microsoft, varför? Ekonomiska dragkrafter och intressen. Företag vill tjäna pengar, och så länge vi har systemet pengar så kommer det finnas ett kommersiellt alternativ. Åker Microsoft så tar Apple över, åker Apple så tar nåt annat företag över, förslagsvis Sony.
Förresten, om vi antar att Mark Shuttleworth plötsligt skulle vilja tjäna pengar på operativsystemet. Vet hur han skulle kunna göra då, utan att bryta ett enda löfte? Skrota Ubuntu, presentera ett nytt (nästan identiskt) kommersiellt alternativ, under annat namn givetvis.
Det är så det oftast funkar, tyvärr.
Detta var givetvis bara för att klargöra en möjlig lösning OM man skulle vilja göra nåt sånt, därmed inte sagt att han någonsin skulle göra nåt sånt, givetvis.
Snarare all heder till Mark som har utvecklat ett bra och fritt operativsystem som ger Microsoft nåt att tänka på.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
Stämmer bra det, å andra sidan så var det bara en kul fundering från min sida och skulle nog inte tas så allvarligt. Men visst, du har rätt, Ubuntu kommer aldrig att bli betalprogram.
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
OJ! Kan man bli så gammal??Malou skrev: Får verkligen hoppas på att MS får leva kvar i många århundranden till (jag vill inte bli arbetslös)
MVH/Malou

En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Precis, om någon som utvecklar något som är släppt under GPL eller liknande copyleft-licens att gå över till proprietär utveckling, så är det bara att ta den koden som senast släpptes under GPL och fortsätta projektet.Mekaniserad Apelsin skrev:Aningen problematiskt då nästintill allt är gpl.
Forking ftw!
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Självklart så kan man detGrön Göling skrev:OJ! Kan man bli så gammal??Malou skrev: Får verkligen hoppas på att MS får leva kvar i många århundranden till (jag vill inte bli arbetslös)
MVH/Malou
![]()
![]()

MVH/Malou
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skrivet: igår kl. 23:31Självklart så kan man det Cool Med glimten i ögat (blinkande)
MVH/Malou
Kram från både mig och min dam

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kramar er tillbakaBroder Tuck skrev:
Skrivet: igår kl. 23:31Självklart så kan man det Cool Med glimten i ögat (blinkande)
MVH/Malou
Kram från både mig och min dam![]()
Ha det bra, vännen .. . . .

Och vadå => Skrivet igår kl: 23:31

MVH/Malou
Edit:
Rättade en felstavnng

Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 25 gånger.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag skrev DET HÄR på det internationella Ubuntu-foromet och folk blev sura som fän, hehe...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jasså? blev det bortmodererat?farmfield skrev: [...]och folk blev sura som fän, hehe...
Du kan ju svara dem att det i säkerhetssynpunkt är bra att köra något som ingen annan vet något om, eftersom om/när någon hittar ett hål så kan man hoppas att de inte vet vad de ska göra när de kommer in.
More Mekaniserad at http://blippe.se.