att uppgradera ubuntu?

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

att uppgradera ubuntu?

Inlägg av Emka »

jag hittade nåt som var lite roligt, http://www.whatwouldjesusdownload.com/c ... plash.html
jag som faktiskt är aktivt troende skulle tycka att detta var lite kul att ha istället för den version jag har nu fast då kommer automatiskt lite frågor...

måste jag börja om från scratch med alla inställningar eller kan jag bara konvertera (eller va det heter) allting till denna versionen?

finns det på svenska?

nåt mer jag måste tänka på eller är det bara att downloada och ersätta?

hur gör man detta på lättast sätt?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: att uppgradera ubuntu?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Du kan konvertera med skriptet på: http://www.whatwouldjesusdownload.com/c ... nload.html och redan utgå från en svensk ubuntu-version.

De flesta paket är redan översatta (iom att de använder "riktiga" ubuntu)

Dock: Den rensar bort en hel del inställningar (hela firefox inställning, alla inställningar du gjort i gnome och så vidare) SAMT den installerar automatix, inte bra. Tar dessutom bort clamav om du använder det. Sedan installerar den webfiltrerare så att du inte råkar ut för att surfa in på sidor de inte tycker om. :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Emka

Inlägg av Emka »

ok, lust att vägleda mig om hur jag skall göra?

Edit: kanske lät lite dryg... skulle verkligen vara kanon om nån kunde vägleda mig om hur jag byter det vanliga till detta, nån som känner sig manad att hjälpa nån son har lite problems med engleskan..?

Edit2: lyckades klura ut hur man gjorde, detta rockar rätt fett faktiskt, massor med småfunktioner som vi troende kan ha kul med, cred till uppfinnaren! ang parentalcontrol så gick den stänga av, den funkade nästan lite vääl bra...  8) kom inte in hit på forumet för att det försekommer svordomar  ;D  men men, slutet gott allting gott. tack för hjälpen att hitta scriptet där apelsinen, du rockar!
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 13 gånger.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Emka:
Installera Opera, om jag förstår rätt så är skyddet bara för Firefox...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Emka

Inlägg av Emka »

äh, när det gäller parantelcontrol så jag stängde av skiten helt, det funkade FÖR bra för att man skulle palla med det, men resten gillar jag skarpt, massa kul detaljer :D
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

SakJur skrev: Emka:
Nope, den är till för alla browsers du kan hitta, du ställer helt enkelt bara in din browser till den proxy som dansguardian kör och så filtreras allt genom den. Litar du inte på användarna så kan du stänga av deras möjlighet att ändra proxyinställningar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Mekaniserad Apelsin skrev:
SakJur skrev: Emka:
Nope, den är till för alla browsers du kan hitta, du ställer helt enkelt bara in din browser till den proxy som dansguardian kör och så filtreras allt genom den. Litar du inte på användarna så kan du stänga av deras möjlighet att ändra proxyinställningar.
Taskigt... det är som att förstöra så att man inte kan boota med CD skivor?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"