Windows och Ubuntu
Windows och Ubuntu
Jag är total nybrjare i Ubuntuvärlden men en lång hatare av Pyttemjuk. Hjälp mig! Om jag har Pyttemjuk installerat på min dator måste jag först formatera hårddisken eller kan jag installera Ubuntu ovanpå eller vid sidan om Windows? Kan jag ha båda operativen i datorn och göra ett aktivt val vid boot?
SV: Windows och Ubuntu
Välkommen!
Under installationens gång kommer du få välja vilken partition du vill installera Ubuntu på, har du ingen partition över kan du ändra storlek på en nuvarande. Men som alltid när man ska peta på en partition är det rekomenderat att du tar backup på all viktig data.
Installationen kommer även installera starthanteraren GRUB åt dig så du vid start får välja vilket OS du vill starta.
Under installationens gång kommer du få välja vilken partition du vill installera Ubuntu på, har du ingen partition över kan du ändra storlek på en nuvarande. Men som alltid när man ska peta på en partition är det rekomenderat att du tar backup på all viktig data.
Installationen kommer även installera starthanteraren GRUB åt dig så du vid start får välja vilket OS du vill starta.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Du kan ha båda, en s.k. dualboot. Du behöver då flera partitioner. Jag tror det kan fixas vid Ubuntu-installationen men säkrast är att, om du har möjlighet, skapa en mindre partition när du installerar Windows och sedan låta Ubuntu-installationen skapa partitioner i det tomma utrymme som blivit över.
Men det finns nog fler här som är bättre på detta än jag, det var längesedan jag gjorde en dualboot
Ville bara gå in och bekräfta att det går...
Det finns nog också en del om du söker i forumet på dualboot eller partitionering....
( oops nu hann någon Hund före
, men jag postar ändå )
Men det finns nog fler här som är bättre på detta än jag, det var längesedan jag gjorde en dualboot

Det finns nog också en del om du söker i forumet på dualboot eller partitionering....
( oops nu hann någon Hund före

/ Mattias från designbilder.se
Titta lite här. och om du väljer manuel partionering,
var då noga med att din ntfs partioen INTE är i bockad,
du ska bara formatera din ext3, ReiserFS eller vad du nu gör för filsystem
på din / disk. för du behöver göra en / och en swap partion oxå.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130
var då noga med att din ntfs partioen INTE är i bockad,
du ska bara formatera din ext3, ReiserFS eller vad du nu gör för filsystem
på din / disk. för du behöver göra en / och en swap partion oxå.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130
När jag installerade min laddade ner gparted live-cd och partionerade min disk.
Jag tyckte att det kändes lite säkrare, sedan bootade jag. xp och då kördes en
diskkontroll, startade sedan om datorn med Ubuntu skivan och installerade
Utbuntu på hårddisken, har sedan dess bara haft XP igång 1 gång. Feisty är väl
egentligen den enda linuxen som jag har fått att fungera egentligen förutom
då Cobind. Har funkat kanon sedan april
Lycka till
Jag tyckte att det kändes lite säkrare, sedan bootade jag. xp och då kördes en
diskkontroll, startade sedan om datorn med Ubuntu skivan och installerade
Utbuntu på hårddisken, har sedan dess bara haft XP igång 1 gång. Feisty är väl
egentligen den enda linuxen som jag har fått att fungera egentligen förutom
då Cobind. Har funkat kanon sedan april
Lycka till
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Hej och välkommen till Ubuntu. 
Som tidigare inlägg sagt så går det alldeles utmärkt att installera Ubuntu på samma HD som existerande operativsystem.
Om du vill så kan du skicka PM till en av våra duktiga faddrar så får du personlig guidning genom hela proceduren.
Lycka till! När du kommit igång med Ubuntu/Linux kommer du undra varför du dröjt kvar vid Microsoft så länge...

Som tidigare inlägg sagt så går det alldeles utmärkt att installera Ubuntu på samma HD som existerande operativsystem.
Om du vill så kan du skicka PM till en av våra duktiga faddrar så får du personlig guidning genom hela proceduren.
Lycka till! När du kommit igång med Ubuntu/Linux kommer du undra varför du dröjt kvar vid Microsoft så länge...

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
Tack så mycket
Saknar windows gör jag inte.När Gusty är klar blir det nog bara den på
min huvuddator.
Saknar windows gör jag inte.När Gusty är klar blir det nog bara den på
min huvuddator.