databasen i Openofice

ulfen69
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

databasen i Openofice

Inlägg av ulfen69 »

Hej!

Har försökt att lära mig ACCESS på min jobbdator. Går inte så bra (för att jag är nybörjare) Satte mig hemma för att se om det går bättre med OpenOfficeDatabas.

Tabellerna var inget problem. Men när jag skulle göra formulär till dem så hände inget efter att jag klickat på "Färdigställ". Varför? Jag tror inte att jag har glömt nåt (kan ju ha fel).

Förresten. Går OpenOffice att köra i Microsoft?

Eller har ni tips på nån annan bra databas?

Ubuntu 7.04 hemma :)  och Microsoft på jobbet  :P (samt en gammal pc med ubuntu 6.10)  ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: databasen i Openofice

Inlägg av vulfgar »

Open Office går att köra i windows och om man sparar OO-filerna som .doc, .xls och .ppt så går dom fint att öppna i MS Word, Excel och PowerPoint. När det gäller databasprogrammet i OO så har jag inte testat om den funkar i något annat win-program (har inte testat den öht), men det borde ju gå bra att jobba vidare med filerna i OO för windows.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ulfen69

Inlägg av ulfen69 »

Tack Vulfgar! Snabb som alltid när jag har frågat något  :)

Mitt problem i openoffice databasen är i formulärguiden.
När jag har valt de olika stegen för diverse funktioner och utseende och ska börja att använda så går det inte för att guiden vill inte försvinna! Jag kan se mitt formulär bakom. Men om jag klickar på det så kommer det bara ett sånt där "pip" som när man gjort nåt fel.

Nån som vet varför?
Eller kan säga vart jag hittar en bra dokumentation hur man gör databaser i OO? Helst i bokform. Eller att skriva ut själv. Med exempel att följa.
Så att jag kan göra formulär utan guide.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Kanske den här sidan kan vara till någon hjälp: http://inpics.net/base.html
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Jag har testat databasen i Openoffice och fått exakt samma problem.
Rapportfunktionen är ännu värre. Där finns endast en guide att välja på. Startar man den får man upp ett blankt dokument med ett huvud med användarenamn och datum. Inget annat, inget "Nästa", inga verktyg eller något annat man förväntar sig.  :'(
Verkar som nån börjat utveckla rapportgeneratorn, men tröttnat innan det är klart.
Jag har även provat Kexi men även det verkar halvfärdigt. Inga vettiga rapporter, ingen möjlighet att göra "INSERT" och "UPDATE"-frågor.

Jag har tänkt försöka mej på MySQL, men för mina nuvarande behov verkar det lite som att hämta några öl med lastbil ::)
Och förresten, finns det någon vettig rapportgenerator till MySQL???
muggi

Inlägg av muggi »

Jag har också samma problem med formulär-funktionen i Open Office Database. Är det en bug eller är det helt enkelt inte färdigutvecklat och planeras den att fixas inom en överskådlig framtid? Finns det något annat databasprogram att tillgå i ubuntus programrepetoar?
ulfen69

Inlägg av ulfen69 »

Hej!
Jag gjorde en "bugrapport". Fick svar några dagar senare att i den nya Ubuntu (Gutsy 7.10) så kommer en nyare version av OpenOffice också. Jag uppmanades att prova och skicka svar.
Väntar tålmodigt på Gutsy :) Kommer i slutet av Oktober om det går som de annonserat.

Fantastiskt att man kan få sitt operativsystem uppgraderat gratis då och då. :D
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Har testat det här och inte heller fått det att funka. Bra ulfen69 att du rapporterade det. På Windowsversionen funkar det däremot som det ska. Jag trodde i min enfald att OOo var samma i både Linux och Windows.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"