Segt ubuntu

pyd

Segt ubuntu

Inlägg av pyd »

Hej alla!
Jag har precis installerat ubuntu, och har lite problem/funderingar.

1)
Systemet går segare än gammal knäck?
Allt tar tid att starta, uppdatera fönster osv... _mycket_ segare än XP.

2)
Fläkten på min dator (bärbar) går konstant, antingen så beror det på ovanstånde fråga, att processorn jobbar 100% eller så är det något annat, någon som vet?
Delta

SV: Segt ubuntu

Inlägg av Delta »

Hej på dig!

Kan varmt tipsa om detta! Det fick min dator (som annars är snabb som f*n att funka snabbare :)

Kolla här!

// D
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Låter som att något är galet. Testa att starta en terminal (Program -> Tillbehör) och kör kommandot top så skall du få en lista över alla processer som körs, med de som drar mest prestanda högst upp.

Det finns även ett annat program som heter htop, som är bättre. Det kan du installera med Synaptic, Lägg till/Ta bort.. eller med:
sudo apt-get install htop.

När du väl startat (h)top kan du eventuellt avgöra om det är någon process som "spårat ur" och t.ex. drar 90% CPU.

Det kan också vara grafikdrivrutinerna som strular, vad har du för kort?

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, har samma problem, som jag beskriver i min tråd http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,15906.0.html så funkar allt segt, och den säger att den tar upp mellan 70-100% hela tiden. Men jag kan inte hitta några processer som gör detta. Hittat nåt svar?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är möjligtvis inte så att du har ntfs-diskar som används?
Min processor arbetade på max. konstant eftersom ntfs-3g tog större delen av processortiden. Blev avsevärt mycket bättre när jag la in ext3 på diskarna istället.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Nja, kag ska ha formaterat om alla diskar till ext3, däremot finns nog stödet kvar för ntfs-3g. Ska jag avinstalera det?

Instalerade htop i kollade lite, då såg man mer. Men förstår fortfarande inte riktigt vad som drar så mycket

[img width=150 height=116]http://img507.imageshack.us/img507/1028/servercpu2yj8.th.jpg[/img]
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Letat vidare hela dagen och nu hittat att det är min nx server som drar Allt!!, kopplade in en skärm i servern och startade om den. kollade med htop och hade en cpu användning på 1%, loggade in med min nx och vips 100% stannar där tills jag stänger ner den. Då går det ner till 1% igen. Skönt att ha hittat felet men jag som gillade NX så mycket. Vad ska jag göra nu?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"