"Därför kommer Linux aldrig att slå på skrivbordet"
"Därför kommer Linux aldrig att slå på skrivbordet"
Konsulten Kim Brebach som arbetar med marknadsföring på en Australiansk teknikbolag ger 13 anledningar till varför Linux aldrig kommer att slå på skrivbordet.
http://www.idg.se/2.1085/1.120463
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
SV: "Därför kommer Linux aldrig att slå på skrivbordet"
Jo, jag såg det. Men orka bry sig, vi sprider visst Ubuntu till nära och kära vad han än påstår...Hund skrev: Konsulten Kim Brebach som arbetar med marknadsföring på en Australiansk teknikbolag ger 13 anledningar till varför Linux aldrig kommer att slå på skrivbordet.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Var intressant att höra alla kommentarer. Alltid Microsoftanhängarna vs linuxanhängarna.
En sak som någon skrev har jag inte tänkt på förrän nu och det är Grub som inte är grafisk till Ubuntu. Verkar som att den är det i andra distributioner. Bland annat för att ändra default-operativ.
Jag är ändå övertygad om att användarskaran av linux kommer att öka efter hand. Ju fler som hakar på, desto fler hjälper anhöriga så dom byter också
En sak som någon skrev har jag inte tänkt på förrän nu och det är Grub som inte är grafisk till Ubuntu. Verkar som att den är det i andra distributioner. Bland annat för att ändra default-operativ.
Jag är ändå övertygad om att användarskaran av linux kommer att öka efter hand. Ju fler som hakar på, desto fler hjälper anhöriga så dom byter också

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Grub Conf kanske kan vara något om man vill ha ett sådant program.En sak som någon skrev har jag inte tänkt på förrän nu och det är Grub som inte är grafisk till Ubuntu. Verkar som att den är det i andra distributioner. Bland annat för att ändra default-operativ.
Eller kanske Grime
Ubuntu-installationen känner av under installationen om det finns ett annat operativsystem installerat och skapar då automatiskt en grub-meny om man svarar ja på frågan som ställs.
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Ja, det var starka argument det.
Går ju att byta ut orden i befintlig lista och få samma trams om windows.
En del passar ju rakt av utan någon som helst förändring.
Går ju att byta ut orden i befintlig lista och få samma trams om windows.
En del passar ju rakt av utan någon som helst förändring.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En del ligger det i vad han säger. Det blir ändå vår uppgift att bevisa att han har fel. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Brebach är en idiot. Han argument var inte bra, utan snare dåligt genomtänkta. Tex:
"
8. När du frågar produkttillverkaren efter hjälp så föreslår han att du ska prata med andra användare. De välkommnar dig med öppna armar men försöker att svara på dina frågor på något konstigt språk."
Vadå konstigt språk?? Han förutsätter att allting funkar som i Windows... men det gör det inte! Vilken enkelspårig människa som inte kan inse att saker kan göras annorlunda och smidigare. Har du ett fel i Windows brukar det sluta med en om-formatering. Har du ett fel i en GNU/Linux-distro kan du i de allra flesta fal rätta till det.
"3. Eftersom de ger bort produkten så ser du inte den i affärer.
4. Eftersom folk aldrig ser produkten i affärer eller i någon marknadsföring så vet de inte om att den existerar "
Säkert
Det är därför Dell och Acer säljer datorer med Ubuntu för-installerat. Det är för att produkten inte når ut till folk...**ironi**
"
8. När du frågar produkttillverkaren efter hjälp så föreslår han att du ska prata med andra användare. De välkommnar dig med öppna armar men försöker att svara på dina frågor på något konstigt språk."
Vadå konstigt språk?? Han förutsätter att allting funkar som i Windows... men det gör det inte! Vilken enkelspårig människa som inte kan inse att saker kan göras annorlunda och smidigare. Har du ett fel i Windows brukar det sluta med en om-formatering. Har du ett fel i en GNU/Linux-distro kan du i de allra flesta fal rätta till det.
"3. Eftersom de ger bort produkten så ser du inte den i affärer.
4. Eftersom folk aldrig ser produkten i affärer eller i någon marknadsföring så vet de inte om att den existerar "
Säkert

Senast redigerad av 1 Galgalid, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Därför kommer bloggar inte slå igenom:
Den där killen kör säker på Linux själv...
- Ingen postar sin dagbok allmänt
- De som bloggar kommer aldrig ha råd att blogga, för man tjänar knappt på det.
- Dom ända som kommer att blogga är freaks, och dom spelar bara CS hela tiden
Den där killen kör säker på Linux själv...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om det ändå vore så väl.SakJur skrev: Därför kommer bloggar inte slå igenom:
- Ingen postar sin dagbok allmänt
- De som bloggar kommer aldrig ha råd att blogga, för man tjänar knappt på det.
- Dom ända som kommer att blogga är freaks, och dom spelar bara CS hela tiden
Håller fullkomligt med. Lite fånigt att diskutera varför inte linux slagit på desktop, precis som man förväntat sig att minst hälften av datoranvändarna helt plötsligt skulle formatera bort windows. Vi expanderar, och gör så i god hastighet, det är huvudsaken. Gräsrotsrörelser fungerar på det viset.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det kan ju tippa över åt Linux om Windows gör ett par självmål.
Men allvarligt?
Så han vill tvinga dem att göra saker? Har han inte alls fattat det fina i kråksången med fri mjuvara/öppen källkod? Om två utvecklare vill att produkten skall gå åt olika håll: FORKA!10. När du säger till de som designat produkten att den inte går att marknadsföra som den ser ut idag så säger de att "det gör inget - vi har bara skrivit programmet för oss själva och några kompisar"
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Enbart ett fåtal av punkterna berörde marknadsföring, Lägger man till att ett antal av punkterna var direkt felaktiga, och resterande personliga reflektioner utan någon som helst förankring. Så fruktar jag att dra dra någon annan slutsats än att han är ironisk 
Även om "artikeln" nu i bästa fall skulle vart ironisk (vilket jag inte tror), varför postar man då den i huvud taget.
Nja jag har en del tankar om hamburgare ur ett marknadsperspektiv.
6. Vid en närmare titt hittar vi 500 versioner av produkten. När du försöker förstå skillnaden mellan produkterna blir du bara förvirrad.
7. När du försöker använda produkten stöter du på oförväntade problem. Dressingen rinner igenom, det är för mkt lök etc. Du hittar dock en del trevliga funktioner som får dig på lite bättre humör som välstekt kött.
8. När du frågar produkttillverkaren efter hjälp så föreslår han att du ska prata med andra användare. De välkommnar dig med öppna armar men försöker att svara på dina frågor på något konstigt språk.
9. När du säger att du har svårt att förstå vad de menar så får du höra att du måste lära dig, annars kommer du inte att uppskatta produkten.
11. Du undrar vad som händer när du ser alla designers och användare bråka inbördes över alla möjliga småsaker. Du börjar förstå att deras fokus ligger absolut inte på att bekämpa konkurrenterna. Din entusiasm börjar sakta försvinna
13. När du hör att några av produkttillverkarna precis har ingått samarbete med deras värsta konkurrent så försvinner det som är kvar av din entusiasm...
Som ni ser så är många punkter rent utsagt löjliga.

Även om "artikeln" nu i bästa fall skulle vart ironisk (vilket jag inte tror), varför postar man då den i huvud taget.
6. Vid en närmare titt hittar vi 500 versioner av produkten. När du försöker förstå skillnaden mellan produkterna blir du bara förvirrad.
7. När du försöker använda produkten stöter du på oförväntade problem. Dressingen rinner igenom, det är för mkt lök etc. Du hittar dock en del trevliga funktioner som får dig på lite bättre humör som välstekt kött.
8. När du frågar produkttillverkaren efter hjälp så föreslår han att du ska prata med andra användare. De välkommnar dig med öppna armar men försöker att svara på dina frågor på något konstigt språk.
9. När du säger att du har svårt att förstå vad de menar så får du höra att du måste lära dig, annars kommer du inte att uppskatta produkten.
11. Du undrar vad som händer när du ser alla designers och användare bråka inbördes över alla möjliga småsaker. Du börjar förstå att deras fokus ligger absolut inte på att bekämpa konkurrenterna. Din entusiasm börjar sakta försvinna
13. När du hör att några av produkttillverkarna precis har ingått samarbete med deras värsta konkurrent så försvinner det som är kvar av din entusiasm...
Abusus non tollit usum
Förklädd smutskastning...?zero gravity skrev: Även om "artikeln" nu i bästa fall skulle vart ironisk (vilket jag inte tror), varför postar man då den i huvud taget.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Du har så rätt, jag sa innan att Brebach är en idiotzero gravity skrev: Enbart ett fåtal av punkterna berörde marknadsföring, Lägger man till att ett antal av punkterna var direkt felaktiga, och resterande personliga reflektioner utan någon som helst förankring. Så fruktar jag att dra dra någon annan slutsats än att han är ironisk

Chilla hörni 
Det är nog få som läser nyheter på IDG.se som är så naiva att de tar honom bokstavligen, förresten har han bara sagt att det är svårt att marknadsföra... Han har inte kommenterat programutbud, säkerhet, användbarhet etc.

Det är nog få som läser nyheter på IDG.se som är så naiva att de tar honom bokstavligen, förresten har han bara sagt att det är svårt att marknadsföra... Han har inte kommenterat programutbud, säkerhet, användbarhet etc.
Det har du rätt i. Men han publicerade en ogenomtänk artikel där flera punkter är felaktiga. Visst tar en stor majoritet artikeln med 1 kilo salt, men några finns där säkert som nu tillber honomupnorth skrev: Chilla hörni

Typ folket på min skola. Särskilt första-års eleverna på IT-linjen(jag är 2a års)...nämner man Linux i deras närvaro spöar dom typ upp mig.....nu är iförsig mer eller mindre hela högen gamers så allt dom vet om datorer är hur man spelar på dom

Min poäng är att jag som ofta pratar om fördelarna med GNU/Linux på skolan blir drabbad av en massa påhopp och får höra skit i stil med "Linux är ett ***** virus" och "Linux är skit". Trots att dom uppenbarligen inte vet något om Linux-baserade OS överhuvudtaget.
Såna här ogenomtänkta artiklar kan späda på vissa personers "förakt"(även kallat okunskap) emot GNU/Linux-baserade OS.
Det är inte alltid så lätt för oss upplystaGalgalid skrev:Det har du rätt i. Men han publicerade en ogenomtänk artikel där flera punkter är felaktiga. Visst tar en stor majoritet artikeln med 1 kilo salt, men några finns där säkert som nu tillber honomupnorth skrev: Chilla hörni
Det är nog få som läser nyheter på IDG.se som är så naiva att de tar honom bokstavligen, förresten har han bara sagt att det är svårt att marknadsföra... Han har inte kommenterat programutbud, säkerhet, användbarhet etc.![]()
Typ folket på min skola. Särskilt första-års eleverna på IT-linjen(jag är 2a års)...nämner man Linux i deras närvaro spöar dom typ upp mig.....nu är iförsig mer eller mindre hela högen gamers så allt dom vet om datorer är hur man spelar på dom
Min poäng är att jag som ofta pratar om fördelarna med GNU/Linux på skolan blir drabbad av en massa påhopp och får höra skit i stil med "Linux är ett ***** virus" och "Linux är skit". Trots att dom uppenbarligen inte vet något om Linux-baserade OS överhuvudtaget.
Såna här ogenomtänkta artiklar kan späda på vissa personers "förakt"(även kallat okunskap) emot GNU/Linux-baserade OS.

Du får helt enkelt hålla med de om att GNU/Linux "suger" på spel, men poängtera lite annat som gör systemet värt att prova. Folk som bara smutskastar något utan några egentliga argument är rätt ofta lätta att nå fram till om man bara är ödmjuk, har fått massor av träning i sånt på OnOff (Internetbutiker, försäkringar, "mina barn säger" osv.). Men jag förstår om just dina spelande polare är lite insnöade.
Du får ligga lågt ett tag tills de läst om Gusty Gibbon och CF själva, då kanske de börjar be dig om hjälp istället

Hehe, funderar på att dela ut Gutsy Gibbon-skivor på skolan sen när vi har delat ut till folk... en fördel är då att dom kan prova olika fönsterhanterare, CF med mera själva. 
vi ska förresten kontakta väla på måndag så skivorna finns i folks hem inom 1 veckas tid...ungefär

vi ska förresten kontakta väla på måndag så skivorna finns i folks hem inom 1 veckas tid...ungefär
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har skrivit till IDG, för jag tyckte han svamlade för mycket i mörkret den där Kim. Skrev följande:
RE: Artikel http://www.idg.se/2.1085/1.120463, Linux - en marknadsförares värsta mardröm
Men herrejösses vilket ordentligt skitsnack.
"Utvecklarna av produkten har inte några pengar för marknadsföring"
"Anledningen till att de inte har pengar är att de ger bort produkten."
Det finns många användare av Linux och de flesta av dessa är villiga att hålla i särskilda kampanjer för att sprida Linux vidare. Själv håller jag och några polare på med en kampanj i Nord-Västra Skåne just nu där vi fått många positiva kommentarer. Vi har även fått mycket hjälp.
"Eftersom de ger bort produkten så ser du inte den i affärer."
Hur många har sett t.ex. Nero på hyllan i affären men istället använder det som följer med datorn eller brännaren? Jag skulle tippa på rätt många. Sen kan jag berätta att Dell har börjat sälja datorer med Ubuntu (en Linux distribution) förinstallerat. Det verkar även som om Acer ska börja sälja datorer med Ubuntu förinstallerat.
"Eftersom folk aldrig ser produkten i affärer eller i någon marknadsföring så vet de inte om att den existerar."
Har du hört talas om Internet? Där sprids hur mycket information som helst om alla Linux distributioner.
"Produkttillverkarna förlitar sig på mun-till-munmetoden för att attrahera fler kunder, men deras kunder pratar bara med varandra."
Som sagt används Internet väldigt mycket och därigenom får folk den informationen de behöver för att använda Linux. Sedan finns det de som inte använder Internet i den mån att de får informationen via Internet. De kan dock få den via den så kallade mun-till-munmetoden, och det funkar för det mesta.
"Vid en närmare titt hittar vi 500 versioner av produkten. När du försöker förstå skillnaden mellan produkterna blir du bara förvirrad."
Du kan för det första räkna bort alla distributioner som är specialanpassade att köras i en router eller på en floppydisk. Är det verkligen så många "Svenssons" som tittar på annat än RedHat, Ubuntu och SuSE?
Varför gnälls det inte åt andra hållet? Man får i tid och otid höra hur snuskigt mycket program det finns till Windows, men att många av dessa är samma programtyp i olika utföranden (aka valfrihet) har man inga som helst problem med.
Dessutom finns det många forum på Internet där man diskuterar alla de olika distributionerna.
"När du installerar produkten och försöker använda den stöter du på oförväntade problem. Du hittar dock en del trevliga funktioner som får dig på lite bättre humör."
Har du någongång installerat eller ominstallerat Windows XP? Det finns dock inga trevliga överraskningar där inte. Bara för att man är van vid Windows betyder det inte att man kunde hela operativsystemet från början. Alla operativsystem och program behöver kunskap. När man har vant sig vid Linux är det bättre än Windows.
"När du frågar produkttillverkaren efter hjälp så föreslår han att du ska prata med andra användare. De välkomnar dig med öppna armar men försöker svara på dina frågor på något konstigt språk."
Jag har ingen som helst aning om vad det är för språk du syftar på. Men de flesta brukar svara på engelska. Det finns även en hel del svenska forum, t.ex. Ubuntus officiella forum: http://www.ubuntu-se.org/smf.
"När du säger att du har svårt att förstå vad de menar så får du höra att du måste lära dig, annars kommer du inte att uppskatta produkten."
Måste man inte lära sig använda Windows? Nej, visst ja, man har full kunskap om Windows innan man ens vet vad det är. FEL FEL FEL! Du måste lära dig Windows och det värsta är att du betalar för att lära dig Windows. Varför inte lära sig Linux då som är och förblir gratis?
"När du säger till de som designat produkten att den inte går att marknadsföra som den ser ut idag så säger de att 'det gör inget - vi har bara skrivit programmet för oss själva och några kompisar'"
Det stämmer, man gör programmen själv eller med några man känner. Detta gör man inte för att tjäna pengar utan för att man vill ha sitt operativsystem på det viset. Sen ger man ut det gratis till folk för att det säkert finns fler än bara en själv som vill ha samma funktioner i sitt operativsystem. Det är faktiskt inte Microsoft vi pratar om.
"Du undrar vad som händer när du ser alla designer och användare bråka inbördes över alla möjliga småsaker. Du börjar förstå att deras fokus ligger absolut inte på att bekämpa konkurrenterna. Din entusiasm börjar skata försvinna."
Det är för att de inte är konkurrenter! Designersen och programmerarna av operativsystemen vill bara ha ett användbart operativsystem som de gillar. DE VILL INTE TJÄNA PENGAR PÅ DET!
"Där du frågar de ansvariga om varför de inte tar tag i situationen och börjar leda organisationen så säger de att de inte har någon möjlighet att påverka de bråkande grupperna. De säger också att bråk och heta debatter var det som skapade den här superba produkten från första början."
Ja, precis som kärlek alltid börjar med bråk börjar ett bra operativsystem med bråk.
"När du hör att några av produkttillverkarna precis har ingått samarbete med deras värsta konkurrenter så försvinner det som är kvar av din entusiasm..."
Som sagt har de inga konkurrenter eftersom de inte är ute efter att tjäna pengar. Jag skulle gärna vilja veta vilka produkttillverkare du syftar på och vilket företag de ingår samarbete med.
Om något Windows program inte fungerar på Linux så suger Linux enligt de som försöker installera det. Men det de inte tänker på är att programmet inte är gjort för att köras på Linux och inte heller var Linux gjord för att köra sådana program.
Som ett avslut sammanfattar jag anledningarna med en enda mening: "Linux är inte Windows".
Koch
10 poäng åt dig