Hej alla
Jag har förgäves försökt få trådlöst nät att fungera på min laptop. Läst diverse howto:s och prövat det ena o det andra. Grejen är den, att det SER ut att fungera, jag kan se trådlösa nät, jag kan ansluta och jag får ip via dhcp. Resultaten från iwconfig och ifconfig ser helt rätt ut. MEN jag kan endast pinga mitt egna ip på eth1 (wifi int), alla andra ping får jag felmeddelande " ping: sendmsg: Operation not permitted". Jag prövade att köra sudo framför men samma resultat. Kan för mitt liv inte förstå vad det är som strular. Laptopen är en HP/Compaq nx6325, wifi kort är Broadcom 4310, dist FF 7.04
PS Får exakt samma fel när jag har försökt få internet via telefonen att funka...allt ser rätt ut men... ;(
Nån som känner igen sig eller har nån aning om vad det kan vara så är jag ultratacksam!
Skumt problem med trådlöst
SV: Skumt problem med trådlöst
Har du installerat någon brandvägg, typ firestarter, eller ändrat något i ip-tables?
SV: Skumt problem med trådlöst
Har Firestarter sen innan, men det var inte den som var problemet. Hittade en lösning, det var iptables som du nämner, tydligen droppades paketen från eth1 innan jag skrev några kommandon till iptables, nämligen:
iptables -F
iptables -A INPUT -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -j ACCEPT
Varför den gör det vet jag inte, men mitt funkade direkt efter jag gjort detta. Dock är det fortfarande lite konstigt, när jag startade datorn gången efter det fungerade, så finns inte "enable wireless" om man högerklickar på nätverksikonen uppe till höger -.-, mkt märkligt, dock inte första gången det händer heller, den har varit borta förr o sen kommit igen. Men ingen aning om hur/varför. Ingen som känner igen detta?
iptables -F
iptables -A INPUT -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -j ACCEPT
Varför den gör det vet jag inte, men mitt funkade direkt efter jag gjort detta. Dock är det fortfarande lite konstigt, när jag startade datorn gången efter det fungerade, så finns inte "enable wireless" om man högerklickar på nätverksikonen uppe till höger -.-, mkt märkligt, dock inte första gången det händer heller, den har varit borta förr o sen kommit igen. Men ingen aning om hur/varför. Ingen som känner igen detta?