Virtuell server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Virtuell server

Inlägg av Victor »

Hejsan!

Jag tänkte ge mig in och leka lite med servrar, och just nu virtuella servrar. Att installera programvaran är inga problem, hoppas jag, utan det är vilka och hur jag ska konfigurera programmen på min värd-maskin som problemet ligger.

Jag vet faktiskt inte om det är möjligt med de idéer jag har men det jag hoppas på är att någon vänlig själ kan förklara hur jag ska gå tillväga. Det jag hade tänkt är att ha en värddator med XP på, och med ett virtualiseringsprogram såsom VirtualBox. På min virtuella maskin tänkte jag använda ett server-os, bland annat Ubuntu Server. Jag kommer säkert att testa andra server-os såsom debian eller vad det nu finns för sorter.

Så långt som jag berättat har det inte varit något problem, men nu vill jag även kunna komma åt servern från en annan dator i ett annat nätverk.

På något vis ska det väl se ut såhär antar jag: <-> värddator(Windows XP) <-> virtualbox(eller annan rekomenderad programvara) <-> virtuella servern/datorn

Jag hoppas jag har uttryckt mig så ni förstår och kan hjälpa mig med er erfarenhet eller länkar/guider.

Tack på förhand /Victor
Senast redigerad av 1 Victor, redigerad totalt 13 gånger.
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Virtuell server

Inlägg av HOLMEN »

Hur många nätverkskort har du i datorn?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Jag har bara ett nätverkskort..

Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Välkommen till den virtuella världen, skulle man kunna säga. Den första delen i beskrivningen av din plan blir säkert bra. Min erfarenhet av att försöka installera Ubuntu Server i VirtualBox är inte så lysande. Själva installationen skiter sig. Men pröva gärna och berätta hur det gick. Men sedan vore det bra om du kunde beskriva lite närmare hur du tänker dig ditt nätverk.

Om du tänker köra din virtuella server på en XP-maskin och sedan låta andra datorer ansluta till den, så räcker det med ett nätverkskort. (Det går att skapa flera virtuella nätverkskort i den virtuella servern. Det kan vara användbart om man skapar virtuella nätverk. Då kan man ansluta från andra virtuella datorer på samma värddator.)
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

maths57 skrev: Välkommen till den virtuella världen, skulle man kunna säga. Den första delen i beskrivningen av din plan blir säkert bra. Min erfarenhet av att försöka installera Ubuntu Server i VirtualBox är inte så lysande. Själva installationen skiter sig. Men pröva gärna och berätta hur det gick. Men sedan vore det bra om du kunde beskriva lite närmare hur du tänker dig ditt nätverk.
Okej. Jag har installerat Ubuntu Gutsy Gibbon, Kubuntu Gutsy, Debian och någon till dist och jag har inte haft några problem.
maths57 skrev: Men sedan vore det bra om du kunde beskriva lite närmare hur du tänker dig ditt nätverk.
Jag vill starta upp en lamp-server med lite egensnickrande hemsidor med information på och filer på.
maths57 skrev: Om du tänker köra din virtuella server på en XP-maskin och sedan låta andra datorer ansluta till den, så räcker det med ett nätverkskort. (Det går att skapa flera virtuella nätverkskort i den virtuella servern. Det kan vara användbart om man skapar virtuella nätverk. Då kan man ansluta från andra virtuella datorer på samma värddator.)
Det är precis så jag hade tänkt mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga..

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Eftersom en virtuell dator är som en vanlig dator gör du precis som vanligt. Du installerar en webbserver, t ex Apache eller Lighttpd. Det går bra via Synaptic. Du behöver bestämma dig för vilka extra paketet du vill ha. Vill du köra PHP? I så fall måste du installera stöd för det.

När det gäller nätverksanslutningar så skapar VirtualBox en NAT-anslutning från din virtuella dator till värddator, som sedan skickar trafiken vidare ut på internet.  Det går att ha flera virtuella nätverkskort, så kör du ytterligare en virtuell dator samtidigt kan den ena ansluta till webbservern på den andra.
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Men hur kommer jag åt den virtuella servern utifrån? Jag kan ju inte bara skriva in min IP-adress och sedan på något magiskt sätt komma in på den virtuella servern!? Är det någon speciell port kanske?

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

VirtualBox skapar ett eget subnät för de virtuella datorer (VM) du skapar. Beroende på hur du gör så använder du den adress som VM har fått för att nå den. Jag har inte hittat något sätt att ange en fast IP-adress utan den tilldelas automatiskt. För att kolla vilken adressen den har fått öppnar du ett terminalfönster och på server-VMen och skriver ifconfig. Kolla under eth0 efter en rad som börjar inet addr. Efter det följer adressen, t ex 10.0.2.15.
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Aah, sååja.. Nu kommer jag åt servern från min datorn med den virtuella datorns lokala ip. Hur kan jag koppla den ip:n så jag kommer in på servern från ett annat nätverk?

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du menar att du ska kunna ansluta från en annan maskin i ditt hemmanätverk? Då måste du kolla om det har dykt upp ytterligare ett nätverkskort sedan du installerade VirtualBox. Jag verkar inte ha fått ett sånt, så jag kan bara komma ut, inte in.
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

maths57 skrev: Du menar att du ska kunna ansluta från en annan maskin i ditt hemmanätverk? Då måste du kolla om det har dykt upp ytterligare ett nätverkskort sedan du installerade VirtualBox. Jag verkar inte ha fått ett sånt, så jag kan bara komma ut, inte in.
Både ja och nej. Jag har ett fått upp en till nätverksikon och det för att få en sån ställer man in lite inställningar, under nätverk. Skapa ett nytt "VirtualBox värdgränssnitt" så ska det nog lösa sig på den punkten..

Jag vill komma åt den från tex skolans nätverk.

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Bra om du har en ny nätverksikon. Då kan du snart få det att fungera. Sedan tar du bara reda på vilken IP-adress din dator har, så kan sedan ansluta från skolan.
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

maths57 skrev: Bra om du har en ny nätverksikon. Då kan du snart få det att fungera. Sedan tar du bara reda på vilken IP-adress din dator har, så kan sedan ansluta från skolan.
Ja, men den ip-adressen är ju bara en lokal ipadress!?

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

VirtualBox skapar ett nytt nätverk åt sig själva inne i värddatorn. Funkar allt som det ska (vilket det inte gör för mig) så ska man kunna komma åt det nätverket utifrån. Med NAT måste man antagligen köra en portforwad till nätverket inne i värddatorn. Använder man Värdgränssnitt så ska det fungera som om man anslöt en annan dator till värddatorn. Men det senare kräver mer meckande.  :P Lyckas som sagt inte få det att fungera själv.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"