snabba upp xubuntu
-
snabba upp xubuntu
Jag har installerat xubuntu på en gammal men inte jättegammal dator (256 ram och .67 Mhz processor), och det går jättetrögt. Jag har läst i andra trådar att det finns program i bakgrunden som man kan ta bort, för att snabba upp programmet. Nån som känner igen det och vet hur det funkar i xubuntu?
En annan sak, när jag ändå skriver. Jag har lyckats slarva bort applicationsmenyn högst upp (nu dyker den fram om man högerklickar istället). Hur återställer man det?
Mats
En annan sak, när jag ändå skriver. Jag har lyckats slarva bort applicationsmenyn högst upp (nu dyker den fram om man högerklickar istället). Hur återställer man det?
Mats
Nja, egentligen har jag edubuntu, men jag försöker få den att funka på en gammal dator.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: snabba upp xubuntu
Ta bort XFCE, det är onödigtmatsdeland skrev: Jag har installerat xubuntu på en gammal men inte jättegammal dator (256 ram och .67 Mhz processor), och det går jättetrögt. Jag har läst i andra trådar att det finns program i bakgrunden som man kan ta bort, för att snabba upp programmet. Nån som känner igen det och vet hur det funkar i xubuntu?
Mats

Nej, men försök att testa Fluxbox... öppna terminalen (Xubuntu användare, hjälp)
skriv sedan:
sudo apt-get install fluxbox
Logga ut, klicka på Sessioner, byt till Fluxbox, testa...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
För att komma åt terminalen gå till applications -- accessories -- terminalSakJur skrev: [...]
Nej, men försök att testa Fluxbox... öppna terminalen (Xubuntu användare, hjälp)
[...]
/Per
-
Tack, terminalen hittade jag. Men den hittade i sin tur ingen fluxbox ("can't find"). Jag vet inte om jag gör fel, jag försökte installera openoffice på samma sätt, men fick samma svar. Och ja, jag har internetanslutning (åtminstone via firefox). Nån som har nån idé?
Nja, egentligen har jag edubuntu, men jag försöker få den att funka på en gammal dator.
-
- Kontakt:
sudo apt-get updatematsdeland skrev: Tack, terminalen hittade jag. Men den hittade i sin tur ingen fluxbox ("can't find"). Jag vet inte om jag gör fel, jag försökte installera openoffice på samma sätt, men fick samma svar. Och ja, jag har internetanslutning (åtminstone via firefox). Nån som har nån idé?
sudo apt-get install fluxbox
Testa det...
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Här har du info om Fluxbox: http://fluxbox.sourceforge.net/docbook/ ... x-man.html
Jag rekomenderar att du gör dig införståd vad Fluxbox är. Det är en fönsterhanterare, ingen skrivbordsmiljö.
Att använda Fluxbox kräver lite tid och tålamod då det krävs lite pillande i textfiler för det mesta, dvs inget "peka-klicka" som i XFCE och GNOME.
Fluxbox finns med i Universe förråden, så du lär ha det aktiverat för att komma åt paketet.
Jag rekomenderar att du gör dig införståd vad Fluxbox är. Det är en fönsterhanterare, ingen skrivbordsmiljö.
Att använda Fluxbox kräver lite tid och tålamod då det krävs lite pillande i textfiler för det mesta, dvs inget "peka-klicka" som i XFCE och GNOME.
Fluxbox finns med i Universe förråden, så du lär ha det aktiverat för att komma åt paketet.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 14 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Tack, jag ska testa det imorgon. Sen får vi väl som sagt se om det är något att ha, datorn funkar just nu som reserv på en förskola, så det får inte vara för svårt.
Det är inget som har nåt annat tips. Jag tycker ändå att datorn är märkligt trög med tanke på att den inte är helt uråldrig.
Och - hur återställer jag skrivbordet? Någon som vet?
Det är inget som har nåt annat tips. Jag tycker ändå att datorn är märkligt trög med tanke på att den inte är helt uråldrig.
Och - hur återställer jag skrivbordet? Någon som vet?
Du har ingen mer exakt spec på datorn?
Vad menar du med att återställa skrivbordet? Jag hänger inte riktigt med där.
Vad menar du med att återställa skrivbordet? Jag hänger inte riktigt med där.

-
Hej igen,
jo, det är en Toshiba satellite, 2001 års modell. Jag kan ta fram mer om det är någon hjälp.
Skrivbordet - jo, på något sätt har applicationsmenyn och ramarna öht försvunnit. Man får fram menyn genom att högerklicka, men när man minimerar programmen försvinner de. Det är säkert jättelätt att fixa, men jag har inte hittat rätt än.
mats
jo, det är en Toshiba satellite, 2001 års modell. Jag kan ta fram mer om det är någon hjälp.
Skrivbordet - jo, på något sätt har applicationsmenyn och ramarna öht försvunnit. Man får fram menyn genom att högerklicka, men när man minimerar programmen försvinner de. Det är säkert jättelätt att fixa, men jag har inte hittat rätt än.
mats
-
- Kontakt:
Hur stark är datorn?matsdeland skrev: Hej igen,
mats
Edubuntu är ju väldigt bra för förskolebarn...
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
Jo, jag vet, och det var det som väckte mitt ubuntuintresse från början. Kanske lägger jag in det som en partition på den ordinarie datorn sen (när den är tillbaka från verkstan), för den här klarar knappt att köra xubuntu. Alltså .67 Mhz processor och 256 Mb ram. Och väl använd...
Är den verkligen på 67 MHz bara? Det var en massa herrans år sedan en processor var så liten.
Rekomenderat för Xubuntu är 500 MHz med 128 MB RAM.
Rekomenderat för Xubuntu är 500 MHz med 128 MB RAM.
-
Nej nej, med .67 menar jag 670 Mhz (alltså 0,67 Ghz). Sorry, det var kanske en dum förkortning. Men som sagt, såå liten är den inte, jag tycker det borde funka bättre.
Mer specifikt handlar det om en Toshiba Satellite S2800-200.
allt gott
Mats
Mer specifikt handlar det om en Toshiba Satellite S2800-200.
allt gott
Mats
Då är jag med på noterna.
Men den datorn tycker jag ska kunna hantera Xubuntu rätt bra.
Jag körde Xubuntu på en ännu äldre burk vilket gick ganska OK. Tyvärr vet jag inte alls hur man kan trimma XFCE.
Men är datorn väldigt seg? Kanske är någon process som ligger och tuggar? Du kan skriva top i terminalen så ser du vad som händer.

Jag körde Xubuntu på en ännu äldre burk vilket gick ganska OK. Tyvärr vet jag inte alls hur man kan trimma XFCE.
Men är datorn väldigt seg? Kanske är någon process som ligger och tuggar? Du kan skriva top i terminalen så ser du vad som händer.

-
Jag vet inte vad jag ska leta efter, men den uttrycker att den har 2320k mem free och 134408k swap free
-
Jag prövade att skriva sudo apt-get update också, men så säger den bara att den misslyckas med allt den företar sig. (Den är just nu inte ansluten till internet, så kanske därför.)
-
Jag igen...
Det visar sig att nu när jag tagit hem datorn, och plockar med den utan att ha den ansluten till internet, är den betydligt piggare. Kan det vara så att det är det program som gjorde att den utan vidare svalde nätverkskortet (nåt inbyggt sånt finns inte på den här modellen) och anslöt till ethernetkabeln, har suttit och jobbat i bakgrunden och knyckt en massa kraft? Kan man isåfall göra något åt det?
Det visar sig att nu när jag tagit hem datorn, och plockar med den utan att ha den ansluten till internet, är den betydligt piggare. Kan det vara så att det är det program som gjorde att den utan vidare svalde nätverkskortet (nåt inbyggt sånt finns inte på den här modellen) och anslöt till ethernetkabeln, har suttit och jobbat i bakgrunden och knyckt en massa kraft? Kan man isåfall göra något åt det?