Mitt X krashade...

OskarB

SV: Mitt X krashade...

Inlägg av OskarB »

Nej. Det gick inte att logga in någon stans... men tror att det beror på två olika problem... när jag installerat om drivrutinerna så stannade de nyare kärnorna efter ett Failed to allocate mem resources fel...

Detta fel har jag har haft ända sen jag uppgraderade till Feisyt... men då kunde jag använda de äldre kärnorna...

Men nu får jaga det där problemet med drivrutinerna till nvidia...

Orkade till slut inte längre utan formaterade om... och kör nu Edgy... vågar inte uppgradera till Feisty då jag är rädd för att hamna i samma sitts... Det verkar även som om backup-programmet som många verkar rekomendera "mondorescue" inte finns till Edgy... så jag körde en annan backup modell då jag körde ner hela systemet i en .tar-fil... vet dock inte hur bra den modellen funkar... Någon som vet? Eller någon som vet en bättre backup-metod så kanske jag vågar ge mig på Feisty igen... skulle ju vara kul att kunna köra compiz och så...

Tack för all hjälp!

//Oskar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://www.ubuntugeek.com/clone-your-ub ... ml#more-53

Kan det vara nått? Tänk på att spara allt i /home med, även alla dolda filer.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
OskarB

Inlägg av OskarB »

Jo.. det skulle kanske funka... men helst skulle jag vilja bränna det på en bootbar hårddisk så att det bara att köra in den och så är man med i matchen igen... går det?

Innan körde jag sudo -i
cd /
tar cvpzf system-backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/mnt --exclude=/sys --exclude=/deb --exclude=/system-backup.tgz --exclude=/media

sedan som jag förstod det var det bara att köra:
sudo -i
cd/
tar -xvpzt /system-backup.tgz

skulle det funggera? om det inte är så illa att det inte går att komma in i textläge förståss...

Tack!

//Oskar
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag tänkte att det bästa vore att ominstallera. Men du kan väl inte stanna kvar i Edgy? Du behöver ju bli klar över vad det var som gick snett? Nu, innan du har hunnit gör så mycket mer i ditt nyinstallerade system, borde du uppdatera för att se hur om det funkar. Det skulle kunna göra oss alla lite klokare. Problemet verkar ju vara att du har ett NVIDIA-kort och någonstans på vägen fick kärnan och X olika versioner av drivarna. Får du problemet igen kan du göra som i länken jag tipsade om. Det fick det att funka för den personen och kanske för dig också.
OskarB

Inlägg av OskarB »

Faktum är att jag har legat i rätt hårt, har ett nästan klart system nu... det ända felet nu är lite inställningar så att jag kan använda flera skärmar... sen är det så att jag fick inte tag på Edgy cdń när jag började så varje gång jag har ominstallerat har jag hamnat i 1.06.. och sedan uppgraderat därifrån... och på mitt 3,6 MBit bredband så är det ganska tålamodsprövande... så jag skulle vara väldigt tacksam om någon visste hur man körde en bootbar backup på Edgy...

Tack!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"