Har ingen fast lina men trådlösa funkar i windows.
Basically, följ https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... diswrapper .
Om du känner dig lite osäker, gör bara som jag gjorde, iaf om du har samma typ av dator

Starta windows och ladda ner guiden Ndiswrapper.html , grejerna i steg 2.2.1 (i mitt fall) samt de rätta drivrutinerna (http://ndiswrapper.sourceforge.net/joom ... 3/id,list/) till mappen grejer i t ex ett usb-minne som i mitt fall är ipoden, “Jonas Ipod”. Jag valde drivrutinerna i punkt 4 och installerade därefter .exe-filen i windows och kopierade över filerna bcmwl5.inf, bcmwl5.sys samt layout.bin som hamade i c:/SWsetup/SP33008A efter installationen till mappen grejer i minnet. Starta om datorn och välj ubuntu...Öppna en terminal (Application->Accessories->Terminal). Skriv
cd ..
ett par ggr i terminalen och därefter
cd media
Skriv ls och du ser vad ditt usb-minne heter, t ex Jonas Ipod
Skriv
cd Jo
..i mitt fall...och tryck därefter på <tab>-tangenten (den med 2 pilar på sig uppe till vänster på tangentbordet) vilket gör att ubuntu automatiskt skriver in resten. Gör det inte det har du nog skrivit in fel början på namnet. Heter ditt mitt “mittminne” t ex så skriv mittm därefter <tab> och enter.
Skriv
cd grejer
så är du i mappen där du laddat ner du behöver, typ 7 st filer.
Skriv
ls
igen så ser du vilka filer det är och att alla filer verkar va med...Nu, skriv
sudo cp bcmwl5.inf /home
vilket kopier bcmwl5.inf till /home-katalogen i ubuntu genom att du är administratör (sudo). Fortsätt sedan kopiera de andra filerna.
Gå nu till /home-katalogen med cd .. ett par ggr och sen cd home t ex, du hittar säkert.
Kör nu sudo som beskrivs i 2.2.1. Skit i steg2.3. Glöm INTE
echo 'blacklist bcm43xx' | sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist
i terminalen. Sedan som i steg 3.4.2:
sudo ndiswrapper -i drivername.inf
där drivername.inf i mitt fall är bcmwl5.inf. Kör nu sudo enligt 3.5 och därefter
vad som beskrivs i 3.6.1. eller 3.6.2. Ena kanske inte funkar...
Därefter 3.7.1 ... Klart!
Hoppas jag inte glömt nåt ...fråga om det är nåt!