VB i Open Office

J0henz

VB i Open Office

Inlägg av J0henz »

Om man trycker på Alt-F4 i Microsoft Words/Excel så kommer man ju till makro, som skrivs i Visual Basic.
Man kan med andra ord programmera Visual Basic i Microsoft Office-program.

Går det att göra samma sak i Open Office?
Alltså programmera i VisualBasic i OpenOffice genom att trycka på Alt-F4.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: VB i Open Office

Inlägg av maths57 »

Andrew Pitonyak har skrivit något som kanske kan svara på en del av dina frågor: OpenOffice.org Macro Information. Det är en OpenDocument-fil. Så du kan öppna den i OpenOffice direkt eller spara den på hårddisken.
J0henz

Inlägg av J0henz »

Tack för länken, men tror ni att det är såpass lika så att man kan använda det som hjälp i utbildningen, ska nämligen börja med VisualBasic i Programmering A i tvåan på gymnasiet och vill inte gärna behöva boota upp till Windows pga. detta.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Basic i OOo är inte samma sak som VisualBasic men det påminner om det. Därför tror jag att du måste testa först för att se vad som funkar. (Innan du börjar kursen  ;D) Det finns mängder att läsa om du öppnar OOo och går till Hjälp - OpenOffice.org Hjälp eller trycker F1. I listan uppe till vänster väljer du OpenOffice.org Basic. Jag kan noll om det här själv så jag kan tyvärr inte hjälpa dig längre än så här. Basic  är ju programmering och min hjärna funkar inte ihop med sånt. Markeringsspråk går bra, men sånt som macron, JavaScript och PHP kan jag inte förmå min hjärna att förstå, tyvärr.  :'(
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"