Lustigt nog är det samma argument som brukar användas för att försvara maffian (eller vad de nu kallas) på Sicilien, dom hjälper gamla änkor och andra utsatta...Ekorre skrev:Eller så kan man se det som att Bill Gates tar pengar från de rika (de som har råd med Windows) och ger det till de fattiga!HenrikAn skrev: Tänk er följande konversation:<disclaimer>Kod: Markera allt
(Henrik: ) Hej Bill! (Bill: ) Hej Henrik, vad gör du nu för tiden då? (Henrik: ) Jag säljer crack på skolgården där borta. Går hur bra som helst! (Bill, chockad: ) Va!? Men det är väl både olagligt och omoraliskt?! (Henrik: ) Hörruduru! Jag skänker faktiskt 8 % av vinsten till Rädda barnen! (Bill: ) Oj förlåt, det var inte meningen att vara oförskämd. Jag visste ju att du är en god människa.
Jag menar jag förstås inte alls att man ska jämföra någon med en cracklangare, det var mer för att visa ett exempel på principen "man kan inte väga upp en dålig agerande med en liten bra handling".
</disclaimer>
Och gillar man välgörenhet är det kanske effektivare att skänka pengarna direkt till välgörenhetsorganisationerna och inte ta vägen via MS, jag tror ganska stor del försvinner i "administrativa avgifter"!