Får ingen GRUB-meny efter installation
Får ingen GRUB-meny efter installation
Slängde in 7.04 amd64 istället för den gamla mandrivan på gubbens burk.
Burken
AMD 64
MSI Platinum nForce4
MSI GeForce 6600 PCIe
2GB minne
160GB SATA
CDR och DVD/RW dual layer.
Jag får inte dualboot att funka.
Det blir inga frågor om GRUB under installationerna (3st nu)
Hittar ingen meny för starthanteraren som jag är van från SuSE och Mandriva bland adminverktygen
Har installerat om GRUB (som redan var installerat) med pakethanteraren synaptic men vet inte hur jag få igång det så jag kan dualboota utan CD.
Det borde väl finnas ett GUI till skiten som på alla andra distros.
Är det en massa kommandoradspilleri och hur gör man?
Enl HOWTOS så är det så illa och jag har isf ingen som helst aning.
Inte så roligt att klippa och klistra in i terminalen utan att ha en susning om vad som blir rätt eller fel
Finns det meny för GRUB i GG så jag skall kasta in betan eller är det isf lika användarfientligt?
Burken
AMD 64
MSI Platinum nForce4
MSI GeForce 6600 PCIe
2GB minne
160GB SATA
CDR och DVD/RW dual layer.
Jag får inte dualboot att funka.
Det blir inga frågor om GRUB under installationerna (3st nu)
Hittar ingen meny för starthanteraren som jag är van från SuSE och Mandriva bland adminverktygen
Har installerat om GRUB (som redan var installerat) med pakethanteraren synaptic men vet inte hur jag få igång det så jag kan dualboota utan CD.
Det borde väl finnas ett GUI till skiten som på alla andra distros.
Är det en massa kommandoradspilleri och hur gör man?
Enl HOWTOS så är det så illa och jag har isf ingen som helst aning.
Inte så roligt att klippa och klistra in i terminalen utan att ha en susning om vad som blir rätt eller fel
Finns det meny för GRUB i GG så jag skall kasta in betan eller är det isf lika användarfientligt?
SV: Får ingen GRUB-meny efter installation
Låter konstigt att det inte funkar, men det kan vara nåt mysko fel bara. Prova installera om Grub. På den här finns guider till några av dom sätt man kan göra det på.
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Compiz Fusion är fint.
Det finns alltså inget GUI till GRUB i ubuntu till skillnad från SLED, Mandriva RHL
Inget menyval som i YAST eller Mandrivan där man enkelt kan ställa in sekunder och ordning och välja Lilo eller GRUB?
Det är inte enda menyvalet jag saknar btw.....
Inget menyval som i YAST eller Mandrivan där man enkelt kan ställa in sekunder och ordning och välja Lilo eller GRUB?
Det är inte enda menyvalet jag saknar btw.....
Det finns något som heter GrubEd, som ska vara gui för grub.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=228104
aldrig använt det dock.
får du inte fram något mer att välja mellan under start?
inte ens om du trycker esc när det står loading grub? (3 sec på dig eller något)
Om du kollar i din /boot/grub/menu.lst, finns det mer os där?
vad ja förstår så har du mer, men får inte fram dem undet start.
Får inte heller några frågor om grub under installationen.
men ja har mer os att välja på under uppstart sen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=228104
aldrig använt det dock.
får du inte fram något mer att välja mellan under start?
inte ens om du trycker esc när det står loading grub? (3 sec på dig eller något)
Om du kollar i din /boot/grub/menu.lst, finns det mer os där?
vad ja förstår så har du mer, men får inte fram dem undet start.
Får inte heller några frågor om grub under installationen.
men ja har mer os att välja på under uppstart sen.
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 10 gånger.
Det står inte ens loading GRUB eller Lilo under boot som det brukar göra.
Den ny-gamla XP ändras inte utan startar som vanligt
Den ny-gamla XP ändras inte utan startar som vanligt
XP startar direkt bara? väldigt skumt, grub skriver ju över windows boot loader ju.
testa dig av att reparera grub o se om du kan ändra det.
fast du behöver nog en ubuntu skiva bara som du kan starta med då.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
testa dig av att reparera grub o se om du kan ändra det.
fast du behöver nog en ubuntu skiva bara som du kan starta med då.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det låter ju lite konstigt att du inte får upp några alternativ. Om Ubuntu upptäcker ett annat OS så brukar det dyka upp en meny när man startar datorn. Sedan har man typ 3 sekunder på sig att reagera med en piltangent innan standardvalet, som vanligen är Ubuntu, startar.
Det kan tänkas att menyn är dold. Så när man startar (mellan BIOS gjort sitt och OS laddar) får man trycka på Escape för att få fram menyn.
Det kan tänkas att menyn är dold. Så när man startar (mellan BIOS gjort sitt och OS laddar) får man trycka på Escape för att få fram menyn.
Det är inte som så att GRUB har installerats på en annan hårddisk än den som BIOS läser av?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Så skulle det kunna vara.
Problemet är att jag vid installationerna inte ens får frågan vart det skall ligga och jag hittar som sagt inget GUI som i SuSE eller Mandriva för att pilla med inställningarna
Orkar inte pilla terminal med allt utan skulle bara prova ubuntu. Men det känns som 5 år tillbaka i tiden jämfört med de grafiska möjligheterna i SuSE eller Mandriva.
Jag har iaf fått igång WoW i Wine men får det inte i helskärm så nu gäller det bara för Linux att mogna så man slipper "Dos-promten" så fort nåt skall göras.
Lite enklare att köra exe genom wine skulle också vara superbt
Som det är nu så får jag inte till så jag kan ha en ikon på skrivbordet och bara klicka utan jag får öppna terminalen och skriva in skökvägen efter wine.
Det borde funka som så att man kan välja ikonen från windows när man gjort inställningarna och placera ut som klickbart objekt.
Det går säkert att ordna nu också men inte sjutton är det enkelt. Det är hemskt att det är så knöligt att få till så jag hellre skriver wine sökväg i en terminal :-D
Om det inte ens går att fixa startalternativen i GRUB utan kommandoradspilleri är det inget för mig utan jag kör på med mitt XP ett tag till och farsan får en piratad power pack+ från Mandriva 2008 eller en SuSE 10.3 som kommer nu i höst.
Kommer att få åka dit varje vecka om det är så mycket kommandoradsskit som ubuntu verkar vara.
Tackar för hjälpen iaf :-D
Skall Linux upp i kritisk massa på desktop i hemmen måste kommandoraden bort.
Ingen har en sysadmin hemma och det som inte går att göra inuitivt i GUI blir inte gjort utan användarna flyr tillbaka till XP.
En tappad användare för att det är krångligt får communityn knappast tillbaka om det inte är en riktig nörd som typ mig utan den stannar kvar i windoze oavsett vilka DRM Vilde Bill hittar på. Tänk på det.
Windozers som ni försöker få över är inte ett skit intresserade av vilket operativ som ligger under programmen på samma sätt som dom inte är ett skit intresserade av vilket OS mobilen eller dvd-spelaren har.
Man har sina program eller spel man vill köra och om det bara funkar skiter de i resten.
Ibland måste man in i operativet och göra lite underhåll men...
Man skall kunna klicka sig fram till det man nu måste göra i operativet och det skall vara lätt och inuitivt.
"Det som inte kan göras i GUI går inte"
Synaptic borde finnas i alla Linux. Så bra var det
Synaptic ftw
Problemet är att jag vid installationerna inte ens får frågan vart det skall ligga och jag hittar som sagt inget GUI som i SuSE eller Mandriva för att pilla med inställningarna
Orkar inte pilla terminal med allt utan skulle bara prova ubuntu. Men det känns som 5 år tillbaka i tiden jämfört med de grafiska möjligheterna i SuSE eller Mandriva.
Jag har iaf fått igång WoW i Wine men får det inte i helskärm så nu gäller det bara för Linux att mogna så man slipper "Dos-promten" så fort nåt skall göras.
Lite enklare att köra exe genom wine skulle också vara superbt
Som det är nu så får jag inte till så jag kan ha en ikon på skrivbordet och bara klicka utan jag får öppna terminalen och skriva in skökvägen efter wine.
Det borde funka som så att man kan välja ikonen från windows när man gjort inställningarna och placera ut som klickbart objekt.
Det går säkert att ordna nu också men inte sjutton är det enkelt. Det är hemskt att det är så knöligt att få till så jag hellre skriver wine sökväg i en terminal :-D
Om det inte ens går att fixa startalternativen i GRUB utan kommandoradspilleri är det inget för mig utan jag kör på med mitt XP ett tag till och farsan får en piratad power pack+ från Mandriva 2008 eller en SuSE 10.3 som kommer nu i höst.
Kommer att få åka dit varje vecka om det är så mycket kommandoradsskit som ubuntu verkar vara.
Tackar för hjälpen iaf :-D
Skall Linux upp i kritisk massa på desktop i hemmen måste kommandoraden bort.
Ingen har en sysadmin hemma och det som inte går att göra inuitivt i GUI blir inte gjort utan användarna flyr tillbaka till XP.
En tappad användare för att det är krångligt får communityn knappast tillbaka om det inte är en riktig nörd som typ mig utan den stannar kvar i windoze oavsett vilka DRM Vilde Bill hittar på. Tänk på det.
Windozers som ni försöker få över är inte ett skit intresserade av vilket operativ som ligger under programmen på samma sätt som dom inte är ett skit intresserade av vilket OS mobilen eller dvd-spelaren har.
Man har sina program eller spel man vill köra och om det bara funkar skiter de i resten.
Ibland måste man in i operativet och göra lite underhåll men...
Man skall kunna klicka sig fram till det man nu måste göra i operativet och det skall vara lätt och inuitivt.
"Det som inte kan göras i GUI går inte"
Synaptic borde finnas i alla Linux. Så bra var det
Synaptic ftw
Du kan enkelt skapa genvägar på skrivbordet till program du kör i Wine. Du använder samma kommando i genvägen som det du använder för att starta via terminalen.
För att ordna valen i GRUB är det en textfil man ändrar bara.
Det är användaren själv som väljer hur mycket man vill använda terminalen, jag skulle vilja påstå att Ubuntu är så gott som (inte helt) terminalfritt om så önskas, men det underlättar ju onekligen väldigt mkt att använda sig av den.
Men för vardagligt bruk används den ju inte.
För att ordna valen i GRUB är det en textfil man ändrar bara.

Det är användaren själv som väljer hur mycket man vill använda terminalen, jag skulle vilja påstå att Ubuntu är så gott som (inte helt) terminalfritt om så önskas, men det underlättar ju onekligen väldigt mkt att använda sig av den.
Men för vardagligt bruk används den ju inte.

Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!