Proxy och VPN/hamachi hjälp

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Proxy och VPN/hamachi hjälp

Inlägg av eriksson25 »

Hej, jag behöver hjälp med att sätta upp en grej. Det är så att förr när jag hade en windows server så hade jag hamachi och analog proxy instalerat på denna. Detta gjorde att jag vart jag än var kunde surfa via min server hemma. Hamachi skapar ett vpn liknande nätverk och det finns till linux också så det ska jag väll kunna instalera. Men jag letar efter en ersättare till analog proxy. Och sen funderar jag på om det finns bättre alternativ till hamachi? typ nån VPN, men en fördel med hamachi var att jag kunde komma åt mina filer som var utdelade på server direckt, praktiskt då jag rör mig på ställen där ftp och liknande är blokerat. Går det att göra med VPN?

Hoppas ni förstod min fråga.

mch K-G
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Proxy och VPN/hamachi hjälp

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1891.0.html

Hamachi är ett vpn med inbyggt fildelning. Du kan fortfarande använda samba (dvs windowsfildelning), nfs, eller någon annan typ med openvpn.

Vidare kan du tunnla din trafik med socksinställningarna i firefox till att gå via en ssh-tunnel, och dessutom då kunna styra din dator hemma och komma åt dens filer om du använder ssh istället. 
More Mekaniserad at http://blippe.se.
eriksson25
Kontakt:

SV: Proxy och VPN/hamachi hjälp

Inlägg av eriksson25 »

Tack för svaren, ska kolla på openVPN. Men jag vet inte om jag vill köra över SSH, för min del hade det funkat prima men händer även att brorsan å nå polare behöver komma ut på nätet via min proxy. Å då vill jag inte att dom ska få full tillgång till min server. Utan bara slussas vidare.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"