Varierande hastighet med ftp?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
zoddic

Inlägg av zoddic »

Tjo

Jag har en windowsburk och en ubuntuburk. Båda är direkt anslutna till internet och tilldelas egna ipn via dhcp. Båda sitter dock kopplade via switch så jag kan nå den andra och vice versa.
På ubuntudatorn har jag satt upp en ftpserver. Problemet är nu att när jag ska plocka ner lite filer från ubuntuburken till win-burken via ftp så varierar hastigheten väldigt mycket. Ena stunden kan jag tanka i 10mb/s och i nästa stund så sjunker den ner till 1300-1400kb/sec och stannar där, för att en stund senare gå upp i "full hastighet" igen. Vad kan detta bero på? Jag vill ju såklart att hastigheten ska vara 10mb/s konstant å inte pendla som en bergodalbana.

Krimskrams som kan vara relevant:

. Båda burkarna är prestandamässigt helt godkända för dessa uppgifter (1xAthlon64 & 1xAthlon2500, båda med gott om ram)
. Båda burkarna har 100mbit nätverkskort
. Ubuntuinstallationen är helt purfärsk och kör på standard drivrutinerna för nätverkskortet.
. Mot internet har jag bbb 100/10 anslutning.

Smarta tips ty!
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

du nämner inte vilken router du har.
billigare routrar skulle kunna orsaka liknande problem.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
zoddic

Inlägg av zoddic »

Jag har ingen router
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av XeonMasta »

[quote="zoddic"]Jag har ingen router[/quote]
Låter som att du kanske borde testa det. Kan funka. För det kan ju vara så att när du ska tanka från den andra burken så skickar den dom via ftp till din host. Och därav hastighets-fördröjningen. Du kanske har fel iställningar för winburken?
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"