OSS och AOSS eller hete de Alsa aja...
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
OSS och AOSS eller hete de Alsa aja...
Jo, jag undrar följane varför finns OSS? Vad är fördelen? Jo som ny ubuntuist och ja ny linux användare blir jag stum när jag fåt reda på att OSS som de heter som tydligen är de (drivrutiner?) som de flästa program kör. Och att de bara stödjer ett program åt gången... Ja jag antar att ni ska få en möjlighet och svara innan jag ställer mer frågor. 

- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: OSS och AOSS eller hete de Alsa aja...
det stämmer, men sen finns ju ALSA också.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
OSS är det gammla. ALSA är det nya.
Så lätt är det.
Så lätt är det.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Men håller inte OSS på att utvecklas fortfarande?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Om vi snackar linux, Nej. Det finns inte ens kvar i kärnan har jag för mig.Daniel Holm skrev: Men håller inte OSS på att utvecklas fortfarande?
Andra operativ har jag ingen aning om.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det finns en kommersiell variant av OSS som har använts på andra Unixar, den versionen har utvecklats en del och ska vara bättre än den variant som finns i Linux-kärnan (den finns kvar).
Nyligen så släpptes OSS 4.0 under GPL, se http://www.opensound.com/, så vi får väl se vad som händer med det. Men för närvarande är det ALSA som rekommenderas under Linux.
Nyligen så släpptes OSS 4.0 under GPL, se http://www.opensound.com/, så vi får väl se vad som händer med det. Men för närvarande är det ALSA som rekommenderas under Linux.
Okey så de kommer inom en snar framtid inte finnas lika många program som kör oss? Vilket fall Jag installerade wow för ett tag sedan och ja de gick utmärkt... men sen en dag fick jag för mig att jag skulle installera Counter Strike Source men ja jag använde alsa till WoW, men jag vet inte men de gick tydligen inte att få de funka med CSS så jag ändrade wine så den körde oss och då fungerade ljudet men ja såfort något program som gaim låter så stänger sig css av sig :/ inte så kul. Kan man fixa de här på något vis.. Kan man ändra så alla program kör alsa ? kan man köra oss och alsa samtidigt på olika program?
Man kan använda "aoss" (alsa-oss) för att emulera OSS till program som behöver det.Zhahak skrev: Okey så de kommer inom en snar framtid inte finnas lika många program som kör oss? Vilket fall Jag installerade wow för ett tag sedan och ja de gick utmärkt... men sen en dag fick jag för mig att jag skulle installera Counter Strike Source men ja jag använde alsa till WoW, men jag vet inte men de gick tydligen inte att få de funka med CSS så jag ändrade wine så den körde oss och då fungerade ljudet men ja såfort något program som gaim låter så stänger sig css av sig :/ inte så kul. Kan man fixa de här på något vis.. Kan man ändra så alla program kör alsa ? kan man köra oss och alsa samtidigt på olika program?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
aha
tack ska prova det.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jepp. Men somliga program har inte alsa-stöd utan arbetar efter oss, tyvärr, så blir det när alla program inte är foss.Smygis skrev: OSS är det gammla. ALSA är det nya.
Så lätt är det.
More Mekaniserad at http://blippe.se.