Nr 3 ovan är en viktigt del. För många nya användare kan det vara första gången att gå in i ett forum. Kanske vid inregistrering påpeka det kort att
Sök funktionen ger möjligtvis snabbaste svar. Föreslår dock att Broder Tuck skriver inte det, jag misstänker att det skulle bli för långt...
[quote="Broder Tuck"]Hej stoffepojken.
Det är självfallet mycket tråkigt om Du uppfattar inläggen här inne så negativt som du ger uttryck för här ovan. Jag kan försäkra dig om att det inte skulle falla någon av oss moderatorer in att driva med någon användare. Från min sida var det helt och fullt i all välmening mot nytillkomna, som jag föreslog att det skulle kunna tydliggöras vilket fint instrument vi har i funktionen "sök".
I förhoppning om att det underlättar för var och en om man kan göra en sökning i lugn och ro, för att se om det finns tidigare inlägg i samma fråga som jag själv sitter och brottas med. För egen del gjorde jag en del sådana missar med att fråga i fel trådar och fråga om sådant som tidigare besvarats. Mestadels för att jag satt med mina problem och utan att ha sett sök-möjligheten. Därefter, när jag funnit den, var det väldigt mycket enklare för mig att i lugn och ro ta del av det som redan fanns här inne.
Om forumet får allt för många trådar om samma saker, gissar jag att det skulle bli än svårare för nytillkomna att se någon struktur i det som diskuteras här inne. För min egen del hade det nog varit det, tror jag. Då tvingas de att bläddra i än fler, likvärdiga trådar, för att till slut kanske hitta något som ger dem de svar de söker.
Notera att de likvärdiga rubrikerna som visas här ovan i första inlägget, är inlagda
i två olika forumdelar. Den ena är en fråga, den andra ett svar. Knappast lätt att se för en nytillkommen.
Ställer man en fråga kan det dröja timmar, dagar och flera dagar i vissa fall, innan man får ett svar. Då skall man under den tiden gå in från och till, för att se om någon hunnit svara. Kan man enkelt få tips om sökfunktionen och använda sig av den, kan det innebära att man får ett omedelbart svar. I just detta fall var lösningen inlagd på natten, klockan oo:44. Frågeställaren lade in sin fråga betydligt senare, kl 06:58.
En sökning på problemet/frågan skulle i detta fall ha varit omedelbart besvarat!!!
Jag tror att den frågeställaren hade varit mycket nöjd om det hade varit resultatet.
Det är med andra ord för att hjälpa dem som har frågor och
underlätta för dem, som vi försöker hålla en så tydlig struktur som möjligt. Vi arbetar kontinuerligt på att göra forumet bättre och bättre. Att hjälpa nya användare av Ubuntu till att enklare och mer överskådligt hitta sökfunktionen som finns, gör det ännu lättare för dem att få hjälp. Om och när vi ser sådant som kan förbättras, försöker vi att ta tag i det. Så vi arbetar -försöker i vart fall- att verkligen serva dem som kommer in här.
Även om du kan ha svårt att tro det.
Så, självfallet skall folk få fråga ..... Där har vi sannerligen ingen avvikande åsikt. Det är trist om du uppfattar det tidigare sagda på något annat sätt, än den välmening det trots allt är. Men vi försöker att hjälpa frågeställare framåt och bespara dem onödiga omvägar fram till svaret.
Hälsningar från Broder Tuck[/quote]
Hoppas Broder Tuck tar inte illa upp
P.S. Vem modererar moderatorer?