Hur får man bort kdefiler från Ubuntu?

Karn Evil 9
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hur får man bort kdefiler från Ubuntu?

Inlägg av Karn Evil 9 »

För ett tag sen testade jag Amarok och Ktorrent men har nu bytt till audacious och rtorrent. Jag installerade/avinstallerade amarok & ktorrent med synaptic men det verkar inte som att alla kdefiler försvann från systemet då jag får uppdateringar till vissa av dom. Är det nån som vet hur jag blir av med ALLA filer som har med kde att göra?
Emil.s
Kontakt:

SV: Hur får man bort kdefiler från Ubuntu?

Inlägg av Emil.s »

Hm, vet inte hur du gör det grafiskt, men "sudo apt-get autoremove" bör lösa problemet. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Emil.s skrev: Hm, vet inte hur du gör det grafiskt, men "sudo apt-get autoremove" bör lösa problemet. :)
Är detta säkert? Jag har en massa paket som skräpar men vissa är jag lite fundersam över. Aldrig vågat. :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Karn Evil 9
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Karn Evil 9 »

Emil.s skrev: Hm, vet inte hur du gör det grafiskt, men "sudo apt-get autoremove" bör lösa problemet. :)
Jag har testat detta men jag får ändå uppdateringar till kdepaket. Det har ju ingen betydelse egentligen men jag stör mig lite på det. ;)
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Hund skrev:
Är detta säkert? Jag har en massa paket som skräpar men vissa är jag lite fundersam över. Aldrig vågat. :D

Jodå, själv är man lite beronde av det! :P Gör det typ en gång i veckan bara för att få kicken av att se hur mycket HD utrymme som frigörs! :D
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

om du kör deborphan (du kan vara tvungen att installera det först) med: deborphan -a ser du alla paket som är oberoende (dvs saker du installerat, något av dem kräver antagligen fortfarande kdelibs)

Annars är "sudo apt-get clean" ett bra sätt att få bort gamla .deb-filer, som tömmer datorn på några hundra megabyte då och då.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:
Absolut. Tar bara bort paket som inte används. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"