[LÖST] För lite diskutrymme för att logga in

fornmark

[LÖST] För lite diskutrymme för att logga in

Inlägg av fornmark »

Hej! Det krisade sig lite här, och jag var tvungen att starta windows. Det är så att jag inte kan logga in i ubuntu, då jag har för lite diskutrymme kvar, och det går tydligen inte att skriva filen (vad den nu hette). Vad exakt kan jag ta bort, utan att förstöra allt, dvs. så att det inte blir omöjligt att starta? Partitionen där jag har linux installerat är väldigt liten, och jag fick på så sätt ~22 GB oallokerat utrymme. Det blev så vid installationen, Går det att formatera om den där återställningspartitionen som acer har gjort, och integrera det oallokerade utrymmet där? Är det kanske i sådant fall bättre att installera om ubuntu till den?

Jag kan läsa och skriva till ext i windows.

En annan sak är att efter första installationen funkade inte lösenordet, så jag installerade igen. Saken är den att i grub listar den två ubuntu. Är det bara att ta bort filerna i /boot/ som jag inte behöver? Inte för att det tar så mycket plats, men det känns dels onödigt att ha flera alternativ som leder till samma sak, dels är jag lite desperat efter tillgängligt hdd-utrymme just nu...
Senast redigerad av 1 TheOne, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: För lite diskutrymme för att logga in

Inlägg av Hund »

/tmp och /var/cache/apt/archives kan du ta bort filer i.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fornmark

SV: För lite diskutrymme för att logga in

Inlägg av fornmark »

Tack så mycket! Jag kom in nu, det behövdes in tas bort så mkt för att det skulle gå. Men det är bra att veta i framtiden.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"