Hejsan!
Vissa böcker går att läsa direkt på skärmen men då ska man ha vissa plug-ins. Dessa går inte att installera om man har ubuntu. Finns det någon lösning på detta problem?
Så här står det på ebrarys (http://www.ebrary.com/corp/) support sida:
----
Linux/Unix are not supported at this time, but we are actively working on a solution for these platforms. If you would like to try to use our Windows plug-in with WINE emulation, you are welcome to do so by following the instructions here. If you would like to be notified when the Linux/Unix plug-in is available, please Contact Support.
----
Deras tips är att köra firefox via wine, vilket inte fungerade för mig.
E-böcker och Ubuntu?
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: E-böcker och Ubuntu?
Hej!
Jag hade också problem med ebrary.com, de andra biblioteken som jag kom åt via skolan verkar hittills fungera bra. För mig fungerade det dock bra att installera Firefox i Wine.
Vad är det som inte fungerar för dig med att installera Firefox i Wine? Lyckas du installera Firefox men inte de tillägget som ebrary kräver? Eller är det inte Firefox som vill starta? Eller är det Wine som inte går igång?
Jag hade också problem med ebrary.com, de andra biblioteken som jag kom åt via skolan verkar hittills fungera bra. För mig fungerade det dock bra att installera Firefox i Wine.
Vad är det som inte fungerar för dig med att installera Firefox i Wine? Lyckas du installera Firefox men inte de tillägget som ebrary kräver? Eller är det inte Firefox som vill starta? Eller är det Wine som inte går igång?
-
Hej och tack för att du tar itu med mig och mina problem
Lyckas du installera Firefox men inte de tillägget som ebrary kräver?
Precis så. Blir faktiskt likadant som om jag kör firefox utan wine.
en extrafråga är hur man citerar korrekt? ovan har jag bara kursiverat din mening..
hej!
en extrafråga är hur man citerar korrekt? ovan har jag bara kursiverat din mening..
hej!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Extrafrågan klarar jag av att svara påerik_aslin skrev: Hej och tack för att du tar itu med mig och mina problem
hej!

- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ursäkta att det tog så lång tid men jag har hållt på och krånglat med en nyinstallation av Ubuntu. Hur som helst jag sitter här och gör om installationen just nu på den här datorn
Jag skriver ned en lite snabb guide (Jag vet att du har gjort de första stegen, men har vi tur så kanske det kommer hit någon i framtiden och då skadar det inte med en komplett )
1) Installera wine via (Program -> Lägg till/Ta bort -> wine)
2) Installera Windowsvarianten av Firefox från getfirefox.com och starta sedan installationen antingen genom att dubbelklicka på filen eller genom att skriva "wine Firefox[Versionsnummer].exe" i terminalen.
3) Starta antingen Windowsvarianten av Firefox antingen via Menyn eller via terminalen "wine ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Mozilla\ Firefox/firefox.exe"
4) Gå till den bok som du vill läsa på ebrary, i mitt fall "Game Programming with Python". Nu möts du av en navigeringmeny till vänster och ett stort vitt fält till höger där det står "Klicka här för att hämta en insticksmodulen". Istället för att försöka hämta instickmodulen (det fungerar nämligen inte) så:
5) Tryck på "Home" i navigeringsmenyn till vänster
6) Bläddra ned lite i det stora området till höger tills du ser en liten bild med texten "Get ebrary Reader" och tryck på den.
7) "Download ebrary raeader for Windows Now" Firefox försöker hindra det popupfönster som kommer. Tryck "Redigera Inställningar", "Tillåt" och försök sedan igen.
Tryck "Installera nu" och gå sedan tillbaka till den boken som du ville läsa.
Voilá
Lycka till!

1) Installera wine via (Program -> Lägg till/Ta bort -> wine)
2) Installera Windowsvarianten av Firefox från getfirefox.com och starta sedan installationen antingen genom att dubbelklicka på filen eller genom att skriva "wine Firefox[Versionsnummer].exe" i terminalen.
3) Starta antingen Windowsvarianten av Firefox antingen via Menyn eller via terminalen "wine ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Mozilla\ Firefox/firefox.exe"
4) Gå till den bok som du vill läsa på ebrary, i mitt fall "Game Programming with Python". Nu möts du av en navigeringmeny till vänster och ett stort vitt fält till höger där det står "Klicka här för att hämta en insticksmodulen". Istället för att försöka hämta instickmodulen (det fungerar nämligen inte) så:
5) Tryck på "Home" i navigeringsmenyn till vänster
6) Bläddra ned lite i det stora området till höger tills du ser en liten bild med texten "Get ebrary Reader" och tryck på den.
7) "Download ebrary raeader for Windows Now" Firefox försöker hindra det popupfönster som kommer. Tryck "Redigera Inställningar", "Tillåt" och försök sedan igen.

Voilá

Lycka till!