Mobilt bredband i Ubuntu..

OskarB

Mobilt bredband i Ubuntu..

Inlägg av OskarB »

Nu har jag kommit så långt att jag installerat 6.04 versionen...Feisty funkade inte... men tänkte att jag kanske kunde uppdatera till det senare... men då behöver jag ju åtkomst till internet...

Jag har Mobilt bredband via ett Huawe USB-modem och har Telia som operatör, har läst mängder med trådar angående detta men jag fattar inte riktigt... finns det nån som kan länka en bra howto eller förklara för mig vad jag behöver göra för att det ska funka?

Tack på förhand!

//Oskar
Delta

SV: Mobilt bredband i Ubuntu..

Inlägg av Delta »

Googlade lite snabbt och hittade detta till dig... Hoppas det är till någon hjälp!
OskarB

Inlägg av OskarB »

Tack!

Har försökt följa en liknande guide... men jag hittar inte någon wvdial.conf fil.. har testat att söka grafiskt och köra find men hittar inget... ska jag skriva en ny från scratch då? vill tillägga att jag fortfarande inte kör feisty utan den tidigare versionen... kan det vara så att jag inte har någon wvdial.conf fil?

//Oskar
OskarB

Inlägg av OskarB »

Nu har jag provat högvis med guider.. men nu har jag äntligen kommit på vad som är fel... jag har inte rättigheten att ändra något.. jag kan inte bli root, logga in som root, eller genomföra sudo-kommandon för jag vet inte vad root-lösenordet är... minns inte att jag skrivit in något sådant.. någon som vet hur jag får reda på det? eller har jag gjort fel i installationen?

Dessutom vet jag inte hur jag ska konfigurera wvdial.conf för telia, någon som vet?

Tack på förhand!

//Oskar
OskarB

Inlägg av OskarB »

Är det verkligen ingen som vet hur jag kan få reda på mitt su/sudo/root lösenord eller åtminstånne förklara hur jag borde känna till vad det är? ska jag installera om ubuntu för att få reda på det? snälla nån hjälp mig!! att googla på su password eller root password eller nått hjälper inte mycket till får ju hundra miljoner svar... inte lätt att hitta nått som handlar om mitt problem då..

snälla hjälp mig!! behöver få igång mitt internet...

Är tacksam för all hjälp jag kan få...
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har inte provat detta själv men har läst att man kan göra på följande sätt om man har glömt sitt lösenord:

Starta upp datorn och när du ser "GRUB" på skärmen, tryck Escape för att se boot-menyn. Välj recovery mode i menyn. När datorn bootar kommer man in i ett root-shell. Ge där kommandot:

Kod: Markera allt

passwd <username>
där <username> ska ersättas med ditt användarnamn

Följ instruktionerna om att sätta ett nytt lösenord. Starta sedan om datorn genom att ge kommandot "reboot".
OskarB

Inlägg av OskarB »

Tack! Det funkade!.. men sen sket allt sig.. se gärna min andra tråd: nu sket det sig..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"