Har egen domän och egen mailserver inkl SMTP-server och funderar på att flytta ut inkommande mail till google apps (google mail) och POPa in dem till squirrelmail i stället via säker anslutning och alla utgående mail skickas via min ISP's SMTP-server.
Detta för att få en buffert lagring av mailen för att kunna stänga av servern utan att missa mail. Jag tänkte göra på detta sätt för att slippa ha egen SMTP-server som kan bli attakerad av SPAM.
Någon med bra länk på hur man sätter upp denna lösning?
Är det något program som hämtar POP3 mail över SSL och sedan presenterar dem som en IMAP-server för squirrelmail?
Om man låter alla inkommande mail komma till samma google konto. Kan min server sedan dela upp dem till de olika användarna?
Hur ska jag sätta upp detta? Kör Squirrelmail, Dovecot på en ClarkConnect-burk men har lång tänkt gå över till Ubuntu men vill slippa maildelen eftersom det känns så kritiskt när det gäller intrång och utnyttjande för SPAM.
Egen mailserver med google apps (google mail) som buffer
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Egen mailserver med google apps (google mail) som buffer
Jag tycker det bara ser ut som en förklaring hur man ska sätta upp sin mailserver. Inget om det jag var inne på att POPa ner mailen grån tex google mail och sedan använda extern SMTP-server för att sända mail.
Det står inget om alternativet jag har varit inne på också att köra google mail och låta servern mer ta en backup av mailen via POP. Dock missar denna variant utgående mail vilket är synd.
Vad jag är ute efter är att ha en säker mailserver vilket jag tror mig inte kunna sätta upp själv och funderar därför på alternativa möjligheter där säkerheten på min server inte behöver vara lika hög.
Det står inget om alternativet jag har varit inne på också att köra google mail och låta servern mer ta en backup av mailen via POP. Dock missar denna variant utgående mail vilket är synd.
Vad jag är ute efter är att ha en säker mailserver vilket jag tror mig inte kunna sätta upp själv och funderar därför på alternativa möjligheter där säkerheten på min server inte behöver vara lika hög.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du verkade ha koll så jag hoppades på att texten om att använda fetchmail från valfri pop3- eller imap-server (t.ex. gmail) som ger det till postfix som procman ta hand om och fixar in den till din lokala imap-server skulle duga.
Jag ska se om jag har en komplett guide i gömmorna eller om jag får klistra ihop flera kompletta guider till en enda.
Jag ska se om jag har en komplett guide i gömmorna eller om jag får klistra ihop flera kompletta guider till en enda.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Tyvärr har jag inte jättebra koll. Skulle jag ha haft det skulle jag antagligen ha satt upp en säker mailserver i stället. Men eftersom jag känner mig osäker på hur jag ska få mailservern säker funderar jag på alternativ som det här med att använda google mail som buffert.
IMAP erbjuds bara till de gmail kunder som betalar för at få PRO versionen. Så det blir en säker POP anslutning som gäller.
Förstår inte varför det inte skulle gå att sortera upp inkommande mail om google samlar ihop alla. Någonstans i mailets huvud måste väl finnas info om vem mailet är till. Hur ska det annars kunna komma till rätt ställe från början?
IMAP erbjuds bara till de gmail kunder som betalar för at få PRO versionen. Så det blir en säker POP anslutning som gäller.
Förstår inte varför det inte skulle gå att sortera upp inkommande mail om google samlar ihop alla. Någonstans i mailets huvud måste väl finnas info om vem mailet är till. Hur ska det annars kunna komma till rätt ställe från början?