ubuntu fryser/hänger sig/dör/krashar
ubuntu fryser/hänger sig/dör/krashar
Hej!
Ska börja med att säga att jag sökt efter svar och hittat många med liknande problem. Men jag vill ha klara instruktioner om hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet.
Har använt Ubuntu ett tag nu och till en början fungerade det bra, kommer inte ihåg exakt när problemen började men det var nog 2 månader sen iaf (inte använt datorn så mycket under sommaren)
Problemet är alltså att Ubuntu hänger sig totalt, går ej att göra nånting varken tangentbord eller mus fungerar. Det kan ske när som hellst (direkt efter uppstart efter 1 minut efter 1 timme...) så jag tror inte det har att göra med något speciellt program.
Jag använder alltså Ubuntu 7.04.
Har testat olika drivrutiner för grafikkortet samt gjort nyinstallation av Ubuntu ett flertal gånger.
Snälla någon hjälp! Vart ska jag börja?.
Ska börja med att säga att jag sökt efter svar och hittat många med liknande problem. Men jag vill ha klara instruktioner om hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet.
Har använt Ubuntu ett tag nu och till en början fungerade det bra, kommer inte ihåg exakt när problemen började men det var nog 2 månader sen iaf (inte använt datorn så mycket under sommaren)
Problemet är alltså att Ubuntu hänger sig totalt, går ej att göra nånting varken tangentbord eller mus fungerar. Det kan ske när som hellst (direkt efter uppstart efter 1 minut efter 1 timme...) så jag tror inte det har att göra med något speciellt program.
Jag använder alltså Ubuntu 7.04.
Har testat olika drivrutiner för grafikkortet samt gjort nyinstallation av Ubuntu ett flertal gånger.
Snälla någon hjälp! Vart ska jag börja?.
AMD Athlon Thunderbird 1,4Ghz | 512 ram | Nvidia Geforce 2 Gts/Pro | SB Live! 5.1 Digital
SV: ubuntu fryser/hänger sig/dör/krashar
Säger inte att det är så nu, inte heller att du ska byta all din hårdvara
för att testa. men för några mån sen så blev det likadant för mig,
o där märkte ja att det var mitt trådlösa nåtverks kort.
fick likadant var gång ja startade om datorn. alltid. minst 100 ggr innan
ja bytte chassi (som ja skulle) o råkade sätta i fel nätverks kort.
men efter det så har det inte hänt en enda gång. förutom när
ja bytte tillbaka för att kolla, o mycket riktigt så hängde sig det igen.
5 av 5 omstarter. inom 10 min. bytte igen, o inte en enda gång till.
så kanske.
för att testa. men för några mån sen så blev det likadant för mig,
o där märkte ja att det var mitt trådlösa nåtverks kort.
fick likadant var gång ja startade om datorn. alltid. minst 100 ggr innan
ja bytte chassi (som ja skulle) o råkade sätta i fel nätverks kort.
men efter det så har det inte hänt en enda gång. förutom när
ja bytte tillbaka för att kolla, o mycket riktigt så hängde sig det igen.
5 av 5 omstarter. inom 10 min. bytte igen, o inte en enda gång till.
så kanske.
Har en trådfast uppkoppling 

AMD Athlon Thunderbird 1,4Ghz | 512 ram | Nvidia Geforce 2 Gts/Pro | SB Live! 5.1 Digital
menade bara att det kan vara nåon hårdvara som spökar.magus skrev: Har en trådfast uppkoppling![]()
fast behöver ju inte vara det. hoppas någon kan komma
med någon som kan hjälpa dig bara.
Jepp jag förstår 
Tack för snabba svar iaf.

Tack för snabba svar iaf.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
ofta beror oregelbundna låsningar på grafikdrivrutiner, fel på minnen eller överhettning...prova att köra ett memtest till att börja med...
vanum est vobis ante lucem surgere
Har testat att köra memtest nu hade det igång 20 timmar och det hittade inga fel.
Kollade lite inne i datorn och upptäckte trasig fläkt på moderkortet. Laddade hem ett program för att kolla temperaturen och det visade sig att sys temp ligger på 65 grader kan detta vara problemet eller är det inget att bry sig om?
Trasig fläkt på moderkortet?
Vilken exakt är det?
65°C är typ smärtgränsen... Min ligger aldrig över 30°C. Allt under 40°C är att rekomendera.
Och ja, det beror med all sannolikhet på överhettning.

65°C är typ smärtgränsen... Min ligger aldrig över 30°C. Allt under 40°C är att rekomendera.
Och ja, det beror med all sannolikhet på överhettning.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
mmm, jag skulle snarast försöka byta fläkten på moderkortet...
vanum est vobis ante lucem surgere
Oops
ska snarast se till att skaffa en ny.
Vilken det är? hmm det sitter bara en fläkt på mitt moderkort, en liten en, trodde inte att den var så viktig.

Vilken det är? hmm det sitter bara en fläkt på mitt moderkort, en liten en, trodde inte att den var så viktig.
Fläkten över nordbryggan/chipset?magus skrev: Oopsska snarast se till att skaffa en ny.
Då är det nog dags att byta.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
hmm, har bytt fläkt nu men det har dock inte blivit bättre fortfarande samma temperatur. Kan det vara så att temperaturmätaren sitter på annat ställe eller måste man byta kylflänsen också?
Du skulle kunna kontrollera kylflänsen med, så den sitter okej och att pastan inte är gammal. Den ska bytas med jämna mellanrum.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!