Open Office fungerar inte tillfredsställande

erik_aslin

Open Office fungerar inte tillfredsställande

Inlägg av erik_aslin »

Jag har två problem med min ordbehandlare.

1. Stavkontrollen fungerar katastrofalt. Speciellt med sammansatta ord. T.ex. rödmarkeras "medlemsregistret" och föreslår "medlems registret" och "medlemregistret".

2. Det går inte att öppna filer med å,ä,ö eftersom de "inte finns". När jag döper om filen så fungerar det perfekt. Tittar man på dessa filer i "utforskaren" så ersätts å,ä,ö med ett frågetecken.

Tack för hjälp
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Open Office fungerar inte tillfredsställande

Inlägg av HakanS »

erik_aslin skrev: 1. Stavkontrollen fungerar katastrofalt. Speciellt med sammansatta ord. T.ex. rödmarkeras "medlemsregistret" och föreslår "medlems registret" och "medlemregistret".
Det är ett känt problem.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

Finns det inga lösningar alls? Som det ser ut nu får jag försöka fixa nån windows-simulator och Word. Det måste ju finnas fler journalister & PR-msk som använder ubuntu? det är svårt att klara sig utan riktig ordbehandlare.

Ursäkta mitt osakliga inlägg men jag frågar helt enkelt efter tips och rås av alla som skriver mycket!

Mvh Erik Åslin
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

1. Det här problemet har man i Word också.
2. Låter som ett glapp i teckenkodningen mellan OpenOffice och systemet. För du kan skriva åäö inne i OpenOffice? Det är välj själva filnamnet som blir fel? Vad har du för standardspråk för systemet?
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

1. Det här problemet har man i Word också.
Jag ogillar att säga emot utan tillräckligt med kött på benen, men jag tvivlar (personligen har jag aldrig haft det problemet i word). Finns det andra som kan berätta hur landet ligger?

2.
För du kan skriva åäö inne i OpenOffice?
ja,Jag kan skriva alla tecken inuti programmet.

Det är välj själva filnamnet som blir fel?
va? filnamnet ser knäppt ut och när jag startar filen så säger open office att det inte finns ngn sådan fil

Vad har du för standardspråk för systemet?
Jag vet tyärr inte. Hur tar jag reda på detta?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

erik_aslin skrev: 1. Det här problemet har man i Word också.
Jag ogillar att säga emot utan tillräckligt med kött på benen, men jag tvivlar (personligen har jag aldrig haft det problemet i word). Finns det andra som kan berätta hur landet ligger?
Du skulle se våra datorer på jobbet! Och det som chefen skickar till oss! Man får verkligen passa sig.
erik_aslin skrev: Vad har du för standardspråk för systemet?
Jag vet tyärr inte. Hur tar jag reda på detta?
Är dina menyer på svenska?
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

Är dina menyer på svenska?
ja det är dom. Jag tror tom att jag installerade en special version av ubuntu just för nordiska språk!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag brukar få samma problem med att åäö blir konstiga tecken ibland när jag flyttar filer mellan Linux och Windows. Det verkar bero på om man i Linux använder utf-8 medan Windows använder Latin1. Konstigt om det skulle hända direkt i Linux.
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

Jag brukar få samma problem med att åäö blir konstiga tecken ibland när jag flyttar filer mellan Linux och Windows. Det verkar bero på om man i Linux använder utf-8 medan Windows använder Latin1. Konstigt om det skulle hända direkt i Linux.
Du har rätt i att det här problemet bara uppstår när jag har tagit emot filer från Windows. Tänkte inte på det förrän du sa det. Händer himla ofta. 

Finns det någon text för nybörjare omkring dessa format. Jag har även problem med att överföra text jag fått via mail in i OO och tar texten därför via en tom fil. På detta sätt kommer åäö med ordentligt
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Wikipedia:Teckenkodning
Wikipedia:utf-8
Wikipedia:Latin1

Problemet brukar vara att hålla redan på när man använder det ena och det andra. Men jag förstår inte varför det dyker upp inom Linux.  ???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"