Problem med att partitionera
SV: Problem med att partitionera
glömde skriva att jag körde windows "online fixa mig tjänst" men det hjälpte inte... samma problem kvarstår... fast windows går lite snabbare... men hänger sig ändå varannan uppstart....
Tänkte att jag skulle passa på att skriva vad jag har för dator och hårddisk också... kanske är det så att ubuntu bara inte stödjer den... eller?
Jag har i alla fall en:
Toshiba PORTÉGÉ laptop med eb TOSHIBA RAID LD0 SCSI Disc hårddisk...
Jag har i alla fall en:
Toshiba PORTÉGÉ laptop med eb TOSHIBA RAID LD0 SCSI Disc hårddisk...
Jag tycker det låtar som din hårddsik är kass.
De felsta tillverkare har felsökningsprogram för sina diskar. Vet inte om Toshiba har det dock och deras hemsida är inte lätt att hitta på heller...
De felsta tillverkare har felsökningsprogram för sina diskar. Vet inte om Toshiba har det dock och deras hemsida är inte lätt att hitta på heller...
Ok.. ringde till Toshiba support och de tyckte att jag skulle köra recovery... så jag får la handla mig en bärbar HD då...
Har ni fler förslag så kan ni ju säga men annars blir det nog att blåsa den...
//Oskar
Har ni fler förslag så kan ni ju säga men annars blir det nog att blåsa den...
//Oskar
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
De e bar å blås! Då kan du ju skapa två partitioner direkt: en för Windows och en för Ubuntu.
Nu har jag kört recovery cd´n... men samma problem kvarstår...
Börjar bli lite smått irriterad... snälla.. finns det nått att göra? eller är det hopplöst?
Tack!
//Oskar

Tack!
//Oskar
Testade att partitionera med GParted.... det fu kade
woohoo... men när jag ska köra ubuntu-installationen stannar jag på samma ställe... kan man hoppa över partitioneringsbiten i Ubuntu?

- maths57
Kommer den texten fortfarande upp?OskarB skrev: När jag klickar på manuellt så kommer det upp ett tomt fönster och en liten förklarande text men inget som går att trycka på..
ja.. det står ju att man ska mounta och lite sånt.. det har jag ju inte gjort..
- maths57
Det står ingenting på sidan som skulle kunna vara en beskrivning av din hårddisk?
Nej.. en stor tom ruta, under den står följande:Du behöver ange en partition för rotfilsystemet (monteringsounkt "/") med en minimal storlek på 2 GB och en växlingspartition på minst 256 MB. Du kan även skapa andra partitioner.
- maths57
Vad texten säger är att du behöver ett utrymme på minst 2GB+256MB för att kunna installera.
Sedan är frågan hur du partitionerade med GParted. Skapade du en rotpartition med monteringspunkten / och gjorde den bootable? Skapde du ett utrymme för växlingsfilen?
Sedan är frågan hur du partitionerade med GParted. Skapade du en rotpartition med monteringspunkten / och gjorde den bootable? Skapde du ett utrymme för växlingsfilen?
Jag gjorde ntfspartitionen med windows mindre... skapade två ext2 partitioner en på 10 10GB till ubuntu och en på 1,1 GB till swap och resten av platsen gjorde jag till ytterligare en NTFS-partition... Men jag mountade inget.. tänkte att man skulle göra det i ubuntu...
- maths57
De partitioner du gjorde skulle ju dyka upp, klara att sätta monteringspunker på, när du partitionerar i Ubuntu. Du verkar har gjort allt rätt så långt. Kan det vara något fel på CD-skivan? Annars ser jag inte var problemet skulle kunna vara.
jag har gjort självkollen som är i början när man väljer start or install och då säger den att den är ok...
Såg ett nytt felmeddelande som kommer strax efter att jag har tryckt på start or install.. det syns bara en kort stund men så här ser det ut:
[(siffror)] failed to allocate mem resources No (siffror) for (siffror)..
kan det hjälpa eller ska jag sattsa på ett annat linux?
[(siffror)] failed to allocate mem resources No (siffror) for (siffror)..
kan det hjälpa eller ska jag sattsa på ett annat linux?
- maths57
Jag undrar om du har stött på den här buggen. Den verkar mest beröra bärbara och vissa versioner av kärnan.
Du kanske skulle pröva en tidigare version av Ubuntu och sedan uppdatera från den.
Du kanske skulle pröva en tidigare version av Ubuntu och sedan uppdatera från den.
Då testar jag det..
återkommer om resultatet...
Tack för hjälpen!
återkommer om resultatet...
Tack för hjälpen!
Det funkade att köra en tidigare version och uppdatera... men allt sket sig när jag skulle uppdatera till Feisty.. se gärna min andra tråd: Nu sket det sig..