Webserver: ändra rättigheter och flytta www-mappen

Pekz0r

Webserver: ändra rättigheter och flytta www-mappen

Inlägg av Pekz0r »

Hej!

Jag ha precis installerat Ubuntu server 7.04 på min webserver.
Det gick förvånansvärt smidigt måste jag säga :) Men nu har jag kört fast lite och jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

1. Jag vill flytta www katalogen till en egen partition och även göra katalogen till hemkatalog för en användare. Användaren ska även ha fullständiga rättighter till mappen samt alla undermappar och filer(borde den väl få om det hemkatalogen?).
2. Jag har flera sidor på webservern. Hur gör man för att skapa en användare som bara har tillgång till en undermapp i www (tex www/mindomän.com) och inga andra kataloger?
3. Jag har mitt domännamn på loopia och jag undrar hur jag ska göra för att peka domänen till min server på bästa sätt. "Vidarebefoda" och "Skicka vidare till extern URL" fungerar inte så bra eftersom jag vill ha kvar domännamnet i URLen samt att sökvägen och post-datan ska synas. Tar jag DNS och skiver in mitt IP kommer jag till en loopiasida där det står "Parkerad hos Loopia". Hur ska jag göra? Jag har fast IP samt en DNS till servern om det hjälper något.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Webserver: ändra rättigheter och flytta www-mappen

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

1. Du kan använda /etc/apache2/sites-aviable/default för att bestämma var apache"root" ska ligga, samt lägga till eventuell användare i samma grupp som de som redan äger filerna (samt det motsatta)
2. Du kan jailroota honom. Ska användaren ansluta utifrån?
3.  Domäninställning: DNS, Dynamisk: ej ikryssat, Typ: A, Mål: ditt ip,det kan ta ett tag till din dns har uppdaterats från loopia (det är inte loopias fel, utan antagligen din isp's om det är därifrån du hämtar dns-uppgifter ifrån).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Pekz0r

SV: Webserver: ändra rättigheter och flytta www-mappen

Inlägg av Pekz0r »

Tack för svaren!

1. Hur gör man det sista du sa? Att lägga til en användare i samma grupp...

2. Ja det är för anslutningar via SFTP/SSH. Hur jailrootar man en användare?

3. Då gjorde jag rätt, det funkar nu. Det var bara att vänta lite :)
Pekz0r

SV: Webserver: mod_rewite, jailroot och användarrättigheter

Inlägg av Pekz0r »

Jag har stött på ytterliggare ett problem.

Jag kan inte få mod_rewrites att fungara.

Jag körde kommandot "a2enmod rewrite" och det verkade fungara som det ska. Om jag skiver det igen så står det att det redan är akvierat.
Dock så finns inte rewrites med på listan om man skiver "sudo apache2ctl -l" men på phpinfo() står mod_rewrites med på loaded mobules.

Det andra som jag har gjort är:
I apache2.conf:

Kod: Markera allt

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
</IfModule>
I .htaccess (i var/www/mysite):

Kod: Markera allt

RewriteEngine on
RewriteRule !\.(gif|jpg|png|css)$ /var/www/elmered/index.php
Det händer inget, någon som har någon idé på vad som är fel?
Jag söker fortfrande svar på frågorna i föregående post
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"