Ubuntu på Mac?

di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

Funkar Ubuntu 6.06 LTS att installera på en Mac? Jag har nämligen en gammal iBook G3:a [Orange med typ 300 mhz cpu o 96 mb ram] liggandes hemma som inte gör någon större nytta...
Kör sen en tid tillbaka Ubuntu 6.06 LTS på min ordinarie pc, är både nöjd och missnöjd (det är en annan historia), men kanske mer nöjd ska jag väl säga, så pass nöjd att jag vill köra ubuntu på fler datorer, som tex på detta gamla äpple! :)
By the way, kul me ubuntuforum på svenska!

Mvh/Tom
An3Azz

Ubuntu på Mac?

Inlägg av An3Azz »

Ja det bör väl funka fint. Personligen tycker jag att det är lite klent med ram o cpu på den maskin som du beskriver, kanske inte går med raketfart :D Xubuntu kanske är ett bättre alternativ, då den använder xfce4 som windowmanager. Om du är ute efter en riktigt snabb dist som tom kan köras helt i ramminnet så tycker jag att du ska kolla på puppylinux, den är specialgjord för att köras på gamla maskiner med lite ram.
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

tack för snabbt svar, kollade just lite på Xubuntu, om jag laddar hem det o bränner ner det, behöver jag bränna det som nåt speciellt?..nått speciellt filsystem typ..nått annat än iso..kommer inte ihåg om den skivan jag installera Ubuntu 6,06 lts är i iso?...nått speciellt för att det ska funka på en mac?
Okänd

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Okänd »

Kommer inte ihåg hur jag brände min första ubuntu skiva :D

Här hittar du en guide som jag inte följde då... http://www.psychocats.net/ubuntu/iso eller om du bränner från en mac http://www.psychocats.net/ubuntu/maciso

Ja, du ska ladda ner den ISOn som är avsedd för mac tror jag. Även Xubuntu borde ha den men jag är inte säker.

EDIT: Men du ska ju bränna den från Dapper eller hur? :) Högerklicka ISOn och välj Skriv till skiva så får du en CD att installera ifrån.
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

Tack för hjälpen!
Kollade lite närmare på xubuntu o hittade följande!: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/relea ... release.1/
Håller på o laddar hem nu!!...kanske man kan köra xubuntu på en gammal iBook innan läggdags!!! =)
Okänd

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Okänd »

[quote="di_Zazzo"]...kanske man kan köra xubuntu på en gammal iBook innan läggdags!!! =)[/quote]
Någon kommer att sova inatt inte! :D
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

ska få ett funkande xubuntu på en iBook och komma till jobbet imorrn pigg o utvilad o jobba häcken av mig i 10 tim!...envis kalllas det! :)
Okänd

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Okänd »

...been there. ;)

Fast aldrig pigg :D
Användarvisningsbild
Chippen

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Chippen »

jag kör Ubuntu 6.06 på min ibook (fst det är en G4) och det fukar bra, det tråkigaste (vad jag anser) är att man står utan flash...
An3Azz

Ubuntu på Mac?

Inlägg av An3Azz »

Dock förstår jag inte vad det är för fel på OSX, det skulle jag köra om jag hade en mac, Kanske inte på en 300mhz, men lätt på en G4. Panther eller Tiger om den klarar det senare.
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

Har bränt xubuntu-6.06.1-alternate-powerpc.iso på en skiva, stoppat in den i den gamla ibooken, men skiten bootar inte, os 9,2 startar som vanligt, o sen kommer en ruta upp om det är en korrupt skiva o att man ska formatera den [är för det första nästan helt säker på att gammelmacen inte ens har nån brännare, hur kan den då vilja formatera en cd skiva? o sen kollade jag den brända skivan från mitt vanliga ubuntu, och där såg allt okej ut]...hmm???...nåra förslag?..
An3Azz

Ubuntu på Mac?

Inlägg av An3Azz »

äpple +c så ska härken boota från cd:n, håll inne när du startar, med skivan i.
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

yber danke!!!...ska testa det!
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

prövade just "äpple +c"...funkar inte...
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

från booten asso
An3Azz

Ubuntu på Mac?

Inlägg av An3Azz »

Shit jävlar skit, du behöver ju bara hålla inne C när du startar den med skivan i, my bad. Kom ihåg fel.
Användarvisningsbild
Chippen

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Chippen »

[quote="An3Azz"]Dock förstår jag inte vad det är för fel på OSX, det skulle jag köra om jag hade en mac, Kanske inte på en 300mhz, men lätt på en G4. Panther eller Tiger om den klarar det senare.[/quote]
det finns nog ingen OS som jag provat och hatat så mycket som OSX... :)
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

C sade du?...prövade just det...men icke!...jag kan i detalj försöka förklara hur jag gör när jag försöker boota. Jag börjar med att trycka in 'c', Jag trycker på startknappen, datorn startar o försöker läsa från skivan som jag satte i gången innan jag startade om men inget händer, utan mac os 9,2 startar som vanlig ändå :(..
när man kommer till skrivbordet så säger den att datorn inte kan läsa skivan..hmm?..

jag gjorde på följande sätt när jag brände den...högerklickade på "xubuntu-6.06.1-alternate-powerpc.iso"...sen valde jag brännspeed o inget mer o sen tryckte jag på starta bränning...kan jag ha gjort något fel i detta skede? när jag stoppar in samma skiva i datorn med ubuntu så startar den automatiskt o säger "Ubuntu-CD hittad"...kan det ha varit som så att jag skulle valt nått annat filsystem när jag brände?...
Adam

Ubuntu på Mac?

Inlägg av Adam »

Du kanske bara brände iso filen till skivan?
Du måste ha ett speciellt program eller inställning för att bränna iso filer,
di_Zazzo

Ubuntu på Mac?

Inlägg av di_Zazzo »

vilket program?...hur ska jag ställa in isofilen?..bränner från Ubuntu 6.06 LTS
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"